Labbaik نوشته شده:در مورد استحباب تعدد زوجات ،آیا حدیث و یا آیه ای هست که به این مطلب پرداخته باشه یا خیر؟
سلام
اول یه توضیح
نکته ای بنده گفتم این نبود که چون تعدد مجاز هست پس مستحبه .
منظورم این بود که از اون حدیث برداشت اشتباه نکنیم ، یعنی به بیان دیگه : هرکسی که زیاد ازدواج کند با هرکسی که چند همسر داشته باشد متفاوته .
یعنی اینکه تعدد زوجات رو با تکرر ازدواج قاطی نکنیم . (چون توی اولی ممکنه همزمان باشن ، اما توی دومی ممکنه شما در یکسال ده زن بگیرید و طلاق دهید
و هیچ کدام هم همزمان نباشند)
1- زیاد ازدواج کردن حدی نداره ، اما چند همسر داشتن (دائمی) محدوده . (چون احادیث تاپیک در مورد ازدواج دائم هست )
2- هرکس زیاد ازدواج کنه لزوما زیاد هم طلاق نمیده (پس تعدد ازدواج مذموم نیست) ، اما هرکس زیاد طلاق بده مذمومه .
3- پس زیاد ازدواج کردن مذموم نیست ، اما لزوما مستحب هم نیست . (هر چیزی که اجازه اش داده شده به معنای انجام دادن حتمی آن نیست)
نمی دونم تونستم درست این تفکیک منطقی رو در ذهن شما ایجاد کنم یا نه . که هر گردی گرو نیست ولی هر گردویی گرده .
[HR]
خوب حالا بریم سراغ سوال شما .
در دین اسلام چیزی مستحب قرار داده می شه که تقریبا در بین اکثریت مردم سود و نفع فردی یا جمعی داشته باشه .
اما در ازدواج ، چون استعدادهای هر فردی با دیگری فرق می کنه لذا خداوند متعال اجازه تعدد زوجات (همزمان) رو داده :
سوره مبارکه نساء :
فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ ...(3)
با زنان پاك ازدواج نمائيد، دو يا سه يا چهار همسر
اما در ادامش هم تاکید کرده که شما اگر توانایی اعتدال برقرار کردن رو ندارید پس همون یکی بهتره :
فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ (3)
و اگر مىترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد،
و يا از زنانى كه مالك آنهائيد استفاده كنيد، اين كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگيرى مىكند. (3)
از این آیه مشخص می شود که منظور از عدالت ، عدالت در اموز زندگی و اجتماعی است و نه در محبت .
اما در آیه زیر به برقراری شیوه معتدل در محبت راهنمایی کرده است :
وَلَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَيْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِن تُصْلِحُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً (129)
شما هرگز نمىتوانيد (از نظر محبت قلبى) در ميان زنان، عدالت برقرار كنيد، هر چند كوشش نماييد!
ولى تمايل خود را بكلى متوجه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بصورت زنى كه شوهرش را از دست داده درآوريد!
و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است. (129)
(یه توضیح کوچیکم بدم که این دوایه اخر با هم متناقض نیست ، چون توی یکیش گفته اگر نتونستید برقرار کنید ، توی اون یکی گفته اصلا نمی تونید
در روایتی از امام صادق(ع) داریم که فرمودند اولی در مورد عدالت معیشتی و هزینه هاست ، دومی در مورد عدالت در محبت)
خوب بگذریم نتیجه :
لذا در مقوله واجد بودن شرایط استحباب نمی گنجه ، چون در موقعی ممکنه از روی اضطرار (مثلا بیشتر بودن زنان جامعه از مردان و یا ... )
از مجاز بودنش بشه استفاده کرد ، اما توصیه به چنین چیزی نشده . چون همگانی نیست !
موفق باشید