وَ بِرَّ الْوَالِدَيْنِ وِقَايَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْأَرْحَامِ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاءِ، وَ الْوَفَاءَ بِالنَّذْرِ تَعْرِيضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِيَةَ الْمَكَايِيلِ
وَ الْمَوَازِينِ تَغْيِيراً لِلْبَخْسِ،
و براى نگهبانى از خشم خداوند، نيكى به پدر و مادر را و براى دراز زيستن (تاخير در اجل) و بقاى نسل، حفظ پيوند خويشان را و براى پاسدارى از خونها، قصاص را
و براى آمرزش از گناه، وفاى به نذر را، و براى حفظ حقوق ديگران از تباه شدن و حفظ اموال مردم از كاسته شدن، تمام نهادن پيمانه ها و ترازوها را
وَ النَّهْيَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنَابَ الْقَذْفِ حِجَاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْكَ
إِخْلَاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ،
و براى وارستن از پليدى ، ترك ميگسارى را و براى نگهدارى خويش از لعنت و نفرين خداوند، دورى گزيدن از نسبت ناروا را و براى تاكيد بر عفت،
پرهيز از دزدى را قرار داد و در نهايت، براى اخلاص در پيمودن راه بندگى، حرام كرد شریک ورزيدن برای او را (قرار داد).
فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ أَطِيعُوا اللَّهَ فِيمَا أَمَرَكُمْ بِهِ وَ نَهَاكُمْ عَنْهُ فَإِنَّهُ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
پس از خدا آن گونه كه سزاوار پروا كردن از اوست، پروا كنيد، و زينهار! جز ، مسلمان نميريد ، و خدا را در آنچه فرمان داده و از آنچه بازداشته، پيروى كنيد؛
چرا كه از بندگان خدا، تنها دانايان اند كه از او مى ترسند.
--------------------------------------------------------------------------------
* نگـاهـی دوبـاره :
در ادامه حضرت (س) ، به اهمیت مسلمانان هم عصر خود اشاره می نمایند ، که شما دقت کنید که پرچم دار این دین هستید !
یعنی هرچه از شما به نسل های بعد برسد
مسوولیتش باشماست ،دقت کنید که چه بر سر این دین می آورید و چگونه آن را به آیندگان معرفی می کنید ؟!
سپس اشاره به این نکته مهم می فرمایند که این کتاب خدا بر گردن شما
عهدی است ، که باید آن را تعظیم و به آن عمل کنید .
و نیز توصیف های بی نظیری از قرآن کریم می فرمایند که برای هر خواننده ای قابل تامل است .
و در اثبات شناخت خود از قرآن و دین راستین وصف های زیادی از حکمت ها و حقایق احکام و عبادات و اعتقادات به بیان رسا ،
تشریح می فرمایند :
معنای ایمان و کاربرد حقیقی آن ؛ حکمت نماز و اثرات آن ، زکات ، روزه ، حج ، عدالت ... ( که همه خواندنی و قابل تامل است )
همچنین امامت ما را برای امنیت از پراکندگی ... لذا هرکس نپذیرفت ضرری به ایشان نزده بلکه خود و جامعه را دچار پراکندگی می کند .
پیروی از ما را برای سامان یافتن امت ... و باز هم اگر پیروی نکردند ، خود ضرر کرده اند و نظام ملت را خود از هم پاشیده اند . چرا که شایستۀ رهبری را
به رهبری نپذیرفتند و به دیگری چنگ زدند .
همچنین ، اهمیت جهاد را و صبر و شكيب ، امر به معروف ، نيكى به پدر و مادر ، حفظ پيوند خويشان ، قصاص ، وفاى به نذر ، تمام نهادن پيمانه ها و ترازوها ؛
ترك ميگسارى ، دورى گزيدن از نسبت ناروا ، پرهيز از دزدى ... در نهايت، براى اخلاص در پيمودن راه بندگى، حرام كرد شریک ورزيدن برای او را ؛
--------------------------------------------------------------------------------
بسیار دقیق و موشکافانه تمام مسائل کلی دین ، اعم از
اعتقادات ، احکام و اخلاقیات را حضرت بر می شمرند و باز تاکید می کنند که علم حقیقی دین
و حکمت های دین در اختیار ماست و دین را باید از ما گرفت ؛ و هم چنین پیروی از ما چه در مسایل دینی و چه اداره جامعه لازمه این دین جویی است .
و در آخر هشدار می دهند که مراقب باشید ،
مسلمان واقعی از دنیا بروید ! و خداوند را آنگونه که شایسته است پروا کنید .
و با عبارت زیبایی به کنایه می گویند ، که
تنها کسانی از خدا پروا می کنند که صاحب علم هستند ، و در واقع جاهلانه و از سر ادعا نمی توان
خداترس بود ؛
دین دار واقعی کسی است که علم حقیقی دین را ، از عالمان حقیقی دین بستاند ، و خداوند را پروا کند ؛
و اینگونه حق تقوای الهی رعایت می شود .
(7)