این که چند نفر از یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف زن هستند، دقیقاً مشخص نیست و حتی این که زنی در میان یاران خاص آن حضرت باشد، مورد تردید است؛
چرا که بیشتر روایاتی که در باره عدد یاران حضرت در کتابهای معتبر شیعه وارد شده است، همگی آنها را مرد ذکر کردهاند؛
حتی روایاتی که نام یاران حضرت را بردهاند، نام هیچ زنی در میان آنها دیده نمیشود.
مثلاً محمد ابراهیم نعمانی در کتاب معتبر الغیبة و مرحوم شیخ مفید رحمت الله علیه در الإختصاص روایتی را با این سند نقل میکنند:
أخبرنا أحمد بن محمد بن سعید، عن هؤلاء الرجال الأربعة، عن ابن محبوب. وأخبرنا محمد بن یعقوب الکلینی أبو جعفر، قال: حدثنی علی بن إبراهیم بن هاشم، عن أبیه. قال: وحدثنی محمد بن عمران، قال: حدثنا أحمد بن محمد بن عیسی، قال: وحدثنا علی بن محمد وغیره، عن سهل بن زیاد، جمیعا، عن الحسن بن محبوب. قال: وحدثنا عبد الواحد بن عبد الله الموصلی، عن أبی علی أحمد بن محمد بن أبی ناشر، عن أحمد بن هلال، عن الحسن بن محبوب، عن عمرو بن أبی المقدام، عن جابر بن یزید الجعفی، قال: قال أبو جعفر محمد بن علی الباقر (علیه السلام): یا جابر، الزم الأرض و لا تحرک یدا و لا رجلا حتی تری علامات أذکرها لک إن أدرکتها ... . فیجمع الله علیه أصحابه ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلا، و یجمعهم الله له علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف .
... خداوند 313 نفر مرد از اصحاب آن حضرت را جمع میکند؛ بی آنکه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است که با حرکات تند می آیند. کتاب الغیبة، محمد بن إبراهیم النعمانی ، ص 288 – 291 و الاختصاص، الشیخ المفید، ص 257 و ... .
این روایت از نظر سندی هیچ مشکلی ندارد. در بسیاری از کتابهای شیعه نقل شده و روایتی است کاملاً معتبر. و روایات بسیار دیگری با همین مضمون که نقل همگی آنها فرصت بیشتری میطلبد.
اما از آن طرف روایت دیگری را مرحوم عیاشی در تفسیر خود نقل کرده است که میگوید پنجاه نفر از یاران حضرت مهدی زن هستند :
عن جابر الجعفی عن أبی جعفر علیه السلام یقول: الزم الأرض لا تحرکن یدک و لا رجلک ابدا حتی تری علامات اذکرها لک فی سنة ... و یجیئ والله ثلاثمائة و بضعة عشر رجلا فیهم خمسون امرأة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف ...
سوگند به خدا سیصد و اندی نفر مرد می آیند و در میان شان پنجاه نفر زن هستند در مکه اجتماع میکنند بی آن که قبلا وعده داده باشند، آمدن شان همچون ابرهای پاییزی است که با حرکات تند می آیند. تفسیر العیاشی، محمد بن مسعود العیاشی، ج 1، ص 64 – 66.
از آنجایی که سند روایت، تا جابر بن عبد الله جعفی، ذکر نشده است، نمیشود به آن استناد کرد. از این رو این که تعدادی از یاران حضرت مهدی از بانوان باشند، قطعی نیست.
منبع :
پایگاه مؤسسه تحقیقاتی ولیعصر (عج)
شیعه نیوز
از 313 نفر یاران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند؟
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
-
- پست: 33
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶, ۸:۰۳ ق.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 22 بار
- سپاسهای دریافتی: 28 بار
-
- پست: 2244
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵, ۱۱:۵۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 10691 بار
- سپاسهای دریافتی: 5476 بار
- تماس:
-
- پست: 315
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ دی ۱۳۸۷, ۶:۰۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1643 بار
- سپاسهای دریافتی: 1131 بار
Re: از 313 نفر یاران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند؟
مطالب زیبا و خواندنی هستند آیا این امکان دارد که این مطالب را ذخیره کنم بدون اینکه وارد اینترنت شوم راحت بتوانم انها را مطالعه کنم
-
- پست: 802
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۸ دی ۱۳۸۶, ۴:۱۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1712 بار
- سپاسهای دریافتی: 2245 بار
- تماس:
Re: از 313 نفر یاران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند؟
mahdieh نوشته شده:مطالب زیبا و خواندنی هستند آیا این امکان دارد که این مطالب را ذخیره کنم بدون اینکه وارد اینترنت شوم راحت بتوانم انها را مطالعه کنم
با سلام و عرض خير مقدم خدمت شما دوست عزيز؛
بله ، اين امكان براي هر نوع صفحه اينترنتي دلخواه شما امكان پذير است .
كافي است از منو هاي بالا در برنامه مرورگر خود (اكسپلورر ) گزينه File را انتخاب نموده و سپس ... Save as را كليك نموده و پس از
انتخاب محل موردنظر بر روي سيستم خود سيو نماييد. و هميشه بدون نياز به اينترنت مطالعه كنيد .
و يا اينكه نوشته هاي سايت را پس از انتخاب با موس (به اصطلاح هاي لايت كرده) و در برنامه Word (ورد) كپي (Ctrl+C) و سپس
پيست (Ctrl+V) نماييد.
و صفحه ورد خود را سيو نماييد.
در پناه امام زمان (عج) موفق و مؤيد باشيد.
-
- پست: 1
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸, ۷:۴۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 2 بار
Re: از 313 نفر یاران امام زمان (عج) چند نفر زن هستند؟
[External Link Removed for Guests]
متاسفانه برخی بنا به دلایلی مانند جذب طرفداری زنان در جامعه یا توجیه کارهای خودماننداستفاده زنان در مشاغل یا عدم توجه عمیق به روایات می گویند که در بین 313 نفر یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه 50 زن می باشد در حالی که اگر مقداری رجوع به روایات حتی سطحی داشتند متوجه می شدند که این سخن درست نیست چرا که روایت وجود 50 زن با همان راوی در کتب معتبر روایی آمده ولی نامی از 50 زن برده نشده وهمچنین در روایت 50 زن کلمه ثَلَاثَةَ عَشَرَرَجُلًا نیاوده بلکه بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا آمده است یقینا علمای فقیه ومحدثین در پذیرش روایت کلینی ویا نعمانی با عیاشی تقدم را به کلینی خواهند داد.برخی از دلایل:
1-در هیچ روایتی نیامده است که 50نفرزن جزء313 نفر می باشد بلکه همه روایات تصریح شده که 313 نفر مرد می باشد( 20 روایت آن در آخر مقاله بیان می شود)
2-تنها یک روایت آمده که آن روایت دقیقا باهمان سند در کتب معتبر تر ونویسندگان ضابط تر مانند کلینی ونعمانی بدون بردن نام50 زن آمده است وروایت عیاشی مرسل است
آن قسمت ازروایتی که گفته شده 50 زن دربین یاران حضرت می باشد
عن جابر الجعفي عن أبي جعفر ع يقول:... يَجِيءُ وَ اللَّهِ ثَلَاثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعاً كَقَزَعِ الْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضا....[External Link Removed for Guests]
نکاتی درباره این روایت
الف-متن این روایت درکتاب تفسیر عیاشی با متن این روایت در کتاب غیبت نعمانی تفاوت دارد به طوری که در کتاب غیبت نعمانی که کاتب نعمانی از کلینی نویسنده کتاب کافی نقل می کند عبارت فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً نیامده است
ب-درروایت کتاب تفسیر عیاشی واژه بضعة عشر آمده در حالی که در روایت غیبت نعمانی ثَلَاثَ مِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا فَيَجْمَعُهُمُ اللَّهُ لَهُ عَلَى غَيْرِ مِيعَاد آمده است که می توان بضعه را عدد 63 هم گرفت یعنی علاوه بر 313 نفر 50 نفرزن هم در بین یاران حضرت خواهند بود که کمک رسانی پشت جبهه ای دارند
ج- سندی که در غیبت نعمانی واختصاص شیخ مفیدذکر شده بسیار قوی می باشددر حالی که راوی هردوروایت چه در کتاب غیبت نعمانی وچه عیاشی جابر بین یزید جعفی می باشد
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
متاسفانه برخی بنا به دلایلی مانند جذب طرفداری زنان در جامعه یا توجیه کارهای خودماننداستفاده زنان در مشاغل یا عدم توجه عمیق به روایات می گویند که در بین 313 نفر یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه 50 زن می باشد در حالی که اگر مقداری رجوع به روایات حتی سطحی داشتند متوجه می شدند که این سخن درست نیست چرا که روایت وجود 50 زن با همان راوی در کتب معتبر روایی آمده ولی نامی از 50 زن برده نشده وهمچنین در روایت 50 زن کلمه ثَلَاثَةَ عَشَرَرَجُلًا نیاوده بلکه بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا آمده است یقینا علمای فقیه ومحدثین در پذیرش روایت کلینی ویا نعمانی با عیاشی تقدم را به کلینی خواهند داد.برخی از دلایل:
1-در هیچ روایتی نیامده است که 50نفرزن جزء313 نفر می باشد بلکه همه روایات تصریح شده که 313 نفر مرد می باشد( 20 روایت آن در آخر مقاله بیان می شود)
2-تنها یک روایت آمده که آن روایت دقیقا باهمان سند در کتب معتبر تر ونویسندگان ضابط تر مانند کلینی ونعمانی بدون بردن نام50 زن آمده است وروایت عیاشی مرسل است
آن قسمت ازروایتی که گفته شده 50 زن دربین یاران حضرت می باشد
عن جابر الجعفي عن أبي جعفر ع يقول:... يَجِيءُ وَ اللَّهِ ثَلَاثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلًا فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعاً كَقَزَعِ الْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضا....[External Link Removed for Guests]
نکاتی درباره این روایت
الف-متن این روایت درکتاب تفسیر عیاشی با متن این روایت در کتاب غیبت نعمانی تفاوت دارد به طوری که در کتاب غیبت نعمانی که کاتب نعمانی از کلینی نویسنده کتاب کافی نقل می کند عبارت فِيهِمْ خَمْسُونَ امْرَأَةً نیامده است
ب-درروایت کتاب تفسیر عیاشی واژه بضعة عشر آمده در حالی که در روایت غیبت نعمانی ثَلَاثَ مِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا فَيَجْمَعُهُمُ اللَّهُ لَهُ عَلَى غَيْرِ مِيعَاد آمده است که می توان بضعه را عدد 63 هم گرفت یعنی علاوه بر 313 نفر 50 نفرزن هم در بین یاران حضرت خواهند بود که کمک رسانی پشت جبهه ای دارند
ج- سندی که در غیبت نعمانی واختصاص شیخ مفیدذکر شده بسیار قوی می باشددر حالی که راوی هردوروایت چه در کتاب غیبت نعمانی وچه عیاشی جابر بین یزید جعفی می باشد
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]