این عرفان از گرایش های خاص به ویژه در میان دانشجویان و جوانان است که اغلب نیز به هواداری و تقلید از مرام و اندیشه های تبلیغی توسط گروه های موسیقایی و هنری غربی مربوط می شود .
در فضای سرشار از تناقض و سرخوردگی های اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم وپیامدهای گسترده ی آن در غرب، جوامع غربی با بحران های تازه ای نیز مواجه شدند که از آن جمله، فرو ریزیآرامش درون و سست پایگی عاطفی و روانی آدم هایی بود که گویی سربازان جبهه مدرنیسم و کشاکش سر بر آوردن جهان نو و مناسبات بی ترحم سرمایه داری اش بودند.
در چنین کشاکشی از بحران هویت فردی و آنومی اجتماعی و رشد اعتراض های اجتماعی به ویژه در میان نسل جوان ، ((نگاه به شرق)) به موجی تبدیل شد که مغرب زمین را در نوردید . در همین فضا بود که گروهها و چهره های معترض اجتماعی در قالب ستارگان موسیقی پاپ و از جمله مشهورترین آنها : بیتلز(Beatles )،رولینگ استونز (Rolling Stones ) ، پینک فلوید ( Pink Floyd ) و . . . همگی بــه نوعی مبلغان نگرش های سنتی شرق دور مبدل شدند .
این گروه ها دو گرایش موضوعی عام را دنبال می کردند :
• از یک سو ، اعتراض علیه مظاهر زندگی ماشینی را در آثار خود فریاد میزدند
• از سوی دیگر ، انسان غربی را به مراقبه و آرامش «البته بعد از اعتراض های فراوان» فرا می خواندند.
حاصل چنین رویکرد متناقضی ، فراگیر شدن رویکردهای نهیلیستی و پوچ گرایانه ای بودکه بی خیالی و ولنگاری را «به مثابه اعتراضی به نظم موجود » ترویج می نمود .
بنابراین ، چنین رویکردهایی ، پیوندینیز به گرایش های شبه عرفانی و شبه معنوی شرقی یافت . و البته در این میان ، موج سازان و مد سازان جریان سرمایه داری نیز غافل نبودند. به نحوی که به زودی این گروه ها ، چه بسا نا خود آگاهانه ، به مبلغان شاخه های تفکر بودایی و . . . تبدیل شدند . که نتیجه اش ، تبدیل شدن این متولیان شبه معنویت مدرن (!) به چیزی در حد مد و یا ستارگانی همسنگ سوپر استارهای موسیقی پاپ و سینمای هالیود برای آن نسل بود.
موجی چنین فرا گیر در سالیان بعد « آنگاه که غبار ناشی از صدمات روحی و روانی جنگ های جهانی و فضای ناشی از آن در غرب فرو نشست » به گرایش هایی پوچ و بی ریشه بدل شد که در حاصل کار اغلب گروه های موسیقایی و هنری غربی امروزه نمود یافته است . تبلیغ بی خیالی ، ترویج ولنگاری و ستایش گرایش هایی از شبه عرفان قلابی و کاذب توسط گروه هایی که تنها سایه و شبحی از پیشینیان خود بودند.
این چنین شد که گرایش به نوعی شبه معنویت کاملاً ناموزون ، جایگزین آن حس اعتراض و پوچی توامان شد. استفاده از انواع مواد مخدر و اقسام داروهای توهم زا به کار اغلب این گروه های هنری بدل شد و هنر و خرده فرهنگ تولیدی آنها نیز به همان سیاق ، در روز مرگی و ولنگاری غوطه میخورد.
این گرایش چند سالی ست که در کشورمان مشتریانی یافته و شماری از جوانان در جستجوی راهی مبهم و مجهول برای رسیدن به آرامش به دامان آموزه های این قبیل گرایش ها غلتیدند و آرامش را « خسته از انواع عرفانها و شبه معنویت های غربی و شرقی و هندی » در این رویکرد جدید جستجو کردند.
آنچه در آثار و اشعار برخی از این گروه های هنری امروز غربی وجود دارد چیزی جز آنچه در بالا اشاره شد نیست
و با یک مطالعه ای مختصر می توان به پوچی و سطحی بودن این اندیشه ها پی برد. اما متاسفانه تعداد جوانانی که به این ورطه می پیوندند و حتی در پوشش ظاهری و آرایش نیز شباهت به آنها را میطلبند قابل تامل است. گرایشی که اندیشیدن در شرایط تخدیر و وهم وجه اصلی گرایش روحی آنهاست.
[FONT=Times New Roman]برخی از اعضای این گرایش ها ، ضمن برگزاری محافل و پارتی های Rave و مصرف انواع مخدر توهم زا ، در مکان عمومی نیز از پوشش این گروه ها استفاده می کنند. که به عقیده صاحب نظران و متفکران اجتماعی و فرهنگی غلتیدن در این نوع شبه عرفان پوچ بسیار خطرناک و هولناک است. [FONT=Times New Roman] [External Link Removed for Guests]
عـرفـان هنـری
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
بازگشت به “نقد سایر اندیشه ها”
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها