سوره مبارکه ناس
2010/07/22
07:12 ب.ظ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلهِ النَّاسِ (3) مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ (4)
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6)
لغات:
وسواس در اصل صداى آهستهاى است كه از به هم خوردن زينت آلات برمىخيزد سپس به هر صداى آهسته گفته شده، و بعد از آن به خطورات و افكار بد و نامطلوبى كه در دل و جان انسان پيدا مىشود، و شبيه صداى آهستهاى است كه در گوش فرو مىخوانند اطلاق گرديده .(مفردات راغب).به معناى حديث نفس هم آمده، به نحوى كه گويى صدايى آهسته است كه بگوش مىرسد (مجمع البیان).
خناس صيغه مبالغه از مصدر خنوس است كه به معناى اختفاى بعد از ظهور است.و به معنى جمع شدن و عقب رفتن می باشد، اين به خاطر آن است كه شياطين هنگامى كه نام خدا برده مىشود عقب نشينى مىكنند، و از آنجا كه اين امر غالبا با پنهان شدن توأم است.
بیان آیات :ازروایات بر می آید که این سوره مدنی است وبا سوره فلق همراه نازل شده است.
تفسیر:
وقتی شری انسان را تهدید می کند به به یکی از این سه پناه ،پناهنده می شود:
1= به ربى پناه مىبرد كه مدبر امر او و مربى او است وبرای تضمین در بقاء خود به وی پناه می برد .این پناهگاه سببى است فى نفسه تام در سببيت.
2=به پناهگاهی که دارای سلطنت قوی وحکمی نافذ باشد وبرای دفع آن شر به او پناه می برد(مانند پادشاهان).این پناهگاه هم سببى است فى نفسه تام در سببيت.
3=به الهی که معبود واقعی باشدواگر او شریکی هم نداشته باشد انسان فقط اورامی پرستد وبه او پناه می برد.
بنابراین خدای سبحان هم رب انسان وهم ملک انسان وهم اله اوست.
آیات مرتبط:
الف - ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ(اشاره به سه صفت ربوبیّت،مالکیت والوهیت)
اين است خداوند، پروردگار شما كه حكومت از آن او است، هيچ معبودى جز او وجود ندارد با اين حال چگونه از راه حق منحرف مىشويد؟! سوره زمرآیه 6.
ب- رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا(اشاره بهعلت ربوبيت و الوهيت)
به علت اينكه او رب مشرق و مغرب است و معبودى به جز او نيست، پس بايد تنها او را وكيل بگيرى. سوره مزمل، آيه9.
ج-لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ(اشاره به علت مالكيت)
ملك همه آسمانها و زمين از او است، و بازگشت همه امور به سوى او است. سوره حديد، آيه 5.
پرسش
1-درآیات مذکور چرا ابتداربوبیّت سپس مالکیت وبعد ازآن به الوهیت خداوند اشاره میکند؟
زیرا ربوبیت نزدیکترین صفت خدا به انسان است وخداوند عنایتی خاص درتربیت انسان نسبت به سایر موجودات دارد به عبارتی ولایت در آن اخص است مانند پدر نسبت به فرزند.ومالکیت نسبت به ربوبیت عام تراست وولایت در آن اعم است مثل نسبت انسان با یک پادشاه . و اله مرحلهاى است كه در آن بنده عابد ديگر در حوائجش به معبود مراجعه نمىكند، و كارى به ولايت خاص و عام او ندارد، چون عبادت ناشى از اخلاص درونى است، نه طبيعت مادى.
2- چرا جملههاى رب الناس، ملك الناس، اله الناس را متصل و بدون واو عاطفه آورد؟وچرا کلمه ناس را تکرار کرده در حالی که می توانست بفرماید:< قل اعوذ برب الناس و الههم و ملكهم>؟
زیرا خواست بفهماند هریک از صفات فوق به تنهایی سبب مستقلی در دفع شر هستند نظير اين وجه در دو جمله اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَد که بدون حرف عطف آمده وهریک به تنهایی در تعریف خداوند مستقل اند.
3-مراداز فی صدور الناس چیست؟
این جمله صفت وسواس خناس است ومراد ازآن محل وسوسه شيطان است، چون شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع، به قلب آدمى نسبت داده مىشود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده: وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ ولى دلهايى كه در سينهها است كور مىشوند. حج، آيه46.
خواندن تفسیر در 3دقیقه (اینبار سوره ناس)
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها