و یهود گفتند هرگز به بهشت نرود جز طایفه یهود و نصاری گفتند جز طایفه نصاری بگو ای پیغمبر که این شما را بس ارزویی است بگو بر این دعوی برهان اورید اگر راست می گوئید. اری کسی که از هر جهت تسلیم حکم خدا گردید و نیکوکار گشت مسلم اجرش نزد خدا بزرگ خواهد بود و او را هیچ خوف و اندیشه و هیچ حزن و اندوهی در دنیا و اخرت نخواهد بود. یهود بر این دعویند که نصاری را از حق چیزی در دست نیست و نصاری بر این دعوی که یهود را در صورتی که هر دو گروه در خواندن کتاب اسمانی یکسانند. اینگونه دعویها نظیر گفتار و مجادلات مردمی است که از کتاب الهی بی بهره اند و خداوند در این اختلافات روز قیامت حکم خواهد فرمود.
( ایات 111 تا 113 سوره بقره)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
اول از همه نظر شخصی ام را بگویم این ایات و مضمونشان چقدر به گوشمان اشنا است اگر دقت کنید
در ایه 111 خداوند ابتدا ارزویی که همه ادیان تقریبا برای خود ایجاد کرده اند را تکذیب و رد می کند و ان این است که هیچ انسانی به سبب قبول یک شاخه از دین (چون همه دینها یک دین واحد است و ما چند دین نداریم) بهشت برای او واجب نمی شود و بلکه به استناد ایه 112 سوره بقره انسانهای نیکوکار و مومن و تسلیم شده در درگاه خدا که این را در عمل ثابت کرده اند می توانند انتظار بهشت را در صورت رحمت الهی داشته باشند و در ایه 113 خداوند جنگ لفظی میان طرفداران ادیان مختلف(معنی لغوی ادیان) را به تمسخر گرفته و صراحتا اعلام می کند قضاوت در مورد سرنوشت انسانها در روز قیامت با خدا می باشد و هر انسان مومنی شخصا وظیفه دارد ابتدا راه درست را انتخاب کند و سپس در پیمودن ان کوشا باشد و قبول زحمات و درستی اعمالش را به عدالت خداوندی بسپارد.
شخصا برداشتم از این ایات این است که مومنین باید به سبب مشترکاتشان به هم نزدیک شده و وحدت کسب کنند و سپس با اعمال و نتیجه ای که از رفتارشان حاصل می شود درسترین تفکر را کشف و قبول کنند و از تعصب دوری کنند.
پیامک قرانی
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 120
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹, ۶:۲۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 219 بار
- سپاسهای دریافتی: 467 بار
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها