*/// غدير از ديدگاه معصومين (ع) \\\*

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Iron
Iron
نمایه کاربر
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه 31 شهریور 1386, 9:13 am
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

*/// غدير از ديدگاه معصومين (ع) \\\*

پست توسط زهـرا »

 [External Link Removed for Guests] 

   از ديدگاه معصومین (ع)  

 اساس مذهب تشيع بر دو حديث پايه گذارى شده است : يكى حديث ثقلين (1) كه پيامبر اكرم (ص) در كمتر از نود روز در

چهار مكان آن را به مردم گوشزد كرد و ديگرى حديث غديـــــر. ممكن است گفته شود،حديث دوم ،مكمل حديث اول است .

سفارش بيش از حد پيامبر (ص) درباره قرآن و عترت و نيز اصرار آن حضرت بر امامت و جانشينى بلافصل امير مومنان (ع) نمايانگر

اين حقيقت است كه حضرتش نگران آشوبى بود كه امت اسلامى بعد از آن حضرت ،با آن رو به رو مى شود.

اهميت دادن به غدير،اهميت دادن به رسالت پيامبر گرامى اسلام است . واقعه غدير را از زبان عارفان واقعى غدير ؛ يعنى امامان

معصوم سلام الله عليهم اجمعين بررسی می کنیم :
 

1- حضرت رسول اكرم (ص):

 شيخ صدوق در كتاب امانى روايتى از امام باقر (ع) و آن حضرت از پدرش و از جدش نقل مى كند كه : روزى رسول اكرم (ص ) رو به

امير مومنان (ع) كرد كرد و فرمود: اى على ،خداوند آيه شريفه يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك را درباره ولايت تو، بر من نازل

كرد، آنچه را كه به من امر شده از ولايت تو، اگر تبليغ نكنم هر آينه عملم باطل است و كسى كه خدا را بدون ولايـــت تو ملاقات كند،

بدرستى عملش باطل است . اى على ، من نمى گويم جز قول خدا را (2)
 

2- امير مومنان على (ع):

 سليم بن قيس هلالى به بيعت امير مومنان (ع) با ابوبكر اشاره كرده مى گويد: ثم اقبل عليهم على فقال : يا معشر المسلمين و

المهاجرين و الانصار انشدكم الله اسمعتن رسول الله يقول يوم غدير خم كذا فلم يدع شيئا قاله عنه رسول الله الا ذكر هم اياه قالو ا

نعم (3)؛ اى مسلمانان و مهاجران و انصار،آيا نشنيدند كه رسول خدا (ص) روز غدير خم چنين و چنان فرمود. سپس تمام چيزهايى

را كه پيامبر فرموده بود به مردم يادآورى كرد، همگى گفتند: بله .

در اين زمينه مى توان به احتياجات اميرالمومنان على (ع) اشاره كرد. از جمله استدلال آن حضرت براى ابوبـكر كه فرمود : بر اساس

حديث پيامبر (ص) در روز عيد غدير،آيا من مولاى تو و هر مسلمانى هستم يا تو؟ ابوبكر گفت : شما (4)

و همچنين ابى الطفيل مى گويد: در روز شورا در خانه بودم و شنيدم كه على (ع) گفت : آيا كسى غير از من در ميان شما هست كه

پيامبر (ص) به او گفته باشد: من كنت مولا فعلى مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه همگى گفتند: نه (5).
 

3 - حضرت فاطمه زهرا (س):

 ابن عقده در كتاب معروفش الولايه و شاگردش ابوبكر جعابى از محمد بن اسيد روايت كرده كه از فاطمه زهرا سوال شد: آيا پيامبر (ص)

قبل از رحلتش درباره امامت امير مومنان چيزى فرمود؟ آن حضرت در جواب فرمود:

و عجبنا انسيتم يوم غدير خم (6)؛ عجبا آيا روز غدير خم را فراموش كرديد؟

از فاطمه بنت الرضا از فاطمه بنت الكاظم (حضرت معصومه (س) از فاطمه بنت الصادق از فاطمه بنت الباقر از فاطمه بنت حسين از

ام كلثوم دختر فاطمه بنت النبى اكرم (ص) نقل شده كه پيامبر (ص ) در روز عيد غدير فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه (7)
 

4 - امام حسن (ع):

 از امام جعفر صادق (ع) چنين روايت شده است : امام حسن (ع) هنگامى كه مى خواست با معاويه موادعه كند رو به او كرده ،

فرمود: امت مسلمان از پيامبر (ص) شنيدند كه درباره پدرم فرمود: انه منى بمنزلة هارون من موسى . همچنين ديدند كه پيامبر (ص)

ايشان را در غدير خم به عنوان امام نصب كرد. (8)
 

5 - امام حسين (ع):

 امام سليم بن قيس در كتابش مى نويسد: امام حسين (ع) قبل از مرگ معاويه ، خانه خدا را زيارت كرد. سپس بنى هاشم را جمع كرده ،

فرمود: آيا مى دانيد پيامبر اكرم (ص) على (ع) را در روز غدير خم نصب كرد؟ همگى گفتند: بله . (9)
 

6 - امام زين العابدين (ع):

 ابن اسحاق تاريخدان معروف مى گويد: به على بن حسين گفتم : من كنت مولاه فعلى مولاه يعنى چه ؟ حضرت فرمود: اخبرهم انه الامام بعده ؛

به آنها خبر داد كه اوست امام بعد از خودش .(10)
 

7 - امام محمد باقر (ع):

 ابان ابن تغلب مى گويد: از امام باقر (ع ) درباره گفته پيامبر من كنت مولاه فعلى مولاه پرسيدم ،آن حضرت در پاسخ فرمود: اى ابا سعيد، پيامبر

فرمود: امير مومنان در ميان مردم جايگزين من خواهد بود. (11)
 

8 - امام جعفر صادق (ع):

 زيد شحام گويد: نزد امام صادق بودم ، مردى از معتزله ،از ايشان درباره سنت مى پرسيد. حضرت در پاسخ فرمود: هر چيزى كه فرزند آدم به آن

نياز دارد (حكم آن) در سنت خدا و پيامبر(ص) وجود دارد و چنانچه سنت نبود،خداوند هرگز بر بندگان احتجاج نمى كرد. آن مرد پرسيد: خداوند چگونه

با چه چيزى بر ما احتجاج مى كند؟حضرت فرمود:

اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا و بدين وسيله ولايت را تمام گردانيد

و اگر سنت يا فريضه تمام نبود، خدا به آن احتجاج نمى كرد. (12)
 

[align=left]ادامه دارد ... 
ـــــــــــــــ پی نوشت ـــــــــــــــــــــــــــــ

1- حديث ثقلين در بيشتر كتابهاى اهل سنت وارده شده است . السنه ،شيبايى ص 337 و 629،حديث 1551؛ صحيح برمذى ، ج 3،ص 110-109؛ العلل الوارده ،دارقطنى ، ج 6،ص 236، حديث 1098، فضائل الصحابه ، احمد بن حنبل ، ج 1،ص 171، و ج 2،ص 585 و 786؛ المصنف ، ج 10،ص 505، حديث 1026؛ ابى داود، ج 2،ص 185 منتخب عبدين حميد،ص 107، حديث 240؛ طبقات كبرى ، اين سعد، ج 2،ص 194؛ صحيح مسلم ، ج 4،ص ‍ 1873.
2-امانى شيخ صدوق ،مجلس 74،ص 400.
3- مجله ترائنا،شماره 4،سال پنجم به نقل از سليم بن قيس ،ص 41.
4- خصال شيخ صدوق ، ص 505، باب اربعين ، حديث 30.
5- امالى شيخ صدوق ، ج 1 ص 342.
6-اثبات الهداة ، ج 2، ص 112، حديث 473 ؛ مناقب ابن شهر آشوب ،ج 3 ص 25 - 26.
7- اثبات الهداة ج 2 ص 112 ؛ احقاق الحق ، ج 16 ص 282.
8-امالى شيخ صدوق ، ج 2، ص 171.
9-سليم بن قيس ، ص 168.
10-معانى الاخبار،ص 65 بحارالانوار،ج 37،ص 223
11-معانى الاخبار،ص 66
12-تفسير برهان ج 1 ص 446
 تصویر 
Iron
Iron
نمایه کاربر
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه 31 شهریور 1386, 9:13 am
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

 [External Link Removed for Guests] 

9- امام موسى كاظم (ع):

 عبدالرحمن بن حجاج از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام درباره نماز در مسجد غدير خم پرسيد. آن حضرت در پاسخ فرمود:

صل فيه فان فيه فضلا و قد كان ابى يامر بذلك (1) در آن نماز بخوان ، بدرستى كه در آن ، فضل فراوان وجود دارد و پدرم به آن امر كرد.
 

10 - امام رضا (ع):

 محمد بن ابى نصير بزنطى مى گويد: خدمت امام رضا (ع) بودم ، در حالى كه مجلس پر از جمعيت بود و با يكديگر درباره غدير گفتگو مى كردند،

برخى از مردم اين واقعه را منكر شدند ، امام فرمود: پدرم از پدرش روايت كرد كه روز غدير ، در همان اهل آسمان مشهورتر است تا ميان اهل

زمين ، سپس ‍ فرمود: اى ابى نصير اين ما كنت فاحضر يوم الغدير هر كجا هستى در اين روز نزد اميرالمومنان على (ع) باش ‍ بدرستى كه در

اين روز ، خداوند گناه شصت سال از مردان و زنان مومن و مسلم را مى آمرزد و آزاد مى كند از آتش دوزخ دو برابر آنچه كه در ماه رمضان آزاد

مى كند... سپس فرمود: و الله الناس فضل هذا اليوم بحقيقته لصافحتهم الملائكة كل يوم عشر مرات ؛

اگر مردم ارزش اين دو روز را مى دانستند، هر آينه فرشتگان با آنان در هر روز ده مرتبه مصافحه مى كردند (2).
 

11 - امام جواد (ع):

 ابن ابى عمير از ابى جعفر ثانى (ع) در ذيل آيه يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود چنين روايت كرد: پيامبر گرامى اسلام در ده مكان به خلافت اشاره

كرده است . سپس آيه شريفه يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود چنين روايت كرده است . سپس آيه شريفه يا ايها الذين آمنوا اوفوا بالعقود نازل شد. (3)

توضيح اينكه : اين آيه شريفه در اول سوره مائده است و اين سوره ، آخرين سوره اى است كه بر قلب نبى اكرم (ص) نازل شده است . در اين سوره

آيه اكمال و آيه تبليغ وجود دارد كه ناظر به واقعه غدير است .
 

12 - امام هادى (ع):

 در كتاب ارشاد، كه زيارت امير مومنان على (ع) را از امام حسن عسكرى (ع) و ايشان از پدرش نقل مى كند و مى گويد: امام جواد (ع) در روز غدير،

حضرت على (ع) را زيارت كرد و فرمود: اشهد انك المخصوص ‍ بمدحة الله المخلص لطاعة الله ...

شهادت مى دهم كه تو مخصوص مدح خدا و مخلص طاعت او مى باشى. سپس مى فرمايد: خداوند حكم فرمود:

يا ايها الرسول ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالة و الله يعصمك من الناس

سپس فرمود: پيامبر، خطاب به مردم كرده و از آنها مى پرسد: آيا آنچه را كه بر عهده داشتم ، ابلاغ كردم ؟ همگى گفتند: بله ، سپس فرمود،

خدايا گواه باش! بعد از آن فرمود:الست اولى بلمومنين من انفسهم ؟ فقالوا بلى فاخذ بيدك و قال من كنت مولاه فهذا على مولاه ،

اللهم و ال من والاه و عاد من عادا و انصر من نصره و اخذل من خذله ؛

آيا من نسبت به مومنان از خود آنها اولى تر نيستم ؟ گفتند: بله . پس از آن دست على (ع) را گرفت و فرمود:

هر آن كس كه من مولاى اويم على مولاى اوست ....(4)
 

13 - امام حسن عسكرى (ع):

 از حسن بن ظريف نقل شده است كه او به امام حسن عسكرى (ع) نامه نوشت كه گفته پيامبر من كنت مولاه فعلى مولاه يعنى چه ؟

حضرت در پاسخ فرمود: اراد بذلك جعله علما يعرف به حزب الله عند الفرقه ؛ خداوند اراده فرمود كه اين جمله ، نشان و پرچمى باشد تا

در هنگام اختلافها، حزب خداوند با آن شناخته شود.

اسحاق بن اسماعيل نيشابورى مى گويد: حضرت حسين بن على (ع) به ابراهيم چنين نوشت : خداوند متعال با منت و رحمت خويش ،

واجبات را بر شما مقرر كرد، اين كار به واسطه نياز او نبود، بلكه رحمت او بود كه متوجه شما شد. هيچ معبودى جز او وجود ندارد، او چنان

كرد تا ناپاك را از پاك جدا كند و اندرون شما را بيازمايد تا به سوى رحمت او پيشى بگيريد و منازل شما در بهشت (بر اساس نتيجه امتحان)

معين شود. از اين رو حج و عمره و اقامه نماز و پرداخت زكات و روزه و ولايت را بر شما واگذار كرد و درى را فرا راهتان قرار داد تا درهاى ديگر

واجبات را باز كنيد،كليدى را براى يافتن راه خود قرار داد. اگر محمد و جانشيانان او از فرزندش نبود، شما مانند حيوانات سرگردان مى مانديد و

هيچ واجبى از واجبات را فرا نمى گرفتيد. مگر مى توان از غير در، وارد مكانى شد. وقتى كه خداوند به واسطه تعيين اوليا پس از پيامبر منت

خود را بر شما تمام كرد، فرمود: اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيــت لكم الاسلام ديـنا ؛ امروز ديــنتان را بر شما كامل و

نعمت خود را بر شما تمام كردم ، راضى شدم كه اسلام ديــن شما باشد.سپس براى اولياى خود بر گردن شما حقوقــى را قرار داد و به شما

دستور داد كه حقوق ايشان را ادا كنيد تا به دنبال آن زنان و اموال و خوراك و آشاميدنيها بر شما حلال باشد و به واسطه آن بركت و رشد و ثروت

را به شما بشناساند و اطاعت كنندگان شما را به واسطه غيبت بشناساند.....(5)
 

14 - امام زمان (عج):

 در دعاى ندبه كه ظاهرا منسوب به آن حضرت مى باشد چنين آمده است :

فلما ايامه اقام وليه على بن ابى طالب صلواتك عليهما و الهما هديا اذ كان هو المنذر و لكل قوم هاد فقال و الملاء من كنت مولاه فعلى مولاه ...

هنگامى كه دوران عمر با بركت پيامبر(ص) سپرى شد، وصى و جانشين خود على بن ابى طالب - كه رحمت تو بر تو و ايشان باد، براى هدايت

امت ، برگماشت ، زيرا او منذر و هادى همه مردم بود.(6)
 

ـــــــــــــــــــــ پی نوشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-اصول كافى ج 4، ص 566.
2-شيخ طوسى ، تهذيب الاحكام ، ج 6، حديث 52، مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، ص 41.
3-تفسير قمى ، ج 1 ص 160.
4-بحارالانوار، ج 100 ص 223.
5-علل الشرايع ، ج 1، ص 249، باب 182، حديث 66.
6-مفاتيح الجنان ، مرحوم شيخ عباى قمى ، دعاى ندبه .
 تصویر 
Iron
Iron
نمایه کاربر
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه 31 شهریور 1386, 9:13 am
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

 [External Link Removed for Guests] 

   غدیر  


واقع غدير، بنابر مشيت الهى ، رنگ جاودانگى به خود گرفت و در بستر زمان با همه بدعتها و تحريفها كه رنگ و حقيقت حوادث

را عوض كرده ، ماندگار شد. يكى از علل اين جاودانگى ، نزول دو آيه شريفه قرآن است كه تا روزى كه قرآن باقى است اين

واقعه تاريخى نيز باقى است . بايد توجه داشت كه هر موضوعى نسبت به گستره و عمق و ابعاد مختلفى كه در بر مى گيرد

توجه مورخان و انديشوران را به خود جلب مى كند، به همين دليل ، تاريخ نگاران ،مفسران ،محدثان و متكلمان در طول اعصار و

قرون به پژوهش تبيين درباره آن پرداخته اند. حساسيت و جايگاه آن بدان جا مى رسد كه نفى و اثبات و قبول و در آن ، ريشه

در عقايد فرهنگ اسلامى داشته و تعيين خط مشى حكومتى اسلام بدان وابسته است . گذشته از مورخان و خطبا و گويند

_گان ، هنـــرمندان و شعـــرا نيز بدان توجـــه نموده اند و به لحاظ آن از ابعـــاد گوناگون به بحث و بررســـى آن پــــرداخته اند.

مى توان گفت ، اين واقعه نتيجه 23 سال رنج و تلاش نبى اكرم اسلام در مكه و مدينه است كه آن حضرت (ص ) سير هدايت

و امامت
را روشن مى سازد.هيچ يك از دانشمندان ،منكر غدير نيستند؛ در اهميت آن همين بس كه صد و ده نفر از صحابه ،

حديث غدير را بر اساس علماى اهل سنت نقل كرده اند.(28) و به گفته علامه امينى ، صاحب كتاب پر ارج الغديراين قضيه به

گونه اى است كه دو نفر هم در آن اختلاف كرده اند. همو مى گويد: 24 نفر از مورخان از جمله : طبرى ، خطيب بغدادى ،

ابن اثير، ابن عساكر، و 27 نفر از محدثان مانند ترمذى ، نسانى ، ابن مغازلى شافعى ،خطيب خوارزمى ،
جهارده مفسر بزرگ

مانند قاضى بيضاوى ،جلال الدين سيوطى ،تيشابورى ،آلوسى بغدادى ،فخر رازى ،ثعلبى و هفت نفر از علماى كلام پيرامون

آن بحث كرده اند. از اهل سنت تعداد كسانى كه مستقلا درباره غدير كتاب نوشته اند 26 نفرند. ابن جوزى در اين باره مى گويد:

مورخان ،اتفاق نظر كرده اند كه واقعه غدير بعد از مراجعت پيامبر از حجه الوداع در روز هيــجدهم ذيحجه بوده و همراه پيــــامبر اصحاب و اعراب

و ساكنين مكه و مدينه بوده اند كه تعداد آنان به يكصد و بيست هزار نفر مى رسيده و اينان در مراسم حج با پيامبر بوده و گفتار او را شنيده اند... .
 
 تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “خطابه غدیر”