بهتر نیست به جای یا علی ، بگوییم ، یا الله؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 اسفند 1385, 10:18 am
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

بهتر نیست به جای یا علی ، بگوییم ، یا الله؟

پست توسط alihslc »

به نام خدا

سلام ، باور کنید من شیعه هستم ، ولی این موضوع همیشه برایم سوال بوده ، معمولا بین دوستان موقع خداحافظی ( عبارت یا علی ) یا همچنین عباراتی گفته می شود ، یا مثلا مثل یا ابوالفضل و یا .....

که در یک سایتی به صورت خیلی توهین آمیز از این موضوع یاد کرده بود .

خب... البته شاید این موضوع به توسل هم مربوط بشه ، ولی سوالم در این رابطه نیست... من خودم علاقه مندم بگم ، یا حق ، یا الله ، و مستقیما از خدا طلب کنم.

نه اینکه از علی (ع) بخواهم که واسطه بشه بین من و خدا که به من کمک کنه ، خداست دیگه ، کریمه ، اگه لایق بودیم میده ، اگه لایق نبودیم ، نمیده!
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Junior Member
Junior Member
نمایه کاربر
پست: 33
تاریخ عضویت: شنبه 25 فروردین 1386, 8:03 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 22 بار
سپاس‌های دریافتی: 28 بار

پست توسط Jegar Sookhteh »

در مورد توسل به امامان معصوم ع يک نکته ظريفي را اينجا بيان ميکنم.
وقتي ما حاجات خودمان را از امامان ميخواهيم دو نظريه (در بين علما) وجود دارد:

الف- امام ع به عنوان واسطه آبرومند و مقرب از خداوند ميخواهند حاجات ما برآورده شود.
ب- خود امام ع اين توانايي و امکان را دارد که به داد ما رسيده و خواسته ما را برآورده نمايد.

وقتي ما فرض الف را بپذيريم يعني مقام امام را در حد يک مومن مستجاب الدعوه تنزل داده ايم در صورتي که شان و مرتبه امام بسيار بالاتر از يک مستجاب الدعوه است. او با يک قدرت الهي بر تمام عالم ولايت دارد.

دوست عزيز، بدان وقتي ما از روي درماندگي مثلا رو به حضرت وليعصر عج کرده و ميگوييم "يا صاحب الزمان" قطعا تاثير داشته و نظر پر مهري به ما خواهند کرد.
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 اسفند 1385, 10:18 am
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

پست توسط alihslc »

شما جواب سوال بنده را ندادید ، اگر خداوند نخواهد چیزی به ما بدهد یا نخواهد به قول شما نظر پر مهری به ما بکند ، نمی کند ، ( تا اینجا که مشکلی نیست ) . خداست دیگه ، با کسی هم که تعارف نداره ، رودربایستی هم که نداره با کسی... اگر نخواد لطف بکنه نمی کنه...
حالا شما اسامی 124000 پیامبر رو تک به تک صدا کن ، تا خدا نخواهد ، نمیشه.

ولی اگه خدا بخواهد و 124000 پیامبر و امامان و سایر انسانهای صالح هم شفاعت نکنند ، چون خدا خواسته به ما لطف کند می کند.

خب... پس بهتر نیست مستقیم متوسل به دامان خودش بشیم ؟
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 اسفند 1385, 10:18 am
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

پست توسط alihslc »

اجازه بديد يک مثال بزنم ،

فرض کنيد شما تشريف مي بريد منزل يک آدم سخاوت مندي ، خيلي پولدار و مايه دار و به قول امروزي ها آخر مرام...

بعد خداي نکرده دستتان مي خوره يک گلدان خونه ايشان را مي زنيد ميشکنيد. ميدانيد که صاحبخانه خيلي مهربان است و شما را هم خيلي دوست دارد.

از قضا اين صاحب خانه دختران و پسران مهرباني هم دارد که هم پدر و فرزندان خيلي به هم وابسته اند.

حالا شما ميريد مستقيم به خود صابخونه ميگيد يا به بچه هاي صاحب خونه ؟

خب... وقتي ميدونيد صاحب خونه ، اند (end) مرام و معرفت و سخاوت هستش ، ديگه نميري به بچش بگي که برو به بابات بگو ما رو دعوا نکنه....

بد ميگم ؟


(توضيح » احتمالا روابط داخل مثال را متوجه شديد ، ولي جهت اطلاع بيشتر عرض مي کنم :

صاحب خانه پولدار و سخاوت وند = خدا
فرزندان مهربان صاحبخانه = امامان و پيامبران و انسان هاي صالح
کسي که گلدان را شکسته = من ( جسارت خدمت شما نمي کنم)
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Junior Member
Junior Member
نمایه کاربر
پست: 33
تاریخ عضویت: شنبه 25 فروردین 1386, 8:03 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 22 بار
سپاس‌های دریافتی: 28 بار

پست توسط Jegar Sookhteh »

برادر عزيز،
آنچه که در واقعيت عالم دارد رخ ميدهد را در نظر بگيريد. چيزي که همينک در هستي رخ ميدهد اين است که در عالم آبرومنداني (حتي غير از امامان) هستند که مشکلات و گرفتاريهاي دنيايي ما را با روشهاي الهي حل ميکنند. در تهران خودمان هم هستند. مراجعه به آنها هم مجاني است.

خداوند به آنها اين قدرت را داده تا گره از کار بسته ما بگشايند.
وقتي بنده ميبينم مشکلاتم از طريق اين اولياي الهي حل ميشود چرا اين اختيار را از خود بگيرم و به آنها رجوع نکنم؟

اگر خداي نکرده در مسايل مالي، کاري و سلامتي دچار مشکل شديد و راه به جايي نبرديد به عنوان آخرين راه حل بزرگي را در تهران معرفي ميکنم تا کمکتان کند.
Iron
Iron
نمایه کاربر
پست: 266
تاریخ عضویت: چهارشنبه 6 تیر 1386, 9:40 pm
سپاس‌های ارسالی: 71 بار
سپاس‌های دریافتی: 568 بار

پست توسط راوي »

به نام خدا

با سلام

سعی می کنم خیلی کوتاه پاسخ بدم

ببینید اولا در مورد اینکه چرا در موقع خداحافظی "یاعلی" می گوییم . این یک سنت خدایی است که پیشینه بسیار جالبی هم دارد .

در معراج پیامبر(ص) وقتی که حضرت تمامی منازل را طی کردند و گفتگوی با خداوند نیز به پایان رسید ، در موقع بازگشت به زمین ، در احادیث داریم که آخرین کلامی که میان خدا و پیامبر(ص)

رد و بدل شد ، قطعا نمی توانست خداحافظی باشد . چون اولا خداوند همیشه با اوست و نیز دوری از هم ندارند که خداحافظی کنند . لذا در این لحظه کلام زیبای "یا علی"

میان خداوند و پیامبر اکرم (ص) رد وبدل شد . (که این یادکردی است از بهترین مخلوق خدا پس از پیامبر .ص و نیز اهمیت و جایگاه چنین شخصیتی را می رساند که

در مقامی به آن رفعت و عظمت که پیامبر در آن قرار دارد و میان او و پروردگارش هیچ حجاب قلبی وجود ندارد ، نام امیر المومنین برده می شود و شان والای ایشان را می رساند )


اما ثانیا :

در مورد توسل در قرآن کریم دستور خود خداوند است که « وابتغوا الیه الوسیلة » به سوی او وسیله ای فراهم کنید .

که دو مورد اینجا لحاظ شده ، اولا لزوم و وجوب فراهم کردن وسیله برای رسیدن به خدا (یعنی بدون وسیله محال است )

ثانیا دراحادیث آمده که این وسیله معصومین هستند . و خود پیامبر .ص به فردی که آمده بود و سوال می کرد چگونه خدا را بخواینم ؟ (با توجه به آن آیه که: مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را)

پیامبر .ص به او یاد دادند که اینگونه خدا را بخوان : و ابتدای دعا با این عبارت شروع می شود که خدایا تورا به محمد و آل او قسم می دهم و ایشان را وسیله قرار می دهم ....


ثالثا :

در عقاید حقه ما ست ، که معصوم واسطه فیض الهی است . یعنی هرچه به ما می رسد از کانال او عبور می کند و به دست او به ما داده می شود .

بله خدا می دهد ، اما به بهترین مخلوقش و اوست که از طرف خدا به سایرین می دهد . خدا کریم است درسته ، اما جایگاه ما در حدی نیست که ظرفیت دریافت مستقیم

از او را داشته باشیم . لذا به طریقه بهترینهایش به ما می دهد . دهندۀ اصلی اوست اما واسطه ای این میان است که اگر نبود اصلا این چیزها به ما نمی رسید .

حال شما چه آن واسطه را بخوانید و چه نخوانید ، خدا از طریق او به شما می بخشد . اگر هم بگویید خدا ! باز هم خدا از طریق واسطه اش به مخلوق می دهد .

پس چه بهتر است که وقتی می گوییم خدا ، او را به بهترین و نزدیکترین و مقربترین مخلوقش که جایگاه ویژه ای نزد پروردگار دادر ، قسم بدهیم و او را واسطه قرار دهیم

که هم نتیجه بهتری دارد و هم کامل تر . ( چون این امکان بسیار قوی است که وقتی وسیله ای فراهم نکنیم امکان اجابت دعا یا به تاخیر می افتد ویا نتیجه ناقص می شود)


اصلا فرض وجود معصوم و حکمت وجود او و امر به شناختن او در همین است که انسان ها او را وسیله رسیدن به خدا قرار دهند .

و این در سیره انبیای پیشین هم بوده است ، در داستان پذیرش توبه حضرت آدم با نام پنج تن ، توسل و نجات کشتی نوح ، توسل و دعای حضرت زکریا به پنج تن برای فرزند دار شدن

و ... که همگی در احادیث آمده ، نمود واضحی است که این انبیای بزرگ نیز جایگاه برتر را شناخته و به دستور خداوند از همین راه برای رسیدن و خواندن خدا

بهره می جسته اند .

موفق باشید :razz:
.
تصویر
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 109
تاریخ عضویت: دوشنبه 21 اسفند 1385, 10:18 am
محل اقامت: alihslc@yahoo.com
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 19 بار
تماس:

پست توسط alihslc »

به نام خدا

سلام. برای آنچیزی که در ذهن من است نمی توانم توجیهی اینچنین بیاورم که :

ظرفیت ما آنقدر نیست که بتوانیم مستقیم از او بگیریم ، این یعنی چه ؟ خداست ، خدا که نمیاد یه وزنه ی 500 کیلویی بگذاره روی دوش ما ، نگاه میکنه میبینه طاقت و توان هر کس چقدره ، همونقدر بهش میده !

در ضمن ، این موضوع که فرمودید آخرین عبارتی که بین خدا و پیامبر در شب معراج رد و بدل شد را لطفا با سند بفرمایید !

در ضمن ، اگر هم این موضوع صحت داشته باشد ، معنی آن یعنی چه ؟

یا باید خدا به پیامبر گفته باشد ! یا پیامبر به خدا... که به نظر من در هر دو مورد زیاد معقول نیست!
جراَت اندیشیدن داشته باش!
{کانت}
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 151
تاریخ عضویت: جمعه 26 بهمن 1386, 6:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 53 بار
سپاس‌های دریافتی: 182 بار

پست توسط کاظم سبزواری »

با سلام
سووال جالبی پرسیدند
ذکر یا علی خودش عبادت هست :razz: :razz: :razz:
منبعش رو نمیدونم ولی در این مورد احادیث داریم
آقای دانشمند تعریف میکرد میگفت من به نجف رفتم میخواستم خدمت مرجع بزرگ آقای سیستانی برسم ولی امکان ملاقات ایشان نبود تا اینکه به سر حرم حضرت علی (ع) رفتم و در بالای سر قبر نشستم و نزدیک 2 هزار تا ذکر یاعلی رو گفتم =8) سپس یه فرجی شد ومن تونستم آقای سیستانی رو ملاقات کنم ( دیگه خودشون گفت نمیخوام بگم چه اتفاقی افتاده است ) ولی آدم دیگه خودش باید بگیره
حالا به نظر من میبینید که در اینجا هم حضرت علی (ع) واسطه میشه

یکی از دوستان نقل میکرد که در مکه بودند احیانا یا مدینه یه زنی بود که خیلی گریه و زاری میکرد و پیامبر رو واسطه قرار میداد برای خدا که در همین لحظات یه وهابی میاد خیلی هم آدم خوشتیپ بوده و خیلی هم به قول خودمان با کلاس صحبت میکرده :grin: به این خانمه میگه شما پیامبر رو واسطه قرار دادین :? این چه کاری هست شما مستقیما برید در خانه خدا خودش بهتون میده
و این وهابی میره
بعد که این طلبه میبینه این زن خیلی خوحال شد و ازش قضیه رو سوال میکنه میگه اینجوری گفت این وهابی
و این خانمه هم تحت تاثیر قرار گرفته و گفته آره راستم میگفت ها مستقیم برم در خونه خدا :grin:
این از این
زیاد صحبت نکنم ولی در زيارت جامعه آورده شده است و بكم تقبل الاعمال المفترضه ( به واسطه شما اعمال مفترضه يعني واجب مورد قبول واقع خواهد شد)
اخ اخ اخ این زیارت جامعه چه چیزی هست الله اکبر
روایتی دیگری هم داریم
حضرت علی (ع) از رسول خدا درخواست کرد که یا رسول الله از برای من طلبه مغفرت و یا رحمت کن دید که رسول الله دست به دعا برداشت با وجود اینکه خود رسول خدا ست باز گفت خدایا تو را به حق علی (ع) .... و بعد دعا کرد
برسید یا رسول الله من از شما خواستم از برای من دعا کنید چطور خدا را به خودم قسم دادی گفت علی جان هر جا که نگاه کردم بنده ای نزد خدا عزیز تر از تو نیافتم.

خوب دیگه بماند که خدا خودش فرموده وسیله ای رو واسطه قرار بدید که فکر کنم سوره مائده باشه
به حر حال روایت در این زمینه زیاد است ولی بعضی مواقع با یک مثال شبهه حل میشه
شما میخوای بری وام بگیری تو یک کلام میگن برو یه ضامن بیار
شما میتونید بدون ضامن وام بگیرید ؟؟؟
همین دیگه یا علی
[External Link Removed for Guests]
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 138
تاریخ عضویت: چهارشنبه 14 فروردین 1387, 6:17 pm
سپاس‌های ارسالی: 21 بار
سپاس‌های دریافتی: 88 بار
تماس:

پست توسط vorojax »

سلام والله زیاد پرسیدم این سوالو!
اما نتیجه عزیز.
خدا برای هر کاری وسیله گزاشته! و برای ما انسان های مسلمان و شیعه یک وسیله اسون گزاشته! که انصافا جواب می ده!
به نظر تو اگه بری بگی یا امام رضا مثلا دیسک کمرو منو خوب کن فردا هم خوب شدی بگی عجب دمه امام رضا گرم خدا نداد امام رضا داد!
نه داداش اینطور نیست این هم لطف خداست که از طریق امام رضا به شما داده شده امام رضا واسطه است از طرف خداوند مهربان به نظر شما امام رضا بی خدا قدرتی داره از خودش قدرتی داره؟ هر چی هست و نیست لطف الهی است!
عزیز فکر نکن اگه گفتی یا امام زمان کمک کن کمک رسید خدای در کار نبوده همش و همش لطف خداست!

تو کتاب دینی هم که خوندی خدا می گه دوست دارم بندم به بندم کمک کنه!
اما می رسیم به مثال شما بله شما گلدان شکوندی میری می گی مرد با مرام مرا ببخش!
هم رودرواسیت زیادتره هم یک برات سخت تره خجالت می کشی! حالا اگه به بچه بگی می ره به بابا هه می گه هم خجالتت کم تره هم راحت تره هم اسون تر! شما هر دو راه رو داری!
حالا باز واضح تر شما هم اگر مثالا زدی یه کار بد کردی می ری پیش خدا توبه می کنی دیگه!
خدا هم که توبه کنی می بخشت پس مثالت واسه خدا هم یکی هست!
حالا مثلا خونه همون ادم بامرامه! زدی کل خونشو سوزوندی مثلا این اقا بامرامه گفته بود اگه کسی خط بندازه ماشینه منو منم خیلی از دستش نارحت می شم شما هم این کارو کردی دیگه حسابی این اقا بامرامه جوش اورده!
از یک طرف شرم داری می گی بابا هر چی گفت نکن کردیم امید داری طرف ببخشتت ولی از بس گناهه در حد بزرگ بوده خودت خجالت می کشی روت نمیشه ! خاب می بینی با پسره راحت میشه حرف پسرم که زمین نمی خوره! پس با پسره می ری! و بعده اون ماجرا با پسره هم رفیق می شی و کم کم باباهه می بینی یکی از دوستای خوبه پسرشی کم برو بیاتم پیش باباهه بیشتر میشه!
امیدوارم در مورد بخشش منظورم رو گرفته باشی!
اما در مورد حاجت گرفتن و خواستن چیزی!
اما این اقا با مرامه مثلا پسرش که حرفشو گوش می کرده و خلاصه خیلی دوسش داشته بگه پدر با مرام این پرایدتو بده به من! من پراید ندارم پدربامرام میگه چشم! میاد می بینه کی داره بهش می گه اصلا رفاقتش در چه حده!(منظور در خدا ایمانشه!) حالا شما هم پرایدشو نه ولی مثلا دوچرخه رو می خای! نه پیشینه خوبی داری این پرایدم که می دونستی خط بندزای نارحت می شه خط انداختی تا حالا یه کارم واسه این اقا با مرامه نکردی ! انصافا پا می شی مستقیم میری دمه خونش می گی های اقای با مرام مگه با مرام نیستی دوچرخه رد کن بیاد لازمش دارم!
اما حالا میای می بینی این پسره رفتن بهش گفتن راحتره ! و احتمال قبولیشم بیشتره!
ای بابا هر کاری می کنم منظورمو برسونم بنظرم نمی تونم! هی باید همینا رو بنوسیم!
(_(_(_(_((())))))))))
اینم مثال اخرم:
دادا تو یکی رو می شناسی با مرامه هر وقت بخای بهت پول قرض می ده!
حالا نیازمند پول شدی! می شنی تو خونه می گی خدایا پول قرض بده! خدایا یالا زود باش برم پیش بندت پس خودت چیکاره ای اگه تو بخای پول میاد نخای نمیاد! اما اگه عمیق تر فکر کنی می بینی که نه بابا این ادمه خوبه که پول قرض می ده لطف خداستا!
تازه اگه خدا نخواد این لطفو منه اصلا این رفتی پیش این ادمه خوبه طرف ی گه به والله الان پول ندارم!
اینم اخرین زورم بود واسه اینکه منظورمو برسونم!
عزیز هر چی از هر جا میرسه لطف خداست هر چی خوبه لطف خداست هر چی وسیله هست لطف خداست!
خلاصه که با همین توسل ها به خدا می رسی شک نکن!
داش علی تمام سعیمو کردم بتونم کمکت کنم! اگه سرتو درد اوردم ببخشید حلال کن!


التماس دعا عزیز :razz: :)
[External Link Removed for Guests]

آن کیست از روی کرم ، با ما وفاداری کند#بر جای بدکاران چو من ، یک دم نکوکاری کند
_ _ _ _ _
در جهان چون حُسن یوسف کس ندیــــــد# حُسن آن دید که یوسف افریــــــــــــــــــــد
Member
Member
پست: 70
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1387, 7:01 pm
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 27 بار

پست توسط M_N00 »

سلام به همه عزیزان.
جوابهای داده شده مختصرا مطالعه شد.
اما جواب اینجانب.
1- ائمه و خداوند در طول هم قرار دارند نه در عرض.
2- خود خداوند دستور به توسل و یاری جستن و کمک خواستن از معصومین رو صادر کرده که دوستمون بیان فرمودند و مخالفت با فرمان خداوند جایز نیست.
اما بیان این دستور :
1- آیه قرآن :وابتغو الیه الوسیله .(که ابتغوا فعل امر است)
امام صادق فرمودند :(به خدا قسم) ما آن وسیله ایم.
در خطبه حضرت زهرا نیز مضمون این سخن بیان شده که فرمودند : سپاس خداوندی را که تمام مخلوقاتش برای تقرب به او در پی وسیله اند و ما آن وسیله ایم،
(چون خیلی وقت پیش این خطبه رو خونده بودم اگر اشتباهی در الفاظ هست به بزرگی خودتون ببخشید ولی مفهوم همینه که بیان شد.)
2- روایت :
قال اصادق (ع):خداوند ابا دارد که امورش را جاری کند مگر به اسباب امور.منظور: خداوند مستقیم وارد عمل نمیشود بلکه با زیردستانش امورش رو انجام میدهد.
روایت دوم:
قال اصادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد کاری را شروع کند اول بر امام عرضه میشود و شروع میکند.

با جمع همین روایات و آیات قرآن(با توجه به تاویلات بیان شده از ناحیه معصومین)به این نتیجه میرسیم که توسل و کمک خواستن از معصومین نه تنها اشکالی ندارد بلکه خداوند دستور به آن نیز داده.

قال رسول الله :انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی(ص)
قفل شده

بازگشت به “پرسش و پاسخ”