«:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

«:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

 [FONT=Kamran]«   الله الرحمن الرحيم »   

[FONT=Kamran]با سلام خدمت شما دوستان 
.
[FONT=Kamran]باز هم به طور اجمال موضوع و طرحي که در اين تاپيک به اميد خدا اجرا خواهد شد از عنوان تاپيک نمايان است 
.
[FONT=Kamran]و اما توضيحاتي در رابطه با اين طرح: 

[FONT=Kamran]ما ميتوانيم مسائل اعتقادي، اخلاقي، روحاني و بسياري موارد که شرع به آنها اهتمام ورزيده را در قالب چيستان به دوستانمان ارائه نماييم. 
.
[FONT=Kamran]در نتيجه همانطور که متوجه شديد هدف ما خود چيستان به عنوان يک سرگرمي نيست  
.
[FONT=Kamran]بلکه اين تاپيک را به اميد خدا و استعانت اهل بيت عليهم السلام و همياري شما دوستان ارجمند هدفدار دنبال خواهيم نمود. 
.
[FONT=Kamran]هدف نشر معارف حقة است و چون مطرح کردن اين امور در قالبهاي زيبا جذابيت بيشتري داشته 
.
[FONT=Kamran]و غالبا همه گروهها از اينگونه طرحها استقبال مينمايند بدين راه متوسل شديم. 
.
[FONT=Kamran]بنده گمان ميکنم يکي از اين شکلها و قالبهاي زيبا چيستان است اميدوارم حدسم درست بوده و اين طرح موفقيت آميز باشد ان شاء الله. 
[COLOR=#eeece1].
 [FONT=Kamran]در ضمن از دوستان خواهشمندم مسير تاپيک را از جاده اصلي منحرف نفرمايند  
.
[FONT=Kamran]و فقط و فقط در چارچوب شرع که مقصود از آن در اينجا قرآن و روايات است حرکت بنماييم. 
.
[FONT=Kamran][COLOR=#205867]که هر چه هست در اين دو، و عمل بدين دو است.  
.
[FONT=Kamran]اگر با صبر و حوصله، اين راه دنبال کنيم، مطمئن باشيد فوائد بسياري بر آن مترتب خواهد بود. 
.
[FONT=Kamran]بنده براي آشنا شدن با اين طرح به صورت شفاف نمونه اي از اين چيستانهايي که، 
.
[FONT=Kamran]البته خودمان بايد در صدد تهيه آنها باشيم را خدمت شما عرض خواهم کرد. 
[FONT=Kamran] 
.
[FONT=Kamran]و ليکن پيش از آن لطفا به اين امور توجه بفرماييد: 
.
  1.  [FONT=Kamran]همانطور که عرض شد از چيستانهايي که مستند به آيات و يا روايات نيست به شدت بپرهيزيد. 
[COLOR=#eeece1].
    .        .  [FONT=Kamran]در صورتي که شما چيستان را مطرح فرموديد و پس از حد اقل 2 يا 3 روز کسي به هر علتي   
..
[FONT=Kamran] چيستان شما را نداد  [FONT=Kamran]خودتان پاسخ را بيان بفرماييد ترجيحا با ذکر مستندات و منابع. 
[COLOR=#eeece1].
 
   3.  [FONT=Kamran]و اگر هم قبل از ان مدت پاسخ را دريافت فرموديد در هر دو حالت چه صحيح و چه   
.
[FONT=Kamran] خودتان مجددا پاسخ را بيان بفرماييد باز هم عرض ميکنم ترجيحا با ذکر مستندات و منابع. 

   .  [FONT=Kamran]سعي بفرماييد در طرح چيستان متعادل عمل   [FONT=Kamran]نه آنگونه دشوار و پيچيده مطرح بفرماييد  
.
[FONT=Kamran] که پاسخ به آن بسيار مشکل باشد [FONT=Kamran]و فقط خودتان از عهده پاسخ برآييد 
.
[FONT=Kamran] و نه آنگونه آسان که [FONT=Kamran] از چيستان بودن خارج شده و جذابيت خود را از دست بدهد 
.
   5.  [FONT=Kamran]شمايي که قصد پاسخ دادن به چيستان را داريد، اگر پاسخ را تا حدودي متوجه شديد   
.
[FONT=Kamran] حتما لازم نيست به آيات و روايات مراجعه کرده و با ذکر سند پاسخ را بيان بفرماييد 

[FONT=Kamran] بلکه اين امر به عهده طراح چيستان است. 
[COLOR=#eeece1].  
   6.  [FONT=Kamran]لطف بفرماييد تا حد امکان از مشارکت در اين طرح کوتاهي   
.
[FONT=Kamran] و مطمئن باشيد هم به حال خودتان مفيد خواهد بود و هم ديگران بهره خواهند برد 
.
   7.  [FONT=Kamran]سعي بفرماييد در هر دو زمينه مطرح کردن چيستان و و پاسخگويي به چيستان شرکت   
.
[FONT=Kamran]     8.  [FONT=Kamran]اگر پاسخ را نيافتيد نوميد نشويد ميتوانيد بدون پاسخ دادن به چيستان، [FONT=Kamran]چيستان خودتان را مطرح   
.
[FONT=Kamran] و منتظر بمانيد تا ديگر کاربران و يا طراح چيستان پاسخ را بفرمايند. 

[FONT=Kamran] بدين ترتيب به تدريج بر اطلاعات مفيد شما نيز افزوده خواهد شد. 
.
   9.  [FONT=Kamran]براي پيشرفت اين طرح حتما اگر انتقاد و يا پيشنهادي داشتيد به بنده اطلاع دهيد.   
.
.
[FONT=Kamran]مهمترين ثمره اين طرح: بالا رفتن معلومات و معارف اسلامي است براي تمام گروهها هم براي طراح چيستان هم براي پاسخگو و ... 
.
[FONT=Kamran]و مهمترين ويژگي اين طرح: جذابيت انکار ناپذيري است که اين طرح دارا است البته اگر چيستان ها جذاب مطرح شوند. 
.
[FONT=Kamran]خدا بر توفيقات شما خوبان بيفزايد. 
.
.
[COLOR=#205867]بنده با اجازه شما دوستان اولين چيستان را مطرح ميکنم : 
..
آن چيست ..؟!
.
که نجات بخش، موجب سلامتي و پنهان ماندن عيوب است؟
.
آدمي به آن دچار عذر خواهي نشده، او را از پشيماني و ملامت و دشمني مردم مصون ميدارد؟
.
نشان زيرکي و حلم است و نتيجه عقل؟
.
همانند آن عبادتي نيست؟
.
.
توجه بفرماييد: اگر براي کسي در رابطه با اين چيستان و شبيه به اين چيستان اين پرسش مطرح شود
[COLOR=#eeece1].
که مثلا در شرع بسياري امور نجات بخش معرفي شده و يا به بسياري امور براي سلامتي توصيه شده است  
.
لذا پاسخ اين چيستان يک مورد نيست بلکه متعدد است در جواب ميگويم تا حدودي صحبت شما درست است
.
و ليکن با اين حال پاسخ متعدد نيست زيرا به اين نمونه از چيستانها نيز همانند ساير چيستانها
.
به طور مجموعي نگاه شده و پاسخ داده ميشود و با اين نگاه درصد تعدد پاسخ پايين خواهد آمد
.
اما اگر با اين حال ديديد که چيستاني چند پاسخ دارد ميتوانيد به همه آنها اشاره بفرماييد.
.
قطعا خالي از لطف نخواهد بود ...
.
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

سلام عليکم
.
براي اينکه دوستان خود درب گنيجه نور را بگشايند کليدهاي طلايي ديگري به چيستان افزودم.
.
به اميد خدا شما دوست گرامي پاسخگو باشيد ...
.
. .
آن چيست ..؟!
.
که نجات بخش و موجب سلامتي و وقار و پنهان ماندن عيوب و نورانيت قلب  ؟
 .
انسان را از به زحمت انداختن براي عذر خواهي و پشيماني و ملامت و دشمني مردم مصون ميدارد ؟
 .
نشان زيرکي و حلم است و نتيجه عقل ؟
 .
بستان فکر است و زينت عالم؟
.
بهترين مجازات براي نادان و درمان خشم و غضب و بهترين نگهبان است ؟
 ..
پرده و پوششي است بر بديها و عيبها ؟
 .
اگر با پرهيزکاري عجين شود اسباب رستگاري را فراهم خواهد کرد ؟
 .
بهترين همراه حلم و بردباري است ؟
 .
همانند آن عبادتي نيست؟
.
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
نمایه کاربر
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه 23 شهریور 1386, 2:57 am
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط محدثه »

. تصویر 




با عرض سلام و تشکر از ایجاد چنین تاپیک زیبا و ارزشمندی

با توجه به روایاتی که بنده مشاهده و جمع آوری کردم ، به احتمال قوی پاسخ سوال شما « تواضع و فروتنی » است .

موفق باشید
 
تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

  عرض سلام خدمت شما و تشکري ويژه از پاسخ  
  مورد نظر   (( صمت ))
بود.
.     در رابطه با [COLOR=#7030a0]صمت توضيح مختصري خواهم داد : 
 امام علي عليه السلام در چند کلمه صمت را تعريف نموده، ميفرمايند: 
  « [COLOR=#4f6228] َّمْتُ بِغَيْرِ تَفَكُّرٍ خَرَسٌ »  .     [COLOR=#494429](( سکوت بدون تفکر گنگي است )) .
  [COLOR=#953734]غرر الحکم و درر الکلم صفحه 217 
  :
[COLOR=#eeece1] .

به هر سکوتي صمت اطلاق نميشود بلکه صمت سکوتي است همراه با تفکر
.   و چه بسا در مواردي سکوت حرام و سخن گفتن واجب ميشود. .    
   نکته را نيز ميخواستم عرض کنم که در اين نوع چيستانها معمولا همه ويژگيهاي خصلت مورد نظر جمع آوري  [COLOR=#eeece1].
  بسا ويژگيهاي مهمتري باشد که در چيستان مطرح نشود ... 
  
   اما مستندات چيستان اول: 
 1. عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228][SIZE=85]السلام: ( الصَّمْتُ مَنْجَاة ) 
 غررالحكم: ص 215 ح 4219  .      2. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ رَوْضَةُ الْفِكْرِ ) 
 غررالحكم: ص 215 ح 4221  .      3. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ آيَةُ النُّبْلِ وَ ثَمَرَةُ [ثَمَرُ] الْعَقْلِ ) 
 غررالحكم: ص 215 ح 4222  .      4. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( قَدْ أَفْلَحَ التَّقِيُّ الصَّمُوتُ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4233  .      5. عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228][SIZE=85]السلام: ( كُنْ صَمُوتاً مِنْ غَيْرِ عِيٍّ فَإِنَّ الصَّمْتَ زِينَةُ الْعَالِمِ وَ سِتْرُ [سِرُّ] الْجَاهِلِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4234  .      6. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( لَا عِبَادَةَ كَالصَّمْتِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4236  .      7. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ آيَةُ الْحِلْمِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4237  .      8. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( أَعْقَلُ النَّاسِ مَنْ لَا يَتَجَاوَزُ الصَّمْتَ فِي عُقُوبَةِ الْجُهَّالِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 390  .      9. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ زَيْنُ الْعِلْمِ وَ عُنْوَانُ الْحِلْمِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4238  .      10. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( نِعْمَ قَرِينُ الْحِلْمِ الصَّمْتُ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4239  .      11. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ وَقَارٌ الْهَذَرُ عَارٌ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4241  .      12. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( الصَّمْتُ يُكْسِيكَ الْوَقَارَ وَ يَكْفِيكَ مَئُونَةَ الِاعْتِذَارِ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4243  .      13. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( إِنْ أَحْبَبْتَ سَلَامَةَ نَفْسِكَ وَ سَتْرَ مَعَايِبِكَ فَأَقْلِلْ كَلَامَكَ وَ أَكْثِرْ صَمْتَكَ يَتَوَفَّرْ فِكْرُكَ وَ يَسْتَنِرْ قَلْبُكَ وَ يَسْلَمِ النَّاسُ مِنْ يَدِكَ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4252  .      14. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( دَاوُوا الْغَضَبَ بِالصَّمْتِ وَ الشَّهْوَةَ بِالْعَقْلِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4253  .      15. عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228][SIZE=85]السلام: ( صَمْتُ الْجَاهِلِ سِتْرُهُ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4255  .      16. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( عَلَيْكَ بِلُزُومِ الصَّمْتِ فَإِنَّهُ يُلْزِمُكَ السَّلَامَةَ وَ يُؤْمِنُكَ النَّدَامَةَ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4256  .      17. عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228][SIZE=85]السلام: ( غِطَاءُ الْمَسَاوِي الصَّمْتُ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4257  .      18. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( مَنْ لَزِمَ الصَّمْتَ أَمِنَ الْمَقْتَ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4259  .      19. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: ( لَا حَافِظَ أَحْفَظُ مِنَ الصَّمْتِ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4260  .      20. [COLOR=#4f6128][SIZE=85]عن علىّ عليه   السلام: (مَنْ لَزِمَ الصَّمْتَ أَمِنَ الْمَلَامَةَ ) 
 غررالحكم: ص 216 ح 4258  .     
    چيستان: 
  چيست ..؟! 
  خصلت بزرگان است و بلکه از برترين خصلتها است  ؟
.    ، برترين شرف و سرانجامش شرف و تمام شرف و زکات شرف و به اندازه شرف است  ؟     [COLOR=#eeece1] .   زيرکي است و نتيجه علم؟
.     هاي آن محبت و منظم شدن کارها است  ؟     [COLOR=#eeece1] .   عقل است و دشمنش، رأس جهل و ناداني؟
.     آن به جنگ تکبر و بزرگ طلبي ميروند  ؟     [COLOR=#eeece1] .   و بزرگي و کرامت در بستر آن خوابيده است و خاري و کوچکي در ضد آن؟
.     آن کارساز نيست بلکه بايد آدمي آن را باور کند و براي خدا باشد  ؟     [COLOR=#eeece1] .   کننده فضل و خوبي است؟     . 
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
نمایه کاربر
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه 23 شهریور 1386, 2:57 am
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط محدثه »

 تصویر 
 با سلام  

طبق روابات زیر پاسخ « تواضع و فروتنی » است :





 

 که خصلت بزرگان است و بلکه از برترين خصلتها است؟
.  قال علی علیه لسلام: ( اشرف الاخلاق التواضع و الحلم و لین الجانب )
غررالحكم: ص 235ح 3222.  [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( بالتواضع تزان الرفعة )
غررالحكم: ص 343ح 4183.   [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( بشرک یدل علی کرم نفسک و تواضعک ینبیء عن شرف خلقک )
غررالحكم: ص 358ح 4442.   [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( تواضع الشریف یدعوا الی الکرامة )
غررالحكم: ص 371ح 4569.   
 [HR]    ، برترين شرف و سرانجامش شرف و تمام شرف و زکات شرف و به اندازه شرف است؟     [COLOR=#eeece1] .    قال علی علیه لسلام: ( اعظم الشرف التواضع )
غررالحكم: ص 213 ح 2897.
   1. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع زکات الشرف )
غررالحكم: ص 61ح 973.
   2. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع سلّم الشرف )
غررالحكم: ص 66ح 1083.
   3. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع من مصاعد الشرف )
غررالحكم: ص 91ح 1529.
  4 . قال علی علیه لسلام: ( حاصل التواضع الشرف )
غررالحكم: ص 398ح 4896.
   5 . عن علىّ عليه السلام: ( التواضع افضل الشرفین )
غررالحكم: ص 101ح 1671.
  6 . قال علی علیه لسلام: (بکثرة التئواضع یستدل علی تکامل الشرف )
غررالحكم: ص 348ح 4277.
  قال علی علیه لسلام: ( تمام الشرف التواضع )
غررالحكم: ص 362ح 4469.
  قال علی علیه لسلام: ( لا شرف کالتواضع )
غررالحكم: ص 634ح 7658.
      [HR]  نشان زيرکي است و نتيجه علم؟
.
   1. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع ثمرة العلم )
غررالحكم: ص 35ح 348.
  


21854- امام كاظم عليه السلام : همانا زراعت در دشت مي رويد وروي تخته سنگ برآمده نمي رويد. حكمت نيز چنين است، در دل شخص فروتن آباد مي شود ودر دل انسان متكبّر وگردن فراز آباد نمي شود؛
[FONT=Compset_Ali][COLOR=#76923c]  خداوند فروتني را ابزار خرد قرار داده است وتكبّر را ابزار نابخردى.     

 ميزان الحكمه 13» صفحه 221 




 [HR] 
 ميوه هاي آن محبت و منظم شدن کارها است؟  
 [COLOR=#eeece1] .  [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( ثمرة التواضع المحبة )
غررالحكم: ص 374ح 4599.
   قال الامام علی (ع) : با فروتنی کارها سامان میابد .  [COLOR=#c00000]ميزان الحكمه 13» صفحه 221  [FONT=Compset_Ali][FONT=Times New Roman,serif] 
  
        [COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali][FONT=Times New Roman,serif]         [COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali][FONT=Times New Roman,serif]       [HR]  سر عقل است و دشمنش، رأس جهل و ناداني؟    قال علی علیه لسلام: ( التواضع رآس العقل و التکبر راس الجهل ) 
 غررالحكم: ص141ح 2151  . 
     [HR]    آن به جنگ تکبر و بزرگ طلبي ميروند؟    [COLOR=#eeece1].  [HR]  رفعت و بزرگي و کرامت در بستر آن خوابيده است و خاري و کوچکي در ضد آن؟
.
   1. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع یرفع ) 
 غررالحكم: ص22 ح 20 . 
   1. عن علىّ عليه السلام: ( التواضع یرفع الوضیع )    
 غررالحكم: ص 36ح 357 .      قال علی علیه لسلام: ( اتّضع ترتفع ) 
 غررالحكم: ص150ح 2253  . 
     [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( انک ان تواضعت رفعک الله ) 
 غررالحكم: ص 308ح 3794 . 
  [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( تواضع المرء یرفعه ) 
 غررالحكم: ص 361ح 4463 . 
   [COLOR=#4f6228]قال علی علیه لسلام: ( ما تواضع احد الا زاده الله تعالی جلاله ) 
 غررالحكم: ص 817ح 10219 . 
   [HR]  نمايش آن کارساز نيست بلکه بايد آدمي آن را باور کند و براي خدا باشد؟    [COLOR=#eeece1] .  [FONT=Times New Roman,serif]   [COLOR=#a0a0a0][COLOR=#76923c]21875- امام علي عليه السلام   : خاكسار باش وبراي خدا فروتني كن، تا تو را بالا برد  ميزان الحكمه 13» صفحه 224


[COLOR=#76923c]21876- امام صادق عليه السلام :
 در آسمان دو فرشته بر بندگان گماشته شده اند ، پس هر كه براي خدا فروتني كند، او را بالا برند وهر كه تكبّر ورزد، او را پست گردانند.  
 ميزان الحكمه 13» صفحه 224
  


[COLOR=#76923c]11814- امام صادق عليه السلام :
 برترين عبادت، شناخت خدا وفروتني در برابر اوست.
 ميزان الحكمه 7» صفحه 22 / تحف العقول  [HR]  پراکنده کننده فضل و خوبي است؟

21851- امام علي عليه السلام : فروتني فضيلت را منتشر مي سازد وتكبّر رذيلت را آشكار مي گرداند.
   ميزان الحكمه 13» صفحه 221 [FONT=Compset_Ali][FONT=Times New Roman,serif] 
[COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali]

 
 21807- امام علي عليه السلام :   فروتني، باعث بر سر زبان افتادن فضايل [انسان متواضع در ميان مردم ]مي شود.    [FONT=Compset_Ali] ميزان  [FONT=Times New Roman,serif]  13» صفحه 211  
 
    [FONT=Compset_Ali]        [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]     
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000] [HR]      
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
  [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]     

 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000]  [COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali]         
  [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000]  [COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali]          
  [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000]  [COLOR=#a0a0a0][FONT=Compset_Ali]  عسكري عليه السلام            
    
  [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000]  [FONT=Compset_Ali] ، نعمتي است كه به آن حسادت نمي شود. [FONT=Compset_Ali]  

[FONT=A Yagut]( تحف العقول :   )          

 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]    
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali][COLOR=#c00000]  [COLOR=#ffffff].

 
       
 [FONT=Compset_Ali] [FONT=Compset_Ali]      
 
تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

با عرض سلام خدمت شما و تشکر از پاسخ صحيح و کامل شما

فقط با اجازه شما دوستان يک نکته در رابطه با « تواضع و فروتني » عرض کنم،

همانطور که ميدانيد (تواضع و فروتني) در فروتني با خلق خلاصه نميشود،

[COLOR=#205867]بلکه شايد بتوان گفت مصداق اتم آن تواضع و فروتني در مقابل ذات اقدس الهي است. 


سومين چيستان:
.
آن چيست ..؟!
.
که اول و آخر فضيلتها است؟
.
هرگز به آخر آن نخواهي رسيد زيرا انتها ندارد؟
.
اصل و پايه هر خيري است؟
.
رسيدن به آن بالاترين پيروزي است؟
.
بهترين انيس و مونس است و هرگز کسي به وحشت نخواهد افتاد اگر با آن خلوت کند؟
.
موجب بلندي، شرف،جلال، شناخت و رستگاري و دشمنش موجب تباهي آدمي است ؟
 .
غنا و بي نيازي عاقل به آن است؟
.
بهتر است از ثروت زيرا نگهبان تو است و ليکن ثروت بايد نگهباني شود ؟
 .
درجه و رتبه آدمي با آن و عقل سنجيده ميشود؟
.
خدا آن را به هرکس عطا کند نشان اين است که او را دوست دارد؟
.
دوست داشتن آن از خصلتهاي صاحبان عقل و خرد است؟
.
نقصان در آن راه ندارد حتي اگر همه آن را ببخشي و اين يکي از ويژگيهاي آن است ؟  
.
نشان برتري تو است ؟
. 
برترين زيبايي و جمال است و هرگز پنهان نماند؟
.
زينت ثروتمندان و موجب توانگري فقراء است ؟  
.
باشرافتترين شرف است و عزتي برتر از آن نيست ؟
. 
حلم و بردباري را در پي دارد بلکه اساس حلم است و درجه بردباري به آن سنجيده ميشود؟
.
نتيجه بخش نخواهد بود مگر همراه باشد با حلم و بردباري در نتيجه حلم مکمل آن است بلکه بهترين دوست او است ؟  
.
ارزش آدمي به آن است و نور و نشان عقل است ؟
. 
بهترين رهنما بلکه بزرگترين و پرسودترين گنج است و نابودي در آن راه ندارد؟
.
برترين سرمايه است بلکه از بهترين نعمتهايي است که خدا در اختيار بندگانش قرار ميدهد ؟  
.
هر چيزي عزيز ميشود زماني که کم شود مگر آن که هرچه بر آن افزوده شود عزيزتر خواهد شد ؟
. 
فرد شناخته نميشود مگر به آن همچنانکه درخت شناخته نميشود مگر با حاضر شدن ميوه هايش ؟  
.
فکر را ياري داده و به آن قوت ميبخشد ؟
 
نه تنها با ريختن آن در ظرفش موجب پر شدن ظرف نخواهد شد بلکه بر گنجايش ظرف مي افزايد ؟ 
[COLOR=#eeece1]. 
خستگي در کسي که در پي آن است راه ندارد؟
.
حيا در طلب آن جا ندارد بلکه بايد در طلب آن حريص بود زيرا قيمت آدمي به آن است؟
.
عزت دنيا و فوز آخرت در انتظار طالب آن است البته رسيدن به آن راحت نيست ؟  
.
هر که در کوچکي در پي آن نباشد در بزرگي پيشرفت نخواهد کرد ؟
. 
طلب آن ننگ و عار نيست ؟ 
[COLOR=#eeece1]. 
سربازان آن از ميدان جنگ با جهل، سربلند و پيروز بيرون خواهند آمد هرچند اندک باشند؟
.
جهل و ناداني را به هلاکت رسانده و خوهد کشت؟
. .
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

 « بسم الله الرحمن الرحيم »    
    «
علم و دانش » بود.   .   يک نکته در رابطه با کسب دانش: 
  بايد اين دانش از آلودگي ها کاملا به دور باشد اگر ميخواهيم در دنيا و آخرت از آن بهره مند باشيم. 
  کسب اين نوع دانش از غير راه اهل بيت عليهم السلام محال ميباشد، .
    المومنين عليه السلام شخصيتي که علم کتاب در نزد او است مي فرمايد: 
 « امْتَاحُوا مِنْ صَفْوِ عَيْنٍ قَدْ رُوِّقَتْ مِنَ الْكَدَر » 
 (( آب برداريد از سر چشمه كه صاف گردانيده شده از آلودگي ))  
[COLOR=#953734]  و درر الکلم : ص 43 ح 79    [COLOR=#262626]آقاي خوانساري در ذيل اين حديث مي فرمايد: 
 [COLOR=#1d1b10]مراد اين است كه علوم را بياموزيد از ائمّه عليهم السّلام كه سهو و خطائى در علوم ايشان نرود    .  و به منزله چشمه اند كه صاف باشد و آميخته به تيرگى نباشد. 
 
  اما مستندات چيستان علم و دانش : 

[COLOR=#7030a0]اول و آخر فضيلتها است
؟

  علىّ عليه [COLOR=#4f6228]السلام: (غَايَةُ الْفَضَائِلِ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 41 ح 15 .   عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (رَأْسُ الْفَضَائِلِ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 41 ح 16 .  

اصل و پايه هر خيري است؟

    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَصْلُ كُلِّ خَيْر) 
 غررالحكم: ص 41 ح 17 .  
رسيدن به آن بالاترين پيروزي است؟

    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَعْلَى فَوْز) 
 غررالحكم: ص 41 ح 18 .   
[COLOR=#7030a0]بهترين انيس و مونس است و هرگز کسي به وحشت نخواهد افتاد اگر با آن خلوت کند
؟


    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَفْضَلُ الْأَنِيسَيْن) 
 غررالحكم: ص 41 ح 21 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (مَنْ خَلَا بِالْعِلْمِ لَمْ تُوحِشْهُ خَلْوَة) 
 غررالحكم: ص 41 ح 22 .  

غنا و بي نيازي عاقل به آن است؟
.
    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (غِنَى الْعَاقِلِ بِعِلْمِه) 
 غررالحكم: ص 41 ح 23 .  
هرگز به آخر آن نخواهي رسيد زيرا انتها ندارد؟
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (الْعِلْمُ لَا يَنْتَهِي) 
 غررالحكم: ص 41 ح 24 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (شَيْئَانِ لَا تُبْلَغُ غَايَتُهُمَا الْعِلْمُ وَ الْعَقْل) 
 غررالحكم: ص 41 ح 26 .   [COLOR=#4f6228] 
  بهتر است از ثروت زيرا نگهبان تو است و ليکن ثروت بايد نگهباني شود ؟    .   علىّ عليه السلام: (الْعِلْمُ حَاكِمٌ وَ الْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْه) 
 غررالحكم: ص 41 ح 32 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَال) 
 غررالحكم: ص 41 ح 33 .  

درجه و رتبه آدمي با آن و عقل سنجيده ميشود؟

    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (يَتَفَاضَلُ النَّاسُ بِالْعُلُومِ وَ الْعُقُولِ لَا بِالْأَمْوَالِ وَ الْأُصُول) 
 غررالحكم: ص 42 ح 34 .
.
خدا آن را به هرکس عطا کند نشان اين است که او را دوست دارد؟
.     علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَمْنَحُ الْمَالَ مَنْ يُحِبُّ وَ يُبْغِضُ وَ لَا يَمْنَحُ الْعِلْمَ إِلَّا مَنْ أَحَب) 
 غررالحكم: ص 42 ح 35 .  .
دوست داشتن آن از خصلتهاي صاحبان عقل و خرد است؟
    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (حُبُّ الْعِلْمِ وَ حُسْنُ الْحِلْمِ وَ لُزُومُ الثَّوَابِ مِنْ فَضَائِلِ أُولِي النُّهَى وَ الْأَلْبَاب) 
 غررالحكم: ص 42 ح 36 .   .
نقصان در آن راه ندارد حتي اگر همه آن را ببخشي و اين يکي از ويژگيهاي آن است ؟ 
.     علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (كُلُّ شَيْءٍ يَنْقُصُ عَلَى الْإِنْفَاقِ إِلَّا الْعِلْم)   
 غررالحكم: ص 42 ح 37 . 

 نشان برتري تو است ؟   
.     علىّ عليه[COLOR=#4f6228] : (يُنْبِئُ عَنْ فَضْلِكَ عِلْمُكَ وَ عَنْ إِفْضَالِكَ بَذْلُك) 
 غررالحكم: ص 42 ح 38 .  
برترين سرمايه است بلکه از بهترين نعمتهايي است که خدا در اختيار بندگانش قرار ميدهد ؟  
    [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (الْعِلْمُ أَجَلُّ بِضَاعَة) 
 غررالحكم: ص 42 ح 66 .    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (لَا ذُخْرَ كَالْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 67 .     عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَفْضَلُ قِنْيَةٍ) 
 غررالحكم: ص 42 ح 60 .      علىّ عليه السلام: (أَفْضَلُ مَا مَنَّ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ عِلْمٌ وَ عَقْلٌ وَ مُلْكٌ وَ عَدْل) 
 غررالحكم: ص 42 ح 40 .  .
هر چيزي عزيز ميشود زماني که کم شود مگر آن که هرچه بر آن افزوده شود عزيزتر خواهد شد ؟  

    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (كُلُّ شَيْءٍ يَعِزُّ حِينَ يَنْزُرُ إِلَّا الْعِلْمَ فَإِنَّهُ يَعِزُّ حِينَ يَغْزُر) 
 غررالحكم: ص 42 ح 41 .   .    [COLOR=#7030a0]فرد شناخته نميشود مگر به آن همچنانکه درخت شناخته نميشود مگر با حاضر شدن ميوه هايش ؟   .   علىّ عليه  : (مَا أَصْدَقَ الْمَرْءَ عَلَى نَفْسِهِ وَ أَيُّ شَاهِدٍ عَلَيْهِ كَفِعْلِهِ    .
[COLOR=#7030a0]  [COLOR=#c00000]غررالحكم: ص 42 ح 42 . وَ لَا يُعْرَفُ الرَّجُلُ إِلَّا بِعِلْمِهِ كَمَا لَا يُعْرَفُ الْغَرِيبُ مِنَ الشَّجَرِ إِلَّا عِنْدَ حُضُورِ الثَّمَرِ  
  
[COLOR=#7030a0] فَتَدُلُّ الْأَثْمَارُ عَلَى أُصُولِهَا وَ يُعْرَفُ لِكُلِّ ذِي فَضْلٍ فَضْلُهُ


كَذَلِكَ يَشْرُفُ الْكَرِيمُ بِآدَابِهِ وَ يَفْتَضِحُ اللَّئِيمُ بِرَذَائِلِه)   
 .
 [COLOR=#7030a0]فکر را ياري داده و به آن قوت ميبخشد ؟    .   [COLOR=#4f6128]عن علىّ عليه  السلام: (الْعِلْمُ يُنْجِدُ الْحِكْمَةُ تُرْشِد) 
 غررالحكم: ص 41 ح 28 .      علىّ عليه السلام: (الْعِلْمُ يُنْجِدُ الْفِكْر) 
 غررالحكم: ص 42 ح 43 .  
غنا و بي نيازي عاقل به آن است؟

عن علىّ عليه السلام:(غِنَى الْعَاقِلِ بِعِلْمِه)
غررالحكم: ص 41 ح 23.

نه تنها با ريختن آن در ظرفش موجب پر شدن ظرف نخواهد شد بلکه بر گنجايش ظرف مي افزايد ؟ 
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِع) 
 غررالحكم: ص 42 ح 44 .  
موجب بلندي، شرف،جلال، شناخت و رستگاري و دشمنش موجب تباهي آدمي است ؟ 
 .   علىّ عليه السلام: (الْعِلْمُ لِقَاحُ الْمَعْرِفَة) 
 غررالحكم: ص 41 ح 19 .  
عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ [الْحِلْمُ] جَلَالَةٌ الْجَهَالَةُ ضَلَالَة) 
 غررالحكم: ص 42 ح 45 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ مُجِلَّةٌ الْجَهْلُ مُضِلَّة) 
 غررالحكم: ص 42 ح 46 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (كَفَى بِالْعِلْمِ رِفْعَة) 
 غررالحكم: ص 42 ح 47 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَفْضَلُ شَرَف)    
 غررالحكم: ص 42 ح 48 .    علىّ عليه السلام: (الْعِلْمُ يُنْجِيكَ الْجَهْلُ يُرْدِيك) 
 غررالحكم: ص 41 ح 27 .  
باشرافتترين شرف است و عزتي برتر از آن نيست ؟
 
    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (أَشْرَفُ الشَّرَفِ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 50 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (لَا عِزَّ أَشْرَفُ مِنَ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 53 .  
برترين زيبايي و جمال است و هرگز پنهان نماند؟
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (الْعِلْمُ جَمَالٌ لَا يَخْفَى وَ نَسِيبٌ لَا يَجْفَى) 
 غررالحكم: ص 42 ح 55 .     علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَفْضَلُ الْجَمَالَيْن) 
 غررالحكم: ص 42 ح 56 .  
زينت ثروتمندان و موجب توانگري فقراء است ؟  
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (الْعِلْمُ زَيْنُ الْأَغْنِيَاءِ وَ غِنَى الْفُقَرَاء) 
 غررالحكم: ص 42 ح 57 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (مُزَيِّنُ الرَّجُلِ عِلْمُهُ وَ حِلْمُه) 
 غررالحكم: ص 42 ح 58 .    علىّ عليه السلام: (اقْتَنِ الْعِلْمَ فَإِنَّكَ إِنْ كُنْتَ غَنِيّاً زَانَكَ وَ إِنْ كُنْتَ فَقِيراً مَانَك) 
 غررالحكم: ص 44 ح 78 .  
بهترين رهنما بلکه بزرگترين و پرسودترين گنج است و نابودي در آن راه ندارد؟
.
عن علىّ عليه السلام: (لَا دَلِيلَ أَنْجَحُ مِنَ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 39 .
    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ كَنْز) 
 غررالحكم: ص 42 ح 61 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَعْظَمُ كَنْز) 
 غررالحكم: ص 42 ح 62 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ كَنْزٌ عَظِيمٌ لَا يَفْنَى) 
 غررالحكم: ص 42 ح 63 .      علىّ عليه ا[COLOR=#4f6228] : (لَا كَنْزَ أَنْفَعُ مِنَ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 64 .    [COLOR=#4f6228][COLOR=#eeece1].
ارزش آدمي به آن است و نور و نشان عقل است ؟  
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يَعْلَم) 
 غررالحكم: ص 42 ح 68 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ مِصْبَاحُ الْعَقْل) 
 غررالحكم: ص 43 ح 69 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ عُنْوَانُ الْعَقْل) 
 غررالحكم: ص 43 ح 70 .    [COLOR=#eeece1].
حيا در طلب آن جا ندارد بلکه بايد در طلب آن حريص بود زيرا قيمت آدمي به آن است؟
  [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (أَلَا لَا يَسْتَحْيِيَنَّ مَنْ لَا يَعْلَمُ أَنْ يَتَعَلَّمَ فَإِنَّ قِيمَةَ كُلِّ امْرِئٍ مَا يَعْلَم) 
 غررالحكم: ص 43 ح 80 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (أَعْلَمُ النَّاسِ الْمُسْتَهْتَرُ بِالْعِلْمِ [أَعْمَى النَّاسِ الْعَالِمُ الْمُسْتَهْتَرُ بِالْعِلْمِ]) 
 غررالحكم: ص 43 ح 81 .    .
[COLOR=#7030a0]هر که در کوچکي در پي آن نباشد در بزرگي پيشرفت نخواهد کرد ؟  
 .
  علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (مَنْ لَمْ يَتَعَلَّمْ فِي الصِّغَرِ لَمْ يَتَقَدَّمْ فِي الْكِبَر) 
 غررالحكم: ص 43 ح 99 .  .
طلب آن ننگ و عار نيست ؟ 
   [COLOR=#eeece1].   علىّ عليه  : (لَا يَسْتَنْكِفَنَّ مَنْ لَمْ يَكُنْ يَعْلَمُ أَنْ يَتَعَلَّم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 102 .  
عزت دنيا و فوز آخرت در انتظار طالب آن است البته رسيدن به آن راحت نيست ؟  
.
عن علىّ عليه السلام: (لِطَالِبِ الْعِلْمِ عِزُّ الدُّنْيَا وَ فَوْزُ الْآخِرَة)
غررالحكم: ص 43 ح 90 .
   علىّ عليه [COLOR=#4f6228]السلام: (لَا يُدْرَكُ الْعِلْمُ بِرَاحَةِ الْجِسْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 104 .  
سربازان آن از ميدان جنگ با جهل، سربلند و پيروز بيرون خواهند آمد هرچند اندک باشند؟
.
  علىّ عليه السلام: (يَسِيرُ الْعِلْمِ يَنْفِي كَثِيرَ الْجَهْل) 
 غررالحكم: ص 44 ح 112 .  
جهل و ناداني را به هلاکت رسانده و خوهد کشت؟

    علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ مُمِيتُ الْجَهْل) 
 غررالحكم: ص 44 ح 106 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ قَاتِلُ الْجَهْل) 
 غررالحكم: ص 44 ح 107 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ قَاتِلُ الْجَهْلِ وَ مُكْسِبُ النُّبْل) 
 غررالحكم: ص 44 ح 108 .    علىّ عليه السلام: (رُدُّوا الْجَهْلَ بِالْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 109 .
عن علىّ عليه السلام: (ضَادُّوا الْجَهْلَ بِالْعِلْم ) 
 غررالحكم: ص 44 ح 110 .
.
خستگي در کسي که در پي آن است راه ندارد؟
.   علىّ عليه السلام: (الْعَالِمُ الَّذِي لَا يَمَلُّ مِنْ تَعَلُّمِ الْعِلْم)
غررالحكم: ص 43 ح 74.
.
حلم و بردباري را در پي دارد بلکه اساس حلم است و درجه بردباري به آن سنجيده ميشود؟
.     علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ مَرْكَبُ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 114 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (الْعِلْمُ أَصْلُ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 116 .      علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (بِالْعِلْمِ تُدْرَكُ دَرَجَةُ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 118 .    علىّ عليه السلام: (الْعِلْمُ قَائِدُ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 113 .
عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (وَقَارُ الْحِلْمِ زِينَةُ الْعِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 123 .    
نتيجه بخش نخواهد بود مگر همراه باشد با حلم و بردباري در نتيجه حلم مکمل آن است بلکه بهترين دوست او است ؟  
  .
  علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (غَايَةُ الْعِلْمِ السَّكِينَةُ وَ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 120 .   عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (لَنْ يُثْمِرَ الْعِلْمُ حَتَّى يُقَارِنَهُ الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 121 .
  عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (نِعْمَ قَرِينُ الْحِلْمِ الْعِلْمُ [الْعِلْمِ الْحِلْمُ]) 
 غررالحكم: ص 44 ح 112 .
  عن علىّ عليه [COLOR=#4f6228] : (يَحْتَاجُ الْعِلْمُ إِلَى الْحِلْم) 
 غررالحكم: ص 44 ح 124 .
  .
   ضمن ياد آوري کنم که قرار نيست بنده فقط طراح باشم لطفا شما دوستان گرامي نيز به ياري بشتابيد !!! 
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

 «   ب[COLOR=#ffc000]سم  الله الر [COLOR=#ffc000]حمن       »     سلام دوستان  .   آن چيست  ؟!    .   [COLOR=#ffc000]که ظاهرش آراسته و باطنش عميق   ؟ 
 عجائبش زائل نشده و غرائبش تمام نخواهد شد ؟! 
 پرده هاي ظلمات و تاريکيها پس نخواهد رفت مگر به سبب آن ؟  .  اخبار گذشتگان و آيندگان بلکه حکم هر چه که در ميان شما رخ دهد در آن است ؟! 
 [COLOR=#ffc000]نور است البته براي کسي که روشني جويد به آن  ؟ 
 بهار علوم و چشمه هاي علم و دانش است ؟!  .  شفا مجوييد به غير آن زيرا شفا است از براي هر دردي ؟ 
 هدايت است براي کسي که او را امام خود قرار دهد ؟! 
 و زينت است براي کسي که خود را به آن آراسته کند ؟ 
 و نگهبان است براي کسي که به آن چنگ زند ؟! 
 نوري است که خاموش نشده و چهره اي است که کهنه نخواهد گرديد ؟ 
 ناصحي است که نيرنگ و غش نميکند، هدايتگري است که گمراه نميسازد و سخنگويي است که دروغ نميگويد ؟!  .  راه راست و ريسمان استوار خدا است [COLOR=#c00000]؟   .  شفاعتش براي هرکس پذريفته شده و شکايتش از هر کس تصديق خواهد شد ؟! 
 هر کس که با او مجالست و همنشيني کند برنخيزد مگر بر هدايتش افزوده و از گمراهيش کاسته خواهد شد [COLOR=#c00000]؟    .  با تشکر. 
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
Old-Moderator
Old-Moderator
نمایه کاربر
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه 23 شهریور 1386, 2:57 am
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط محدثه »

. تصویر 



با سلام

پاسخ سوال بالا بر اساس روایات « قرآن کریم » باید باشد .


موفق باشید
 
تصویر 
Bronze
Bronze
نمایه کاربر
پست: 275
تاریخ عضویت: چهارشنبه 7 شهریور 1386, 4:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 3603 بار
سپاس‌های دریافتی: 1144 بار

Re: «:: نشر معارف به شيوه اي نوين ::»

پست توسط 110 »

 تصویر  [COLOR=#205867]سلام عليکم و رحمة الله
.
   با تشکر از پاسخ شما  .  مستندات چيستان (قرآن کريم):  .  .   [COLOR=#ffc000]ظاهرش آراسته و باطنش عميق   ؟  [COLOR=#eeece1].  عجائبش زائل نشده و غرائبش تمام نخواهد شد ؟!  .  پرده هاي ظلمات و تاريکيها پس نخواهد رفت مگر به سبب آن ؟  .  ((إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرَهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنَهُ عَمِيقٌ لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه‏))
[COLOR=#eeece1].

 به درستى كه قرآن ظاهر آن نيكوى خوش آينده است، و باطن آن عميق است،
   .  زايل نمى‏شود عجايب آن، و تمام نمى‏شود غرايب آن، و گشوده نمى‏شود تاريكيها مگر بسبب آن  .  .    گذشتگان و آيندگان بلکه حکم هر چه که در ميان شما رخ دهد در آن است ؟!   .   ((فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُم))    [COLOR=#eeece1].
در قرآن است خبر آنچه پيش از شما بوده، و خبر آنچه بعد از شما باشد، و حكم آنچه در ميانه شما واقع شود
    ..  .    [COLOR=#ffc000]نور است البته براي کسي که روشني جويد به آن  ؟      [COLOR=#c00000][COLOR=#eeece1].       [COLOR=#c00000]((نُورٌ لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِه))
  .
  نوريست از براى كسى كه روشنى جويد بآن  [COLOR=#c00000] [COLOR=#eeece1].  بهار علوم و چشمه هاي علم و دانش است ؟!
[COLOR=#eeece1].
   [COLOR=#c00000]((هُوَ رَبِيعُ الْقُلُوبِ وَ يَنَابِيعُ الْعِلْم‏))
..
   آنست بهار دلها و چشمه‏هاى علم     [COLOR=#c00000] [COLOR=#eeece1]..  .  شفا مجوييد به غير آن زيرا شفا است از براي هر دردي ؟  .  ((لَا تَسْتَشْفِيَنَّ بِغَيْرِ الْقُرْآنِ فَإِنَّهُ مِنْ كُلِّ دَاءٍ شَاف‏))
.
  شفا مجوئيد بغير قرآن پس بدرستى كه آن از هر دردى شفا دهنده است  [COLOR=#eeece1]..  .  هدايت است براي کسي که او را امام خود قرار دهد ؟!  .   و زينت است براي کسي که خود را به آن آراسته کند ؟  .   و نگهبان است براي کسي که به آن چنگ زند ؟!  .  [COLOR=#c00000]((هُوَ هُدًى لِمَنِ ائْتَمَّ بِهِ وَ زِينَةٌ لِمَنْ تَحَلَّى بِهِ وَ عِصْمَةٌ لِمَنِ اعْتَصَمَ بِه‏))    [COLOR=#eeece1].
آنست راه نماينده از براى كسى كه اقتدا كند بآن، و زينتى از براى كسى كه زيور يابد بآن،
   .  و نگاهداريى از براى كسى كه چنگ در زند بآن  [COLOR=#eeece1].  .  نوري است که خاموش نشده و چهره اي است که کهنه نخواهد گرديد ؟  .  ((اتَّبِعُوا النُّورَ الَّذِي لَا يُطْفَأُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي لَا يَبْلَى‏))
[COLOR=#eeece1].

پيروى كنيد آن نورى را كه خاموش نمى‏شود، و آن روئى را كه كهنه نمى‏شود
   [COLOR=#eeece1].  .  ناصحي است که نيرنگ و غش نميکند، هدايتگري است که گمراه نميسازد و سخنگويي است که دروغ نميگويد ؟!  .  [COLOR=#c00000]((إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِي لَا يَغُشُّ وَ الْهَادِي الَّذِي لَا يُضِلُّ وَ الْمُحَدِّثُ الَّذِي لَا يَكْذِب‏))    [COLOR=#eeece1].
بدرستى كه اين قرآن ناصحى است يعنى پند گوئى است يا خالصى است كه غشّ نمى‏كند،
   .  و راهنمائى است يا رساننده است بحقّ كه گمراه نمى‏كند، و سخنگويى است كه دروغ نمى‏گويد.    [COLOR=#eeece1].  .  راه راست و ريسمان استوار خدا است [COLOR=#c00000]؟   [COLOR=#c00000]((هُوَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيم‏))
 .
  [COLOR=#c00000]  راه راست
  .
  [COLOR=#c00000]((هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِين‏))
[COLOR=#eeece1].

ريسمان متين (محکم) او      [COLOR=#eeece1].  .  شفاعتش براي هرکس پذريفته شده و شکايتش از هر کس تصديق خواهد شد ؟!  .  [COLOR=#c00000]((شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ قَائِلٌ مُصَدَّق‏))
.
شفاعت كننده‏ايست قبول شفاعت كرده شده، و گوينده ايست تصديق كرده شده
    .  .  [COLOR=#ffc000]هر کس که با او مجالست و همنشيني کند برنخيزد مگر بر هدايتش افزوده و از گمراهيش کاسته خواهد شد [COLOR=#c00000]؟     .  ((مَا جَالَسَ أَحَدٌ هَذَا الْقُرْآنَ إِلَّا قَامَ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ فِي عَمًى‏))
[COLOR=#eeece1].

همنشينى نكند هيچ كس از شما با اين قرآن مگر اين كه برخيزد با زيادتيى يا نقصانى،
   .  [COLOR=#eeece1]. .   [COLOR=#eeece1] ........منبع روايات............    .  غرر الحکم، باب الرابع في النبوة، فصل الرابع في القرآن، صفحات 110 و 111    
 تصویر  .  .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::.  .  تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “فعالیتهای جمعی”