وظایف ما نسبت به قرآن

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Senior Member
Senior Member
نمایه کاربر
پست: 149
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 18 اسفند 1387, 4:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 106 بار
سپاس‌های دریافتی: 213 بار

وظایف ما نسبت به قرآن

پست توسط fizikdan3000 »

 [FONT=Yagut]تعليم و تعلّم قرآن  
 [FONT=Badr]  
 [FONT=Badr]  
 [FONT=Badr]لقد منّ الله علی المؤمنين إذ بعث فيهم رسولا من انفسهم يتلوا عليهم آياته و يزکّيهم و يعلّمهم الکتاب   
 [FONT=Badr]  
 [FONT=Badr]والحکمة   
 سوره آل عمران 164 


  ما مسلمانان بر اساس دستور قرآن موظف هستيم ، اين کتاب آسماني را بياموزیم تا با دستورات الهي آشنا شده و راه سعادت را با آگاهي هر چه بيشتر طي کنيم ولذا  


  عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله  
    
  خيارکم من تعلّم القرآن و علّمه   


  شما کسي است که قرآن را یاد بگيرد و به ديگری نيز  
 بحار الانوار ج 92 ص 186 

  اميرالمؤمنين عليه السلام تعليم قرآن به فرزندان را جزء وظائف پدر و حقّ فرزندان می داند  
    
    
  حقّ الولد علی الوالد ... أن يعلّمه القرآن   
 نهج البلاغه حکمت 399 


  امام جعفر صادق عليه السلام فرمود: سزاوار است مؤمن نميرد تااین که قرآن را بياموزد يا در حال آموزش آن باشد  
    
    
  ينبغي للمؤمن أن لا يموت حتّی يتعلّم القرآن، او يکون في تعلّمه  

 منتخب ميزان الحکمه ص 417 

 ****************** 
      تدبّر و درک معاني قرآن      
    
  کتاب أنزلناه اليک مبارک ليدبروا آياته و ليتذکر اولوا الالباب  
    
  افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها  

  کتابی است پر برکت که بر تو نازل کرده ايم تا در آيات آن تدبر کنند و صاحبان مغز ( و انديشه ) متذکر شوند  
  آنها در قرآن تدبر نمي کنند؟ يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟  
  ص 29 و محمد  

 تدبر، از ماده ( دبر- بر وزن ابر ) به معنای بررسي نتائج و عواقب چيزی است  

 قرآن کتاب انديشه 

  کتاب بزرگ آسمانی تنها براي تلاوت نيست، بلکه هدف نهائي از آن، ذکر ( يادآوری) ، تدبر ( بررسي عواقب و نتائج کار )، انذار( خارج کردن انسانها از ظلمات به نور) است  

  اين ترتيب بايد قرآن در متن زندگي قرار گيرد، اما متأسفانه بر خورد گروهي از مسلمانان با قرآن مناسب نيست، تنها به تلاوت بدون توجه به پيام آن می پرازند، برخي فقط به  

  و مخارج حروف و زيبائي صوت اهميت می دهند، بيشترين بدبختي گرفتاری مسلمانان نيز ناشي از بي توجهي به عمق قرآن و تدبر در آن است  

  لذا مولا اميرالمؤمنين علیه السلام فرمود  
    
  تدبروا آيات القرآن و اعتبروا به فانه ابلغ العبر   

  آيه های قرآن تدبر و بررسي کنيد و عبرت بگيريد، بدرستيکه قرآن حاوی رساترين عبرتها است  
 غررالحکم ج 3  

  ديگری فرمود: می خواهيد دلهايتان بهاری شود، پس تلاش کنيد قرآن را خوب بفهميد  
    
  تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب   
 نهج البلاغه خ 110 


يکی از مسائلي که قابل بررسي و توجه ويژه است، خطابهای قرآن (مخصوصا خطاب به مؤمنين ) می باشد، خدای متعال در قرآن کريم حدود 90 بار با عبارت ( یا ایها الذین امنوا )

به مؤمنين خطاب کرد و بيش از 200 مطلب بسيار مهم را بيان نمود، دقت کنيد

 ****************** 

  عمل به دستورات قرآن     
    
  هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه واتقوا لعلکم ترحمون   

  کتابی است پر برکت که ما ( بر تو) نازل کرد يم از آن پيروی نمائيد و پرهيزگاری پيشه کنيد تا مورد رحمت قرار گيريد  

 سوره انعام 155 
    
  قرآن کتاب عمل   


اين کتاب آسماني برای سعادت و ترقي انسان نازل شد، البته برای رسيدن به سعادت بايد به دستورات آن عمل شود و بر اساس آموزه های قرآن، ايمان بدون عمل نمي تواند

مفيد باشد، لذا دربيش از 50 آیه ايمان و عمل با هم آمده است و خدای متعال رستگاری واقعي را در ايمان به همراه عمل صالح می داند
    
  والعصر إن الانسان لفي خسر الاّ الذين آمنوا و عملواالصالحات   

 سوره والعصر 


و لذا پيامبر اکرم صلي الله و عليه و آله فرمود هر کس قرآن بخواند ولي به دستورات آن عمل نکند، در قيامت کور محشور می شود و حتی در نقل ديگری فرمود: چه بسا افرادی

که قرآن می خوانند ولی ( به علت عمل نکردن به دستورات ) قرآن بر آنان نفرين می کند
    
  من قرأ القرآن و لم يعمل به حشره الله يوم القيامة أعمي   
    
  رب تال القرآن و القرآن یلعنه   

  مولا اميرالمؤمنين با تأکيد فراوان سفارش می کند که مواظب باشيد، ديگران در عمل به قرآن از شما سبقت نگيرند  
    
  الله الله في القرآن لا يسبقکم بالعمل به غيرکم  

  اين مورد آيات و روايات فراوانی وجود دارد که براي بهره برداری بيشتر به منابع مربوط مراجعه نمائيد  

 ******************    

 [FONT=Yagut]قرائت و تلاوة قرآن  

  مسلمان باید روزانه به هر مقدار که می تواند قرآن بخواند، البته هم باید قرآن بخواند هم آداب تلاوت و قرائت قرآن را بیاموزد، خدای متعال میفرماید: پس آن مقدار از قرآن که  

  شما میسر است تلاوت کنید  
    
  فاقرء وا ما تیسر من القرآن   

  جای دیگری فرمود: قرآن را با دقت و تأمل وشمرده بخوان  
    
  و رتل القرآن ترتیلا   
  مزمل / 4 و  

  لذا مولا امیر المؤمنین علیه السلام میوه و باروری ایمان را به تلاوت قرآن می داند  
 [FONT=Badr]  
 [FONT=Badr]قال علی عليه السلام : لقاح الايمان تلاوة القرآن  

  

 حق تلاوت  

  منظور از تلاوت قرآن، تلاوت به همراه درس و فرا گیری برای خودسازی و پرورش ایمان و تقوا می باشد و لذا امام صادق علیه السلام در ذیل آیه 121 سوره بقره فرمود: حق  

  این است که در معانی آن تحقیق و بررسی کنید و احکام آن را بیاموزید و به وعده های آن امیدوار باشید و از عذاب آن بترسید و از داستانها و مثلهای آن عبرت و پند بگیرید  

  به اوامر آن عمل کنید و از نواهی آن حذر نمائید  
    
  الامام الصادق علیه السلام : فی قوله تعالی : الذین آتیناهم الکتاب یتلونه حق تلاوته اولیک یومنون به
  
  یرتلون آیاته و یتفقهون معانیه و یعلمون باحکامه و یرجون وعده و یخشون عذابه و یتمثلون قصصه و یعتبرون امثاله و یاتون اوامره و یجتنبون نواهیه   

 منتخب میزان الحکمة ص 418 

 ****************** 
    

  استماع و سکوت هنگام قرائت  
    
  و اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون  

  اعراف  

  متعال در قرآن می فرماید: هنگامی که قرآن خوانده می شود گوش فرا دهید و خاموش باشید تا مشمول رحمت خدا شوید  
  که از روایات و فتاوا به دست می آید در نماز گوش دادن به قرآن واجب است ولی در غیر نماز شایسته است که در هر جا ودر هر حال کسی که قرآن ا تلاوت، دیگران به  

  قرآن که کلام خدا است، سکوت کنند و گوش جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام بگیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و  

  و سپس عمل است، به این حکم به قدری تأکید شده که در بعضی روایات از آن تعبیر به واجب شد، و لذا از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: بر تو واجب  

  که در نماز و غیر نماز در برابر شنیدن قرآن سکوت و استماع  
    
  قال الصادق علیه السلام: یجب الانصات للقرآن فی الصلاة و فی غیرها  

 تفسیر برهان ج 2 ص 57  
 
******************  

  دوری از شيطان هنگام قرائت  
    
  فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم   

 سوره نحل / 98  
 هنگامی که قرآن می خوانی از شر شیطان مطرود به خدا پناه ببر  

  منظور تنها ذکر أعوذ بالله من الشیطان الرجیم نیست، بلکه تحقق حالتی در نفس و جان انسان، حالت توجه به خدا، حالت جدائی از هوی و هوسهای سرکش که مانع فهم و  

  صحیح انسان است، حالت بیگانگی از تعصبها و غرورها و خود خواهی و خودمحوری که انسان را وادار می کند که از همه چیز، حتی از سخنان خدا به نفع خواسته های  

  خود استفاده کند  
  به دنبال آیه فوق می فرماید: شیطان تسلطی بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می کنند،  
    
  إنه لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون  

 امام صادق علیه السلام فرمود: به خداوند شنوا و دانا از شیطان رجیم پناه می برم و به او پناه می برم از اینکه نزد من حضور یابند 
    
  أعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم و أعوذ بالله أن یحضرون
         ******************    
حرفهای خنده ام را میشود در سکوت برکه نا امید از بارش باران ترجمه کرد ،

  که با قاصدکی تنها و بی ریا، در راه بودن،  خبری را خبر می دهد ...

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “علوم قرآنی”