حریم روابط نامحرم
مدیران انجمن: قهرمان علقمه, شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
حریم روابط نامحرم
حریم روابط نامحرم
یكی از مهمترین مباحث كاربردی و اساسی در مسائل اجتماعی و خانوادگی، حفظ حریم روابط محرم و نامحرم است كه توجه به نكات زیر،
در ایجاد امنیت و آرامش اخلاقی و معنوی افراد و خانواده ها بسیار مهم است:
. به حد ضرورت اكتفا كنید: اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت كردن با هم و برخوردهایی كه لازمه رسیدگی به كارهای روزمرّه است منع نموده است
البته در صورتی كه بدون هیچ شائبهای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد.[1]
2. حریم نگه دارید: حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین ـ علیهم السّلام ـ ذكر شده است،
سنّت جاری مسلمین از زمان رسول اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ همین بوده و زنانی از شركت در مجالس و مجامع منع نمیشدهاند
ولی همواره اصل «حریم» رعایت میشده و در مساجد و مجامع حتی در كوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده[2] و درب ورودی زنان در مسجدالنبی(ص) جدا بوده است.
3. از نگاه و رفتار هوس آلود پرهیز كنید: اسلام میخواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوسآلود و سرشار از كار و فعّالیت باشد
و زن و مرد فارغ از دغدغههای شهوانی به تحصیل و سایر كارهای زندگی برسند لذا زن و مرد از اختلاط بیحدّ و مرز از زیر پاگذاشتن حریمهای عفاف
و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین گردد.[3]
4. به روحیات، سن و شرایط ویژه خود توجه كنید: اگر حساسیتی نسبت به صحبت نمودن و برخوردهای مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد،
به روحیّات و سن و شرایط ویژه آن دو بستگی دارد، دختر و پسر پس از بلوغ سرشار از غرایز و عواطف بوده و تأثیرپذیری بسیاری دارند،
در این سن حكومت و سلطه غرایز جنسی فراگیر میشود و بر اعمال و رفتار و اندیشهی جوان سایه میافكند.
احساس نیازی كه در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث میشود كه آنان هر لحظه به دنبال پاسخی برای ارضای آن و جبران كمبود روحی ـ روانی خود باشند.
در بسیاری از برخوردها، دختر و پسر هر چند به بهانههای گوناگون با هم آشنا میشوند امّا اندك اندك براساس تسلّط طبیعی غرایز نگاه و سخن و رفتارشان
رنگ و بویی دیگر گرفته و چه بسا بعد از مدتی به یكباره متوجه میشوند عواطف و احساسات و عفت و طهارت آنان بازیچه هوس شده است.
اسلام به نیاز طبیعی زن و مرد توجه كرده و ازدواج را بهترین پاسخ برای نیازهای جسمی و روانی قرار داده است.
اسلام خواهان آن است كه هرگونه ارتباط تحت ضابطه و در كادر رسمی آن باشد در سایه ازدواج از هرج و مرج جنسی و بیبند و باری ـ كه امروزه
جوامع غربی شاهد آن است ـ جلوگیری شده و به نیاز طبیعی نیز پاسخ داده شود
. اشباع غرایز و سركوب نكردن آن یك مطلب است و آزادی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگری است.[4]
اسلام اصرار فراوانی دارد كه مسائل جنسی منحصر در خانه و محیط خصوصی باشد و افراد با خروج از خانه دغدغهای جز فعالیت و تلاش از كار
و تحصیل نداشته باشند و محیط اجتماع عاری از هر نوع كامیابی جنسی باشد، فلسفه تحریم نظر بازی[5] و تمتعات جنسی غیر قانونی و حرمت خودآرایی[6]
برای بیگانه از اینجا نشأت میگیرد.
5. در زمینه مسائل جنسی احتیاط كنید: در داستان حضرت یوسف ـ علیه السّلام ـ در قرآن به خوبی در مییابیم انسان در زمینه مسائل جنسی در خطر است
و اگر رعایت جوانب احتیاط را نكرده و به خدا پناه نبرد طعمه شیطان میگردد. در قرآن میخوانیم «آن زن قصد یوسف نمود و یوسف نیز اگر برهان پروردگار
را نمیدید قصد وی نمود»[7] آیه میگوید ایمان حضرت یوسف سبب نجات او شد و در غیر این صورت به طور طبیعی او نیز در این راه به خطا میرفت
پس برخورد میان زن مرد از لغزشگاه او میباشد و در داستان حضرت موسی و دختران شعیب میخوانیم هنگامی كه دختر از طرف پدرش (شعیب)
موسی را دعوت نمود حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ گفت: «من جلو میروم و تو پشت سر من راه بیا من از قومی هستم كه پشت زنان نگاه نمیكنیم».[8]
6. به سیره معصومین - علیهم السلام - توجه كنید: در حدیثی آمده حضرت علی ـ علیه السّلام ـ كراهت داشت تا به زنان جوان آغاز به سلام كند،
و پیرامون حكمت آن فرمود: «ترس از آن دارم كه تحت تأثیر صدای او واقع شوم و ضرر آن از ثوابی كه از سلام میبرم بیشتر شود».[9]
7. از شوخی با نامحرم بپرهیزید: در حدیثی پیرامون شوخی و مزهپرانی زن و مرد نامحرم آمده است: «ابوبصیر میگوید:
به زنی درس روخوانی قرآن میدادم. روزی كمی با او شوخی كردم؛ وقتی خدمت امام باقر ـ علیه السّلام ـ رسیدم به من فرمود:
چه چیزی به زن گفتی. رنگم پرید و خجالت كشیدم. بعد فرمود: دیگر به طرف آن زن نرو و درس نده».[10]
همچنین احادیثی درباره عذاب كسانی آمده كه با زنان نامحرم شوخی و خوش طبعی میكنند.[11]
با توجه به آیات و احادیث فوق به خوبی حكم اختلاط و همدوشیها و روابط بیحدّ و مرزی كه متأسفانه دارد در سطح جامعه رواج پیدا میكند
و حتی به اسم روشنفكری به آن دامن زده میشود مشخص میشود كه برخلاف نص صریح معارف اسلامی و آموزههای دینی است.
- ثمرات قرار دادن حریم در روابط زن و مرد عبارتند از:
1. جلوگیری از آشفتگی ذهنی.
2. كنترل غرایز جنسی.
3. پرهیز از قرار گرفتن در موضع تهمت.
4. آرامش روانی.
5. تحكیم نظام خانواده و وفاداری به همسر.
6. انجام سالم فعالیتهای اجتماعی.
7. كاهش جرائم اخلاقی همچون سقط جنین، هم جنس بازی و..
8. پیشگیری از ناكامی و شكست در زندگی.
9. موفقیت تحصیلی و شغلی.
10. اجرای فرامین الهی و كسب رضایت خداوند (خداوند متعال در قرآن كریم ضمن بیان دقیق حریمهای لازم در روابط بین زن و مرد،
از دوستی زن و مرد در خارج از چارچوب الهی نهی فرموده است).
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . جوادی آملی، عبدالله، زن در آئینه جلال و جمال، (چاپ 4، انتشارات اسراء قم، 1378) ص 394.
[2] . شهید مطهری، مرتضی، مسئله حجاب (چاپ 42، انتشارات صدرا، قم 1364) ص 241.
[3] . زن در آئینه جلال و جمال، ص 395 و مسأله حجاب 93.
[4] . مطهری، مرتضی، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، انتشارات صدرا، قم بیتا) ص 69.
[5] . سوره نور، آیه 31.
[6] . سوره احزاب، آیه 33.
[7] . سوره یوسف، آیه 24.
[8] . سوره قصص، آیه 23 و 25.
و علامه طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، (چاپ دوم، دارالكتب الاسلامیه، قم 1393 ه) ج 16، ص 129.
[9] . ریشهری، محمد، میزانالحمه، (چاپ اول، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1362) ج 4، ص 540.
[10] . حر عاملی، محمد ن حسن، وسائل الشیعه (چاپ 6، دارالكتب اسلامیه، تهران 1403 ه) ج 14، ص 144، ب 106، مقدمات نكاح، حدیث 5.
[11] . همان، ج 14، ص 143، ب 106، مقدمات نكاح.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: حریم روابط نامحرم
احادیث درباره حجاب ( و روابط بین زن و مرد )
مولا علی (ع) : اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد ، و دلها را منحرف میسازد. [COLOR=#974806] بحارالانوار جلد 74 صفحه 291
رسول خدا (ص) : بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید ( تا با هم برخورد و تماس نداشته باشند ) زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند ، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. بهشت جوانان صفحه 468
مولا علی (ع) می فرمایند : من و فاطمه به محضر مبارک رسول خدا (ص) مشرف شدیم و او را در حالی که شدیدا گریه میکرد مشاهده نمودیم به او گفتم : پدر و مادرم به فدایت ، چه چیزی شما را به گریه واداشته است ؟ حضرت فرمود : ای علی در شب معراج که به آسمان رفتم ، زنان امت خود را در عذاب شدید دیدم به طوری که آنها را نشناختم . از همین رو برای آنچه از شدت عذاب آنها دیدم گریان هستم بعد فرمود :
1-زنی را دیدم که او را به موهایش آویزان کرده بودند ، و مغز سرش می جوشید.
2-زنی را دیدم که به زبانش آویزان بود ، و حمیم در حلق او می ریختند.
3-زنی را دیدم که گوشت بدنش را می خورد و آتش از زیر آن زبانه می کشید.
4-زنی را دیدم که دو پایش به دستهایش بسته و بر او مارها و عقربها مسلط بودند.
5-زنی را دیدم که به دو پستانش آویزان شده بود.
6-زنی را دیدم کر و کور و لال ، در حالی که در تابوتی از آتش ، مغز سرش از دماغش خارج میشد و بدن او به صورت جذام و برص می بود.
7-زنی را دیدم که به دو پایش آویزان کرده اند ، در حالی که در تنوری از آتش بود.
8-زنی را دیدم که گوشت بدنش را از قسمت جلو و عقب به وسیله قیچیهائی از آتش جدا می کردند.
9-زنی را دیدم که صورت و دستهایش آتش گرفته ، در حالی که روده هایش را میخورد.
10-زنی را دیدم که سرش سر خوک و بدن او بدن الاغ ، و بر او هزار هزار انواع عذاب بود.
11-زنی دیدم به صورت سگ که آتش از عقب او خارج میشد و ملائکه با گرز آهنین از آتش بر سر و بدنش می کوبند.
بعد حضرت فاطمه (س) خطاب به پدر بزرگوارش فرمود : به من بگو که این زنان عمل و روششان چه بود که خداوند چنین عذابی را برای آنان مقرر فرموده است ؟
رسول خدا (ص) فرمود :
آن زنی که او را به موهایش آویزان کرده بودند ، برای این بود که موهایش را از مردان نامحرم نمی پوشانید.
آن زنی که به زبانش آویزان بود ، برای این بود که شوهرش را با زبانش اذیت میکرد.
اما آن زنی که گوشت بدنش را می خورد ، بدنش را برای مردم زینت میکرد.
آن زنی که به پاهایش آویزان بود برای اینکه از خانه بدون اجازه شوهرش خارج میشد.
اما آن زنی که به دو پستانش آویزان بود ، از همبستر شدن با شوهرش خود داری میکرد.
آن زنی که پاهایش به دستهایش بسته بود و مارها و عقربها بر او مسلط بودند ، برای اینکه از آبی که نجس و آلوده بود برای وضوء و شست وشوی استفاده می کرده و رعایت پاکی و نجسی را نمی نموده است. و همچنین با لباس نجس و کثیف بوده و پس از جنابت و حیض غسل انجام نمی کرد و در نمازش سستی میکرد.
اما آن زنی که کر و لال بود از راه زنا بچه دار میشد و به شوهرش نسبت می داد.
آن زنی که صورت و بدنش را با قیچی جدا می کردند ، خود را بر مردان عرضه میکرد.
اما آن زنی که صورت و بدنش می سوخت ، در حالی که روده هایش را می خورد برای اینکه واسطه عمل منافی عفت بود.
آن زنی که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود سخن چین و دروغگو بود.
آن زنی که بصورت سگ بود به خاطر آنکه در دنیا آوازه خوان و حسود بود.
آنگاه رسول خدا (ص) فرمود : وای بر زنی که شوهرش را ناراحت کند ، و سعادتمند آن زنی است که شوهرش از او راضی باشد.
عیون الاخبار الرضا جلد 1 صفحه 249 ، بحارالانوار جلد 103 صفحه 246
حضرت محمد (ص) : خانمها نباید در وسط جاده حرکت کنند ، فقط می توانند در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت نمایند. ( خانمها نباید جلب توجه کنند و در وسط خیابان ها و جاده نباید راه روند و در کنار دیوار و حاشیه جاده و خیابان حرکت کنند ) گزیده کافی جلد 5 صفحه 163
حضرت محمد (ص) : هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند ( عطر بزند ) و سپس از خانه خارج شود ، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت ، تا وقتی که به خانه برگردد ، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد. گزیده کافی جلد 5 صفحه 163 ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 559
امام صادق (ع) : اگر مردی غیرت ندارد ، دل او وارونه است. گزیده کافی جلد 5 صفحه 174
مولا علی (ع) : ای مردم عراق ، شنیده ام بانوان شما در جاده ها حرکت می کنند و با تنه زدن به مردان راه خود را می گشایند ، شما حیا و آزرم ندارید ؟ گزیده کافی جلد 5 صفحه 174
به امام صادق (ع) عرض شد خانمها می توانند برای شرکت در نماز عید ، به خارج از شهر بروند ؟ امام (ع) گفت : نه ، مگر زنان پیر با کفشهای کهنه. گزیده کافی جلد 5 صفحه 175
حضرت محمد (ص) : کسی که با زن نامحرمی دست بدهد ، در روز قیامت در حالی می آید که دستهایش به گردنش بسته شده است . آن گاه دستور می رسد او را به جهنم ببرید. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 607
حضرت محمد (ص) : کسی که با زن نامحرمی شوخی کند ، در مقابل هر کلمه ای که در دنیا به او گفته است ، هزار سال حبس میشود.( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) و اگر مردی زنی را با رضایت او از راه حرام در آغوش بکشد ، ببوسد ، یا با او نزدیکی کند یا شوخی کند و با آن زن گناهی انجام دهد ، آن زن همان قدر گناهکار است که مرد گناه کرده و اگر مرد به زور این کارها را انجام دهد ، گناه هر دو به عهده مرد است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 607
حضرت محمد (ص) : کسی که چشمانش را از نگاه حرام به زنی پر کند ، خداوند در روز قیامت چشمانش را با میخهای آتشین و آتش پر مینماید و تا زمانی که خداوند بین مردم حکم می نماید ، به دین حالت خواهد بود.آنگاه دستور می رسد که او را به جهنم ببرید. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 615
حضرت محمد (ص) : خداوند عزوجل از زنی که چشم خود را از غیر شوهر یا غیر محرم خود پر کند ، خیلی خشمگین می گردد ، و بدون تردید اگر چنین کند ، خداوند تمام کارهای نیک او را از بین می برد.و اگر در بستر غیر شوهرش بخوابد ( زنا کند ) به عهده خدای متعال است که پس از عذاب نمودن او در قبرش ، با آتش او را بسوزاند. ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 615
حضرت محمد (ص) : بهترین مسجد برای زن کنج خانه است. نصایح صفحه 37 حدیث 686
ممغممولاعلی (ع) : پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می نهند ، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم ( مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ... ) از کافران تقلید نکنند.و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند. بحارالانوار جلد 79 ( 76 ) صفحه 303 باب التجمل و اظهار النعمه
امام صادق (ع) : خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم ، دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنید شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب می گردید. بهشت جوانان صفحه 477 ، وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 279
حضرت محمد (ص) : کسی که خود را شبیه غیر مسلمان درآورد ، از ما نیست. نهج الفصاحه صفحه 509 ، بهشت جوانان صفحه 167
از این احادیث درمیابیم که در همه مسائل مخصوصا مساله حجاب و روابط بین زن و مرد که بحث ما است نباید از جوامع غربی تقلید کنیم و نگوییم چون در جوامع غربی وضعیت حجاب و روابط بین زن و مرد رعایت نمی شود ما هم رعایت نکنیم.
حضرت محمد (ص) : شیطان به حضرت موسی (ع) گفت : ای موسی ! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن ( تنها مباش ) ، به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی کند ، مگر این که من همراه آن دو هستم. ( و خودم شخصا آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه می کنم ) بحارالانوار جلد 13 صفحه 350 ، جلد 63 صفحه 251 ، جلد 72 صفحه 197 ، جلد 104 صفحه 48
حضرت محمد (ص) : برای زنی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد روا نیست روز یا شب مسافرت نماید در حالی که ( مرد محرم ) و شوهرش همراه او نباشد. بهشت جوانان صفحه 470
امام صادق (ع) : نگاه کردن به زنان نامحرم تیری از تیرهای مسموم شیطان است ، وای بسا که یک نگاه باعث حسرتی طولانی گردیده است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 569
حضرت محمد (ص) : پیغمبر اکرم (ص) نهی فرمودند از اینکه زن بدون اجازه شوهر از منزل بیرون رود ، و چنانچه بیرون رفت ، همه فرشتگان آسمان و همه جن و انس همگی او را لعن و نفرین کنند ، و نهی فرمودند از اینکه زن خود را برای غیر شوهرش بیاراید و آرایش کند ، که اگر چنین کاری کند بر خداوند است که او را با آتش بسوزاند ( در صورتیکه که توبه نکرده باشد ) ، و نهی فرمودند که زن نزد غیر همسرش یا خویشان محرمش بیش از پنج کلمه در صورت ناچاری سخن بگوید . من لایحضر الفقیه جلد 5 صفحه 308 ، امالی شیخ صدوق مجلس 66 صفحه 423
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت علی (ع) نقل فرمود که : روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود : چرا از او رو میگیری، او که تو را نمیبیند ؟ فاطمه (س) عرض کرد : او مرا نمیبیند ، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمیبیند ولی بوی مرا که حس میکند . رسول خدا فرمود: { شهادت می دهم که تو پاره تن منی }
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید : نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است ؟ اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه (س) رسید. فاطمه (س) فرمود : نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند { و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد } وقتی رسول خدا (ص) این سخن را شنید ، فرمود: { فاطمه پاره تن من است }
امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) میفرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید : بهترین کار برای زنان چیست ؟ فاطمه (س) پاسخ داد : بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و مردان نیز آنها را نبینند ، رسول خدا فرمود:{ فاطمه پاره تن من است }
رسول خدا (ص) بعد از ازدواج حضرت فاطمه (س) کارها را بین او و علی (علیه السلام) تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه (س) و کارهای خارج از منزل با علی (ع). فاطمه (علیها سلام) میفرماید : هیچ کس نمیداند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.
روزی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به اسماء فرمود : چه بد است این تختههایی که بدن مرده را برای تشییع جنازه روی آن میگذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است. اسماء گفت: من که در حبشه بودم ، میدیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست میکردند و مرده را داخل آن میگذاشتند. سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبهدار درست کرد و به فاطمه (علیهاسلام) نشان داد. حضرت فاطمه (س) بسیار خوشحال شد و فرمود : این خیلی خوب است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچهای روی آن بکشند ، دیگر معلوم نمیشود مرده ، مرد است یا زن . و فرمود : پس از مرگم ، مرا در همین تابوت بگذارید.
بحارالانوار، جلد 43، صفحات 91 ، 92، 93 ، 54 ، 81 ، 189
رسول خدا )ص( فرمود : زنان در خانه به جایی که بر کوچه و بازار اشراف داشته باشند نروند، چرا که نگاه مردان به آنها خیره میشود. به آنان سوره نور را بیاموزید چون در این سوره از تحریم و عقوبت زنا و نیز از اجتناب نگاه به نامحرم سخن به میان آمده است.
امیرالمومنین )ع( در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود : با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار میدهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمیداری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بیحساب و بیرویه زنان از خانه جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر میتوانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند.
ام سلمه می گوید : روزی من و میمونه خدمت رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابینا آمد. پیامبر به ما دو نفر فرمود چادر به سر کنیم و خود را بپوشانیم. ما گفتیم : یا رسول الله ، ابن مکتوم که نابیناست و ما را نمیبیند. پیامبر (ص) فرمود : آیا شما هم کورید و او را نمی بینید؟!.
امام رضا (ع) در نامهای به یکی از یاران خود نوشت : نگاه به موی زنان حرام است، چون موجب تحریک و فساد است.
بحارالانوار، جلد 103 باب 61 و 62. بحارالانوار، جلد 104، باب 91
رسول خدا (ص) فرمود : هرکس به نامحرم نگاه کند، خداوند چشم او را روز قیامت از آتش پر میکند ؛ مگر اینکه در دنیا توبه کند.
و نیز فرمود : همه چشمها در روز قیامت گریانند مگر چشمی که در دنیا از ترس خدا بگرید و چشمی که به نامحرمان نگاه نکند و چشمی که در راه خدا شب را تا به صبح بیدار باشد.
و نیز فرمود : نگاه به نامحرمان تیری است مسموم از تیرهای ابلیس. هر کس از ترس خداوند چشم خود را از نگاه حرام باز دارد، خداوند ایمانی به او عطا فرماید که شیرینی آن را در قلبش حس کند.
و نیز فرمود : زنا برای همه اعضای انسان وجود دارد : زنای چشم، نگاه به نامحرمان است، زنای زبان، سخن گفتن با نامحرمان ، زنای گوش، شنیدن سخن نامحرمان و زنای دست، لمس بدن نامحرمان است.
امام صادق علیه السلام فرمود : هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمیآورد.
بحار الانوار جلد 104، باب 91، ص 31 تا 42
امام باقر (ع) : سخن گفتن با زن نامحرم ، از دامهاي شيطان است. مستدرك الوسائل جلد 14 صفحه 273
حضرت محمد (ص) : نابود شدن ( جهنمی شدن ) زنان امت من بخاطر دو چیز است : 1. علاقه به طلا ( و مال دنیا ) 2. لباسهای نازک و بدن نما ، و نابود شدن ( جهنمی شدن ) مردان امت من در ترک علم ( یعنی دنبال فهمیدن دین و احکام آن نمی روند ) و جمع آوری مال ( جمع آوری مال از راه حلال مشکلی ندارد ، در صورتیکه که ما را از آخرت نیز غافل نکند ، و تا آنجایی که وسعمان می رسد به فقیران کمک کنیم ) ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 431
علی بن جعفر (ع) از برادرش موسی بن جعفر (ع) روایت کرده است که فرمود : بهشت بر سه کس حرام گشته : سخن چین ، شرابخوار ، و دیوث ( یعنی بی ناموس و بی عفت ) که فاجر و نابه کار است. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 495
حضرت محمد (ص) در سفارشهایی به علی (ع) فرموده است یا علی ده طائفه از این امت به خدای بزرگ ایمان ندارند و ملحق به کافران اند ، که یک گروه از این طائفه دیوثان هستند. نصایح صفحه 303
حضرت محمد (ص) فرمودند ده گروه از ورود به بهشت ممنوع هستند ، که یکی از گروه دیوث است. نصایح صفحه 301
حضرت محمد (ص) : ده طائفه از این امت خود را مومن دانند اما در واقع کافرند : ، که یکی از این طائفه دیوث است. نصایح صفحه 296
حضرت محمد (ص) : ده طائفه از امت من وارد بهشت نشوند ، جز اینکه توبه کنند ، که یکی از این گروه دیوث است که غیرت ناموسی ندارد. نصایح صفحه 297
حضرت محمد (ص) : بوی بهشت از مسافت پانصد سال راه شنیده میشود ولی عاق والدین و دیوث آن را نمی شنوند . عرض شد : ای رسول خدا دیوث کیست ؟ فرمود کسی که زنش زنا دهد و او بداند. خصال الصدوق جلد 1 صفحه 81
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: حریم روابط نامحرم
رابطه دوستي بين دختر و پسر:
اين نوع رابطه از نظر اسلام حرام است و قرآن از دوستي بين دختر و پسر و اينگونه روابط نهي کرده است زيرا عفت عمومي جامعه با اينگونه روابط آسيب
جدي مي بيند پايه هاي ازدواج و خانواده سست مي شود و صدها مفسده اخلاقي براي دختر و پسر و جامعه دارد. بدون ترديد اگر ائمه(ع) از حضور
زنان در جامعه نهي کرده اند اينطور نيست که اين نهي کلي و مطلق باشد بلکه سيره عملي آنها به اين امر مطلق تخصيص مي زند و نشان مي دهد که
منظور ائمه اين نيست که زنان مطلقا نبايد در امور اجتماعي مشارکت داشته باشند بلکه منظور آنها اين است که زنان اولا، بدون دليل موجه نبايد
در ميان مردان و مقابل چشم آنها قرار گيرند. ثانيا، در صورت لزوم بايد حضورشان در حد نياز و ضرورت باشد و زائد بر آن به صلاح زنان و جامعه نيست
چه اين که مفسده هاي زيادي مي تواند داشته باشد.
نکته ديگري که بايد به آن توجه نمود اين است که اجتماعي بودن زنان و داشتن جايگاه اجتماعي مستلزم حضور بي رويه و بدون دليل در ميان مردان نيست
بلکه خود زنان مي توانند تشکل هاي اجتماعي - فرهنگي داشته باشند و در اين تشکل ها حضور فعال در زمينه هاي گوناگون داشته باشند.
بنابراين اسلام از حضور و مشارکت زنان در مسائل اجتماعي نهي نمي کند و صرفا ضوابط و قوانين و حدود اين حضور را مشخص مي نمايد
و اين به خاطر مصونيت زنان از آسيب هاي اجتماعي است و از سوي ديگر به خاطر مصون ماندن جامعه از آسيب هايي است که از ناحيه زنان و مردان فرصت
طلب به وجود مي آيد بنابراين هيچ تناقضي بين آموزه هاي ديني وجود ندارد بلکه همه آنها هماهنگ با يکديگر و متناسب با نياز جامعه انساني است.
در ادامه گفتني است: نيازهاى عاطفى و غرايز ديگر در ايام جوانى، آدمى را به سوى «دوست داشتن و عشق ورزيدن» سوق مىدهد
كه البته اين يك امر طبيعى و غريزى است و كمتر مىتوان راهى براى گريز از آن پيدا كرد.
آنچه در اين مقوله اهميت دارد، كنترل عقلايى بر احساسات و پرهيز از مخاطراتى است كه ممكن است فرد را به گرفتارىهاى مختلف روحى و جسمى دچار سازد.
«دوست داشتن و عشق ورزيدن» اگر از مسير معين، مشخص و صحيح استيفا نشود، ممكن است عوارض نامطلوبى را براى انسان ايجاد كند.
شما خوب مىدانيد جاذبه بين دو جنس مخالف (زن و مرد) بسيار فراوان است؛ مخصوصا در سنين جوانى، كه اين جاذبه و حساسيت در اوج خود مىباشد،
در نتيجه هر چند جوان بخواهد رعايت مسايل شرعى و عرفى را در دوستى با جنس مخالف بنمايد، اما تمايلات نفسى و وسوسههاى شيطانى قوىتر از آنند
كه انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همين جهت عقل اقتضا مىكند انسان خود را در معرض خطرى كه بسيارى از خوش باوران را گرفتار كرده قرار ندهد.
روشن است كه هر فرد خود بهتر مىتواند تشخيص دهد كه كجا از مرز فراتر رفته است.
بل الانسان على نفسه بصيرهآدمى بر نفس خود آگاه و بيناست (قيامت ، آيه 14)