بعد از افطار هم روزه باشيم
رحمت
روزه، براي رستگاري انسان و رهايي او از قيد تن و توجه او به افق هاي سبز واجب گرديده است. انسان خو گرفته با روزمرگي در يك اردوي معنوي يك ماهه، رهايي از بند تن و زنگار زدايي از دل را با هم تجربه مي كند، غلبه بر خواهشهاي دل را تمرين مي كند و لذت آسماني شدن را مي چشد.
«نتیجه روزه کم خوری و کم گویی است و آن حکمت را به ارمغان می آورد و حکمت معرفت را در پی دارد و معرفت یقین را . و وقتی که بنده ای به یقین رسید باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند , در سختی یا آسانی» (کتاب المراقبات – آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی)
شايد مواردي از بهترين هاي روزه، روزه حضرت مريم و حضرت نوح است.
حضرت مريم وقتى كه عيسى را به دنيا آورد، به او گفتند: اى مريم ! مادرت كه آدم درستى بود، چطور شد كه شما بدون شوهر، فرزند آوردى ؟
مريم به فرزند خود اشاره كرد و گفت : تو بر پاكدامنى من گواه بده . عيسى (ع ) به امر خدا به زبان آمد و از پاكدامنى مادرش خبر داد. وقتى كه به مريم گفتند چرا خودت حرف نمى زنى و از بچه استمداد مى كنى ، پاسخ داد: من نذر كردم كه روزه دار باشم و با هيچ كس صحبت نكنم.
و وقتى نوح پيامبر، ياران را سوار كشتى كرد و كشتى روى آب قرار گرفت ، دستور داد تا همگان روزه دار باشند، با اينكه ماه رجب بود و او مى توانست دستور دهد تا همه نماز بخوانند، همه دعا بخوانند، همه به كارى مشغول شوند، ولى دستور داد تا روزه بدارند. اين مسله به نوبه خود اهميت روزه را به تصوير مى كشد
گويي در شرايط سخت و طاقت فرسا نياز به روزه بيشتر است.
اما آنچه كه مد نظر اين نوشتار است نه اهميت و ويژگي روزه و اثرات مثبت روحي و جسمي آن و احكام روزه قبل و بعد از اسلام كه نتيجه روزه و استمرار آن مي باشد به تعبيري ديگر به روزه داري نه به عنوان يك فعل عباد ي كه به عنوان يك خصلت ديده شود.
اگر اينگونه به مسئله روزه داري نگريسته شود اگرچه روزه ظاهري ما با اطعام هنگام افطار تمام مي شود اما خصلت هاي يك روزه دار براي ما باقي مي ماند گويي بعد افطار و بعد ماه مبارك رمضان وبراي همه عمر روزه داريم اين روزه روزه ايست كه به افطار شكسته نميشود اگرچه جنبه هاي باطني و ظاهري و معنوي آن در ماه رمضان پر رنگ تر است
آیت اللّه جوادي آملی، به نقل از سید بن طاوس ، دانشمند بزرگ اسلامی، درباره بزرگ داشت ماه مبارک رمضان فرموده اند: «عده ای اول سالشان فروردين است که تلاش می کنند لباس نو در بر کنند، مثل درخت ها که اول سالشان فروردين است و لباس های نو و تازه به تن می کنند. اول سال یک كشاورز، اول پاییز است که درآمد مزرعه را حساب می کند. تاجری که کارگاه توليدي دارد، اول سال را در فرصت دیگری تعیین می کند،ولي آن ها که اهل سير و سلوك اند، اول سالشان ماه مبارک رمضان است. آن ها به حساب رسی خود می پردازند که ماه رمضان گذشته، چه درجه ای از معنویت داشته و امسال چه درجه ای دارند؟ ماه مبارک رمضان، برای سالکان كوی دوست، ماه محاسبه است».
رمضان يك ماه است اما چه خوب كه حسابرسي ما در يك ماه خلاصه نشود و هميشگي باشد
شبلی یکی از مریدان را گفت:توانی روزه همیشگی گیری؟ گفت چون است؟ گفت:آنکه همه عمر خود یک روز سازی و به روزه باشی،پس به دیدار خداوند روزه را بگشایی. (کشف الاسرارـ میبدی ،ج ۱،ص ۴۹۴)
ابوسعید گفت: الدنیا و لنا فیها صوم: «دنیا یک روز است و ما اندر آن روز به روزه ایم . یعنی: از آن هیچ نصیب نگیریم و اندر بند وی نیاییم». (کشف المحجورـ هجویری ،ص ۲۰۸)
آري به دیدار او روزه گیرید، و به ديدار او روزه گشائید.
امام باقر علیه السلام فرمود: «دوست داشتنى ترین عمل نزد خداوند، عملى است که بنده آن را ادامه دهد؛ هر چند اندک باشد» (اصول کافى، ج 3، ص 129، ج2.)
بنابراین، استوارى عمل و مداومت بر آن، موجب مى شود تا اثر آن عمل باقى بماند.
به قول حضرت مولانا: بجز این ماه، ماهی هست پنهان
مبارک باد آمد ماه روزه
رهتخوش باد، ای همراه روزه
شدم بر بام تا مه را ببینم
که بودم من به جان دلخواه روزه
نظر کردم کلاه از سر بیفتاد
سرم را مست کرد آن شاه روزه
مسلمانان، سرم مست است از آن روز
زهی اقبال و بخت و جاه روزه
بجز این ماه، ماهی هست پنهان
نهان چون ترک در خرگاه روزه
بدان مه ره برد آن کس که آید
درین مه خوش به خرمنگان روزه
رخ چون اطلسش گر زرد گردد
بپوشد خلعت از دیباه روزه
دعاها اندرین مه مستجاب است
فلکها را بدرد آه روزه
چو یوسف ملک مصر عشق گیرد
کسی کو صبر کرد در چاه روزه
سحوری کم زن ای نطق و خمش آن
ز روزه خود شوند آگاه روزه
(کلیات شمس)
بعد از افطار
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها