به نام خدا
سلام
یه چیزی همیشه برام عجیب بوده تا اینکه مدتی پیش یه نفر همین موضوع را در جمعی مطرح کرد
اگر خدا عادله پس چرا به خاطر گناه و خطای دو نفر دیگه که مثلا مرتکب زنا شدند ،بچه اینها باید مبتلا به ویروس ایدز بشه؟؟
بی انصافی نیست اگر بخوایم بگیم این هم یکی از راه های مقابله با این عمل قبیحه؟
تا اصلا چنین چیزی وجود نداشته باشه که بچه ای مبتلا به این ویروس بشه
ممنون از پاسخ های مفید همتون
گل باشید
""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 1668
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3099 بار
- سپاسهای دریافتی: 5474 بار
""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
زندگی بافتن یک قالی است
نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی
نقشه را اوست که تعیین کرده است
تو در این بین فقط میبافی
نقشه را خوب ببین !!!
نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند
نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی
نقشه را اوست که تعیین کرده است
تو در این بین فقط میبافی
نقشه را خوب ببین !!!
نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند
-
- پست: 2218
- تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵, ۱۰:۰۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3085 بار
- سپاسهای دریافتی: 5884 بار
- تماس:
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
به نام خدا
با سلام
فقط می خواستم یک راهنمایی کنم ، برای دوستانی که میخوان در این بحث شرکت کنن
اونم اینه که معنای عدل رو یه جستجویی بکنیم . مفهوم عدل الهي ...(؟)
آیا به این معنی هست که همه چیز خوب باشه ؟ یا اینکه هرچیزی در جای خودش باشه ؟
وقتی نتیجه عملی ، در کتاب علم خداوند به شکلی خاص نوشته شده و به بندگان هم اعلام کرده چنین عملی چنین
نتیجه ای خواهد داشت این از عدل اوست یا خیر؟
آیا آن پدر و مادر ظالم هستند یا دیگری ؟
با سلام
فقط می خواستم یک راهنمایی کنم ، برای دوستانی که میخوان در این بحث شرکت کنن
اونم اینه که معنای عدل رو یه جستجویی بکنیم . مفهوم عدل الهي ...(؟)
آیا به این معنی هست که همه چیز خوب باشه ؟ یا اینکه هرچیزی در جای خودش باشه ؟
وقتی نتیجه عملی ، در کتاب علم خداوند به شکلی خاص نوشته شده و به بندگان هم اعلام کرده چنین عملی چنین
نتیجه ای خواهد داشت این از عدل اوست یا خیر؟
آیا آن پدر و مادر ظالم هستند یا دیگری ؟
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 2503
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 7581 بار
- سپاسهای دریافتی: 6236 بار
- تماس:
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
به نام خدا
سلام علیکم
همچین سوالاتی در ذهن منم همیشه میادش . تاپیکی هم که گفتید قبلا خونده بودمش.
در این تاپیک نوشتید:
« [COLOR=#NaNNaNNaN]وَتَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَعَدْلاً »
[COLOR=#NaNNaNNaN]کلام پروردگارت با صدق و عدل سرانجام گرفته است.
[COLOR=#NaNNaNNaN]« إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ » [COLOR=#NaNNaNNaN]به درستی که خداوند به عدالت و احسان امر
[COLOR=#NaNNaNNaN]« إلٰهي إِنْ عَفَوْتَ فَبِفَضْلِکَ وإِنْ عَذَّبْتَ فَبِعَدْلِکَ »
[COLOR=#NaNNaNNaN]ای خدا ی من، اگر مرا ببخشی به فضل توست و اگر مرا عذاب کنی به عدالتت عذاب کرده ای.
حدیث نقل شده از امام علی (علیه السلام) دربارۀ عدل و جود بیانگر همین مطلب است:
[COLOR=#NaNNaNNaN]الْعَدْلُ یَضَعُ الأُمورَ مَواضِعَها وَالْجُودُ یُخْرِجُها مِنْ جِهَتِها.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
کارها را در جای خویش می نهد و بخشش کارها را از مسیر خود خارج میکند.
سید مرتضی می گوید : [COLOR=#NaNNaNNaN]« سخن درباره عدل ، سخن درباره تنزیه خداوند از کارهای زشت و ترک کار واجب است »
شیخ طوسی می نویسد : [COLOR=#NaNNaNNaN]« سخن در عدل ، سخن در این است که همه کارهای خدا نیکوست »
[COLOR=#NaNNaNNaN]« التوحید أن لا تتوهّمه و العدل ان لا تتّهمه »
[COLOR=#NaNNaNNaN]توحید آن است که خدا را به وهم درنیاوری و عدل آن است که او را متهم نسازی .
خب ما خدا رو متهم نمیکنیم. ولی این برای ما که خیلی خیلی ناقص هستیم جا نمیفته . اصلا بچه ایدز نگیره.
خیلی هم فرزند صالحی باشه . چرا نمیتونه از بزرگان و عالمان دینی به حساب بیادش با اینکه مثل تمامی اونا از علم دین آگاه هستش.
خب پدر و مادرش گناه کردن چه ربطی به این انسان که مخلوق خداست داره؟؟؟؟
شاید بگید که این قضیه مانند مثلی هست که میزنن . تر وخشک با هم میسوزن.
مثل اینکه به خاطر گناه عده ای ، عذاب الهی نازل بشه .
مومنین و غیر مومنین با هم به عذاب الهی دچار میشن ؟؟؟؟؟
مگر این نیست که هر کسی بسته به میزان عملش حسابرسی میشود خب این فرزند که گناهی نداره که مجازات بشه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در پاسخ به آقا محمد علی هم که گفتید :
وقتی نتیجه عملی ، در کتاب علم خداوند به شکلی خاص نوشته شده و به بندگان هم اعلام کرده چنین عملی چنین
نتیجه ای خواهد داشت این از عدل اوست یا خیر؟
آیا آن پدر و مادر ظالم هستند یا دیگری ؟
به نظر من این از عدل خداست . با یک مثال توضیح میدم.
وقتی در یک دبیرستان ثبت نام میکنیم قوانین و شرایط دبیرستان رو به ما میگن و همچنین تذکر میدن که اگر رعایت نکنید چه میشود.
خب وقتی رعایت نکنیم نتیجه اش رو میدونیم و این عین عدل ناظم دبیرستان هست زیرا قبلا متذکر شده بوده.
ولی اگر ما رعایت نکنیم و دیگری مجازات شود چه طور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درست هست که ما ظالم هستیم نسبت به خودمون و ناظم دبیرستان هیچ ظلمی به ما نکرده ......
ولی اگر این ظلم ما به خودمون فقط اسیب نرسونه به دیگران هم برسونه چییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اون وقت شخص ثالث نمیتونه اعتراض کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که چرا مورد ظلم قرار گرفته به خاطر کاری که نکرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی این بچه میتونه از خدا بپرسد که چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در قرآن آمده که :
به کدامین گناه کشته شده اید؟؟؟؟؟؟
ولی آیا در این باره هم آیه یا روایت یا مناظره ای وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که یکی از انسانها از خدا بپرسد که به کدامین گناهههههههههههههههههههههههههههههه و جرممممممممممممممممممممممم
من از خیلی از نعمتهایت بی بهره بوده ام. مثل فرزندانی که به خاطر مشکلات ژنتیکی پدر و مادرشون مشکل دار شدند ....
اگر این سوالات ما از وسوسه ها و افکار شیطان هست انشالله به دور شویم.
سلام علیکم
همچین سوالاتی در ذهن منم همیشه میادش . تاپیکی هم که گفتید قبلا خونده بودمش.
در این تاپیک نوشتید:
« [COLOR=#NaNNaNNaN]وَتَمَّتْ کَلِمَةُ رَبِّکَ صِدْقاً وَعَدْلاً »
[COLOR=#NaNNaNNaN]کلام پروردگارت با صدق و عدل سرانجام گرفته است.
[COLOR=#NaNNaNNaN]« إِنَّ اللهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ » [COLOR=#NaNNaNNaN]به درستی که خداوند به عدالت و احسان امر
[COLOR=#NaNNaNNaN]« إلٰهي إِنْ عَفَوْتَ فَبِفَضْلِکَ وإِنْ عَذَّبْتَ فَبِعَدْلِکَ »
[COLOR=#NaNNaNNaN]ای خدا ی من، اگر مرا ببخشی به فضل توست و اگر مرا عذاب کنی به عدالتت عذاب کرده ای.
حدیث نقل شده از امام علی (علیه السلام) دربارۀ عدل و جود بیانگر همین مطلب است:
[COLOR=#NaNNaNNaN]الْعَدْلُ یَضَعُ الأُمورَ مَواضِعَها وَالْجُودُ یُخْرِجُها مِنْ جِهَتِها.
[COLOR=#NaNNaNNaN]
کارها را در جای خویش می نهد و بخشش کارها را از مسیر خود خارج میکند.
سید مرتضی می گوید : [COLOR=#NaNNaNNaN]« سخن درباره عدل ، سخن درباره تنزیه خداوند از کارهای زشت و ترک کار واجب است »
شیخ طوسی می نویسد : [COLOR=#NaNNaNNaN]« سخن در عدل ، سخن در این است که همه کارهای خدا نیکوست »
[COLOR=#NaNNaNNaN]« التوحید أن لا تتوهّمه و العدل ان لا تتّهمه »
[COLOR=#NaNNaNNaN]توحید آن است که خدا را به وهم درنیاوری و عدل آن است که او را متهم نسازی .
خب ما خدا رو متهم نمیکنیم. ولی این برای ما که خیلی خیلی ناقص هستیم جا نمیفته . اصلا بچه ایدز نگیره.
خیلی هم فرزند صالحی باشه . چرا نمیتونه از بزرگان و عالمان دینی به حساب بیادش با اینکه مثل تمامی اونا از علم دین آگاه هستش.
خب پدر و مادرش گناه کردن چه ربطی به این انسان که مخلوق خداست داره؟؟؟؟
شاید بگید که این قضیه مانند مثلی هست که میزنن . تر وخشک با هم میسوزن.
مثل اینکه به خاطر گناه عده ای ، عذاب الهی نازل بشه .
مومنین و غیر مومنین با هم به عذاب الهی دچار میشن ؟؟؟؟؟
مگر این نیست که هر کسی بسته به میزان عملش حسابرسی میشود خب این فرزند که گناهی نداره که مجازات بشه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در پاسخ به آقا محمد علی هم که گفتید :
وقتی نتیجه عملی ، در کتاب علم خداوند به شکلی خاص نوشته شده و به بندگان هم اعلام کرده چنین عملی چنین
نتیجه ای خواهد داشت این از عدل اوست یا خیر؟
آیا آن پدر و مادر ظالم هستند یا دیگری ؟
به نظر من این از عدل خداست . با یک مثال توضیح میدم.
وقتی در یک دبیرستان ثبت نام میکنیم قوانین و شرایط دبیرستان رو به ما میگن و همچنین تذکر میدن که اگر رعایت نکنید چه میشود.
خب وقتی رعایت نکنیم نتیجه اش رو میدونیم و این عین عدل ناظم دبیرستان هست زیرا قبلا متذکر شده بوده.
ولی اگر ما رعایت نکنیم و دیگری مجازات شود چه طور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درست هست که ما ظالم هستیم نسبت به خودمون و ناظم دبیرستان هیچ ظلمی به ما نکرده ......
ولی اگر این ظلم ما به خودمون فقط اسیب نرسونه به دیگران هم برسونه چییییییییییی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اون وقت شخص ثالث نمیتونه اعتراض کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که چرا مورد ظلم قرار گرفته به خاطر کاری که نکرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی این بچه میتونه از خدا بپرسد که چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در قرآن آمده که :
به کدامین گناه کشته شده اید؟؟؟؟؟؟
ولی آیا در این باره هم آیه یا روایت یا مناظره ای وجود داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که یکی از انسانها از خدا بپرسد که به کدامین گناهههههههههههههههههههههههههههههه و جرممممممممممممممممممممممم
من از خیلی از نعمتهایت بی بهره بوده ام. مثل فرزندانی که به خاطر مشکلات ژنتیکی پدر و مادرشون مشکل دار شدند ....
اگر این سوالات ما از وسوسه ها و افکار شیطان هست انشالله به دور شویم.
-
- پست: 229
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۸۶, ۴:۰۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 88 بار
- سپاسهای دریافتی: 557 بار
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
به نام خدا
با سلام
فکر کنم شما منظور احادیث مورد نظر اقا محمدعلی رو درست متوجه نشدید .
اینکه عدل یعنی هر چیزی را در جای خود نهادن ؛ به این معنی است که اگر در قانون خدا نوشته فلان بیماری مسری است
و این سرایت صورت بگیره میشه عدل .
و بعد اگر در موردی این بیماری به کسی منتقل نشود ، یعنی چیزی در جای خود قرار نگرفته و این ظلم هست .
ظلم یعنی فلان قانون خدا جور دیگه ای (غیر آنچه نوشته شده) انجام بشه .
پس مورد اول اینکه : فلان چیز نتیجه عملی هست ، و جایگاهش همینه میشه عدل .
اما مطلب دوم اینه که : فرض کنید یک پدر و مادری شب و روز ، عبادت کنند و روزه بگیرند و در پاکی تمام نطفه فرزندشون
شکل بگیره ، بعدشم با دعای خیر اونها بچه شون عاقبت بخیر بشه ... این به نظر شما با عدل خدا سازگاری داره ؟؟؟
چطور از این طرف نمی بینیم ؟
نتیجه عمل خیر خیر باشه ، و نتیجه شر شر باشه ، این یعنی عدل تمام .
حالا اگر کسی عمل شری انجام داد و موجب بدبختی خیلیا شد ، خود اون فرد میشه ظالم نه خدا .
مطلب اخر هم اینکه ، اصلا کی گفته اون بچه مجازات شده ؟
بیماری و سختی ها هم در کتاب عدل الهی نوع دیگری از ارتقای درجات و کفاره گناهان است و آن بچه نیز
خداوند باهاش به عدل رفتار می کنه و در قیامت جایگاهی ویژه با توجه به عدلش به او میده .
پس نباید قاطی کنیم مسائل رو . خدا همیشه بر عدل رفتار میکنه و دستش بسته نیست . حتی اگر ما ظلم کرده باشیم
و کلی هم گند زده باشیم ولی بازم خدا در نتایجش به عدل رفتار می کنه و اون بیچاره که بهش ظلم شده رو تنها نمیذاره و ارفاق هایی
با توجه به ظلمی که دیده به او می کنه .
امیدوارم تونسته باشم توضیح بدم ، جایگاه های مختلف عدل الهی رو با توجه به اعمال انسان ها .
موفق باشید
با سلام
فکر کنم شما منظور احادیث مورد نظر اقا محمدعلی رو درست متوجه نشدید .
اینکه عدل یعنی هر چیزی را در جای خود نهادن ؛ به این معنی است که اگر در قانون خدا نوشته فلان بیماری مسری است
و این سرایت صورت بگیره میشه عدل .
و بعد اگر در موردی این بیماری به کسی منتقل نشود ، یعنی چیزی در جای خود قرار نگرفته و این ظلم هست .
ظلم یعنی فلان قانون خدا جور دیگه ای (غیر آنچه نوشته شده) انجام بشه .
پس مورد اول اینکه : فلان چیز نتیجه عملی هست ، و جایگاهش همینه میشه عدل .
اما مطلب دوم اینه که : فرض کنید یک پدر و مادری شب و روز ، عبادت کنند و روزه بگیرند و در پاکی تمام نطفه فرزندشون
شکل بگیره ، بعدشم با دعای خیر اونها بچه شون عاقبت بخیر بشه ... این به نظر شما با عدل خدا سازگاری داره ؟؟؟
چطور از این طرف نمی بینیم ؟
نتیجه عمل خیر خیر باشه ، و نتیجه شر شر باشه ، این یعنی عدل تمام .
حالا اگر کسی عمل شری انجام داد و موجب بدبختی خیلیا شد ، خود اون فرد میشه ظالم نه خدا .
مطلب اخر هم اینکه ، اصلا کی گفته اون بچه مجازات شده ؟
بیماری و سختی ها هم در کتاب عدل الهی نوع دیگری از ارتقای درجات و کفاره گناهان است و آن بچه نیز
خداوند باهاش به عدل رفتار می کنه و در قیامت جایگاهی ویژه با توجه به عدلش به او میده .
پس نباید قاطی کنیم مسائل رو . خدا همیشه بر عدل رفتار میکنه و دستش بسته نیست . حتی اگر ما ظلم کرده باشیم
و کلی هم گند زده باشیم ولی بازم خدا در نتایجش به عدل رفتار می کنه و اون بیچاره که بهش ظلم شده رو تنها نمیذاره و ارفاق هایی
با توجه به ظلمی که دیده به او می کنه .
امیدوارم تونسته باشم توضیح بدم ، جایگاه های مختلف عدل الهی رو با توجه به اعمال انسان ها .
موفق باشید
چو مي بيني که نابينا و چاه است ... اگر خاموش بنشيني گناه است !
-
- پست: 6
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷, ۴:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1 بار
- سپاسهای دریافتی: 14 بار
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
Labbaik نوشته شده:به نام خدا
سلام
یه چیزی همیشه برام عجیب بوده تا اینکه مدتی پیش یه نفر همین موضوع را در جمعی مطرح کرد
اگر خدا عادله پس چرا به خاطر گناه و خطای دو نفر دیگه که مثلا مرتکب زنا شدند ،بچه اینها باید مبتلا به ویروس ایدز بشه؟؟
بی انصافی نیست اگر بخوایم بگیم این هم یکی از راه های مقابله با این عمل قبیحه؟
تا اصلا چنین چیزی وجود نداشته باشه که بچه ای مبتلا به این ویروس بشه
ممنون از پاسخ های مفید همتون
گل باشید
سلام به دوستان
اين جمله كه فرموديد دقيقا عين عدالت خداوند هست نه چيز ديگه ...
سوالاتي رو كه ممكن هست براي يك نفر پيش بياد بايد همه جانبه بررسي بشن و از هر زاويه بهش دقت كرده بشه ...
اولا از لحاظ علم وراثت و ژنتيك اين فرزند حاصل عمل پدر و مادرش هست يعني از وجود اين دو نفر به عمل اومده و ژنهايي فراوان از اين دو فرد رو به ارث برده و نميتونه منكر پدر و مادرش بشه !
از طرفي روي همين ژنها خاصيت هايي از پدر و مادرش به اون منتقل شده و خواهي نخواهي از وجود اين دو بوده !
و بخاطر عمل زشت زناي اين دو نفر اين فرزند زنا زاده است چون يه سري خصوصيات اين عمل زشت به فرزند منتقل ميشه كه اگه اين مساله با پيمان زناشويي اتفاق ميفتاد اون سري خصوصيات منفي نه تنها در جنين تاثير نميكرد بلكه مثبت ميشد. ا ينهايي كه عرض ميكنم يه قسمتي رو علم ثابت كرده و قسمت ديگه رو هم مطمئنا ثابت خواهد كرد.
اما الان بياييم از دريچه مذهبي به اين قضيه نگاه كنيم:
اولا خداوند بوسيله پيامبر و ائمه و راهنمايان به بشر اتمام حجت كرده و مسائلي رو بيان كرده كه عمل به اونها براي بشر لازم و واجب بوده ... كه خدا به انسان راه رو نشون ميده و بهش ميگه اگه از اين راه بري عاقبتش اينه و اگه از راه ديگه بري عاقبتش يه جور ديگه ...
اين ظلم كه ميفرماييد رو خود دو انساني كه اين عمل رو مرتكب شدند انجام دادند و فرزند اين دو جورشون رو ميكشه ...
ميدونيد واقعيت اينه كه هرگز از عمل زنا فرزند صالحي پديد نمياد ... بخاطر اون مسائلي كه در قسمت اول عرض كردم...
اين از لحاظ علميش بود و لي از لحاظ مذهبيش هم خدا قبلا به نوع بشر اطلاع داده طبق اون آيات و رواياتي كه دوستان بيان فرمودند و نيازي نيست اينجا تكرارش كنم... پس حجت تمومه ! درسته ؟!
خداوند عادل هست و هيچ شكي درش نيست ...
اينو خود شمايي كه سوال كرد ين هم بهش ايمان دارين و مطمئنم!
از طرفي آقاي محمد علي هم درست و شيوا مطرح كردند كه اگر كمي عميقتر به اين مساله نگاه كنيم جواب سوال در بيانات ايشون به وضوح پيداست !
اصلا بياييد اين قضيه رو به شكل ديگه نگاه كنيم...
با همه اين تفاسير و صحبتها يي كه شد اگه همه اينا رو بذاريم كنار ...
به من نوعي چه ربطي داره تو كار خدا دخالت كنم ... شايد اينم نوعي آزمايش و امتحان براي اون بچه باشه
اونم بايد جور پدر مادر نا فهم خودشو بكشه ... به غير از اينه ؟؟؟!!!
هر چي كه خدا امر كنه عين عين عين عدالت اوست ...
ممنون از همه دوستان
-
- پست: 275
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۶, ۴:۰۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 3603 بار
- سپاسهای دریافتی: 1144 بار
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
با سلام خدمت شما دوستان محترم
به نظر بنده پاسخ واضح است و دوستان در ضمن روايات به آن اشاره کردند.
بنده فقط براي تبيين مبحث به نکاتي به صورت پرسش و پاسخ اشاره کرده و به نوعي چکيده بحث را عرض خواهم کرد.
اولا ظاهرا کلام و محل بحث در مورد افراد مقصر نيست زيرا بديهي است که مقصر خود آنها بوده اند و خدا به مقتضاي عدل خود با آنها رفتار نموده است.
و اما کلام در محلي است که تقصير از جانب شخص نبوده و به قول معروف اين شخص چوب کسي ديگر را ميخورد البته همانطور که واضح است اين عبارت خالي از اشکال نيست.
که جناب « لبيک » به مصداقي از مصاديق اشاره فرمودند با اين پرسش که:
« اگر خدا عادله پس چرا به خاطر گناه و خطای دو نفر دیگه که مثلا مرتکب زنا شدند ،بچه اینها باید مبتلا به ویروس ایدز بشه؟؟ »
در پاسخ به اين سوال ميتوان گفت که صحبت شما صحيح است اگر ما ايدز را مطلقا و براي هرکسي در هر شرائطي مجازات پنداشته ايم و بد ميدانيم که اين طور نيست همانطور که بعضي دوستان اشاره نمودند.
و اگر گفته شود: « بد بودن بيماري به صورت کلي مسلم است! »
در پاسخ ميگوييم:
به هيچ وجه زيرا هدف در دنيا چيز ديگري است و هيچ مانعي ندارد که مشکلات براي انسان پلي شوند براي رهيابي وي به سعادت ابدي نه تنها قبيح نيست بلکه حسن است و به راستي که دنيا جز اين نيست.
فرضا دوباره اگر گفته شود از کجا معلوم که صحت و سلامت او را از وصول به مقصد باز دارد و ...
در پاسخ ميگوييم :
بله، فهم و درک اين مطلب براي ما قابل درک نيست زيرا ما نوعا از آينده بي خبريم
و ليکن خداي متعال از همه چيز با خبر بوده و لطف بي کرانش اقتضا دارد که بنده خود را در بهترين شرائطي که ميتواند رشد کند قرار داده تا به اعلي درجات ممکن نائل گردد خواه صحت باشد و خواه مرض
و اين عين عدل است و جز اين خلاف اقتضاي لطفش خواهد بود و همين بنده پس از کشف حقائق زبان به اعتراض خواهد گشود
باز اگر کسي توهم کند:
که پس پدر و مادر هم در نتيجه به سود فرزند عمل کردند و هرکس که ظلم کند در حقيقت به مظلوم خير رسانيده است و مستحق پاداش است.
خواهيم گفت:
بله قطعا ظلم ظالم به سود مظلوم است هرچند به حسب ظاهر به ضررش باشد
لذا اگر مورد ستم قرار گرفتيم جايي براي ناراحتي نيست لذا اولياء خدا نه تنها براي خود ناراحت نشده و زانوي غم به بغل نگرفته بلکه براي بسياري که قابليت آمرزش داشتند طلب مغرفت نيز مينمودند
اما در اين دنيا هرکس مکلف به تکاليف و وظايف خود است و بايد گوش به فرمان حق باشد، شايد ظلم ظالم در پايان نيز حتي در هين دنيا جدا از آخرت به سود مظلوم تمام شود
و ليکن باز هم مستحق عقاب و مجازات خواهد بود زيرا فرمان خدا را زير پا گذاشته است و جدا از اين مطلب ظلم به خودي خود قبيح است
باز اگر مغالطه کننده اي بگويد ظالم ظلم کرده فقط بدين جهت که به مظلوم خير رساند و چه ايثاري از اين بيشتر که حق خود را زير پاي نهاده و خود را به خاطر بهشتي شدن شخصي به پرتگاه جهنم انداخته است
در پاسخ ميگوييم :
همانطور که مسلم است هرگز هدف مسير را توجيه نميکند واين امري است بديهي همانند اينکه انسان دست به قتل و غارت زند تا شبانه به خانه فقيرها و يتيمها غذا ببرد تا خداي نکرده گرسنه نخوابند
بله، بعضي شيطان پرستها همين مغالطه و شبهه را وارد کردند و گفته اند شيطان عابدترين است زيرا غضب و خشم خدا و تنها محبوبش را به جان خريد و حاضر نشد آني بر غير او سجده کند که بطلان اين حرف آشکار است
التماس دعا
به نظر بنده پاسخ واضح است و دوستان در ضمن روايات به آن اشاره کردند.
بنده فقط براي تبيين مبحث به نکاتي به صورت پرسش و پاسخ اشاره کرده و به نوعي چکيده بحث را عرض خواهم کرد.
اولا ظاهرا کلام و محل بحث در مورد افراد مقصر نيست زيرا بديهي است که مقصر خود آنها بوده اند و خدا به مقتضاي عدل خود با آنها رفتار نموده است.
و اما کلام در محلي است که تقصير از جانب شخص نبوده و به قول معروف اين شخص چوب کسي ديگر را ميخورد البته همانطور که واضح است اين عبارت خالي از اشکال نيست.
که جناب « لبيک » به مصداقي از مصاديق اشاره فرمودند با اين پرسش که:
« اگر خدا عادله پس چرا به خاطر گناه و خطای دو نفر دیگه که مثلا مرتکب زنا شدند ،بچه اینها باید مبتلا به ویروس ایدز بشه؟؟ »
در پاسخ به اين سوال ميتوان گفت که صحبت شما صحيح است اگر ما ايدز را مطلقا و براي هرکسي در هر شرائطي مجازات پنداشته ايم و بد ميدانيم که اين طور نيست همانطور که بعضي دوستان اشاره نمودند.
و اگر گفته شود: « بد بودن بيماري به صورت کلي مسلم است! »
در پاسخ ميگوييم:
به هيچ وجه زيرا هدف در دنيا چيز ديگري است و هيچ مانعي ندارد که مشکلات براي انسان پلي شوند براي رهيابي وي به سعادت ابدي نه تنها قبيح نيست بلکه حسن است و به راستي که دنيا جز اين نيست.
فرضا دوباره اگر گفته شود از کجا معلوم که صحت و سلامت او را از وصول به مقصد باز دارد و ...
در پاسخ ميگوييم :
بله، فهم و درک اين مطلب براي ما قابل درک نيست زيرا ما نوعا از آينده بي خبريم
و ليکن خداي متعال از همه چيز با خبر بوده و لطف بي کرانش اقتضا دارد که بنده خود را در بهترين شرائطي که ميتواند رشد کند قرار داده تا به اعلي درجات ممکن نائل گردد خواه صحت باشد و خواه مرض
و اين عين عدل است و جز اين خلاف اقتضاي لطفش خواهد بود و همين بنده پس از کشف حقائق زبان به اعتراض خواهد گشود
باز اگر کسي توهم کند:
که پس پدر و مادر هم در نتيجه به سود فرزند عمل کردند و هرکس که ظلم کند در حقيقت به مظلوم خير رسانيده است و مستحق پاداش است.
خواهيم گفت:
بله قطعا ظلم ظالم به سود مظلوم است هرچند به حسب ظاهر به ضررش باشد
لذا اگر مورد ستم قرار گرفتيم جايي براي ناراحتي نيست لذا اولياء خدا نه تنها براي خود ناراحت نشده و زانوي غم به بغل نگرفته بلکه براي بسياري که قابليت آمرزش داشتند طلب مغرفت نيز مينمودند
اما در اين دنيا هرکس مکلف به تکاليف و وظايف خود است و بايد گوش به فرمان حق باشد، شايد ظلم ظالم در پايان نيز حتي در هين دنيا جدا از آخرت به سود مظلوم تمام شود
و ليکن باز هم مستحق عقاب و مجازات خواهد بود زيرا فرمان خدا را زير پا گذاشته است و جدا از اين مطلب ظلم به خودي خود قبيح است
باز اگر مغالطه کننده اي بگويد ظالم ظلم کرده فقط بدين جهت که به مظلوم خير رساند و چه ايثاري از اين بيشتر که حق خود را زير پاي نهاده و خود را به خاطر بهشتي شدن شخصي به پرتگاه جهنم انداخته است
در پاسخ ميگوييم :
همانطور که مسلم است هرگز هدف مسير را توجيه نميکند واين امري است بديهي همانند اينکه انسان دست به قتل و غارت زند تا شبانه به خانه فقيرها و يتيمها غذا ببرد تا خداي نکرده گرسنه نخوابند
بله، بعضي شيطان پرستها همين مغالطه و شبهه را وارد کردند و گفته اند شيطان عابدترين است زيرا غضب و خشم خدا و تنها محبوبش را به جان خريد و حاضر نشد آني بر غير او سجده کند که بطلان اين حرف آشکار است
التماس دعا
. .:: الإنسان هو شيعة علي بن أبي طالب عليه أفضل الصلاة و السلام إن عرفه حق معرفته ::. .
-
- پست: 16
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷, ۶:۲۴ ب.ظ
- محل اقامت: masoudkhj@yahoo.com
- سپاسهای دریافتی: 16 بار
Re: ""این با عدل خداوند منافات ندارد؟ ""
اين به دليل قوانين علت و معلولي است و آثار عمل و ربطي به عدل الهي ندارد. براي مطالعه بيشتر به كتاب عدل الهي شهيد مطهري قسمت مساله شرور مراجعه كنيد.