منقبتىکه وجود مقدس حضرت زهرا سلاماللَّهعلیها با پدر و همسر و فرزندانش مشترکاست، در اهتدا و اقتدا و تمسک است، یعنى هدایت یافتن و پیروى کردن مردم ازآنان و در موقع نیاز، متوسل شدن به آنان.
انس بن مالک روایت مىکند:
«صلىبنا رسولاللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم صلوه الفجر، فلماانفتل منالصلوه اقبل علینا بوجهه الکریم، فقال: معاشر المسلمین، من افتقد الشمسفلیستمسک بالقمر، و من افتقد القمر فلیستمسک بالزهره، و من افتقد الزهره،فلیستمسک بالفرقدین. فقیل: یا رسولاللَّه، ما الشمس و القمر، و ما الزهرهو ما الفرقدین؟ فقال: انا الشمس و على القمر و فاطمه الزهره و الحسن والحسین الفرقدان، و کتاب اللَّه لا یفترقان حتى یردا على الحوض». (1)
«روزىپیامبر اکرم با ما نماز صبح بجاى آورد، و پس از فراغت از نماز روى مبارکشرا به سوى ما گردانید: و فرمود: اى جماعت مسلمانان، هر کس که آفتاب را ازدست بدهد، پس باید به ماه تمسک جوید، و در فقدان ماه دست به دامان زهرهشود، و اگر زهره را نیابد به دو ستارهى فرقدان پناه آورد. از پیامبر اکرمسوال شد که یا رسولاللَّه مقصود از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان ( دوستاره نورافشان چیست؟ فرمود: من آفتابم، على ماه، و فاطمه زهره است و دوستاره حسنین هستند. آنان با کتاب خدا دو دستاویز بشرند و همواره بهمپیوستهاند و هرگز از یکدیگر جدا نمىشوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحقشوند».
روایت فوق را ابو اسحاق ثعلبى در عرائس نقل کرده است.
نطنزى نیز در الخصائص العلویه این روایت را بدینگونه نقل مىنماید که حضرت رسول فرمود:
«اطلبواالشمس، فاذا غابت، فاطلبوا القمر، و اذا غاب القمر فاطلبوا الزهره، و اذاغابت الزهره، فاطلبوا الفرقدین. قلنا: یا رسولاللَّه، من الشمس؟ قال:انا. و من القمر؟ قال: على. فمن الزهره؟ قال فاطمه. قلنا: فمن الفرقدان؟قال: الحسن والحسین». (2)
«آفتاب را بیابید، و اگر آفتاب غروب کرد،ماه را طلب کنید. در صورتیکه ماه از نظرها پنهان شد، زهره را بطلبید، واگر زهره ناپدید شد دو ستارهى فرقدین رابجویید.سوال شد یا رسولاللَّهمقصود از شمس و قمر و زهره فرقدین چه کسانى هستند؟ فرمود: من آفتابم، علىماه، و فاطمه زهره است، و حسن و حسین دو ستاره فرقدان».
این روایت را صاحب «روضه الصفاء» (3) و «حبیب السیر» (4)
با عبارات دیگر از جابربنعبداللَّه نقل کردهاند که حضرت رسول فرمود:
«اهتدوابالشمس، فاذا غابت الشمس فاهتدوا بالقمر، و اذا غاب القمر فاهتدوابالزهره، و اذا غابت فاهتدوا بالفرقدین. فقیل: یا رسولاللَّه من الشمس؟قال: انا. من القمر؟ على بن ابىطالب، من الزهره؟ الزهراءسلاماللَّهعلیها. و الفرقدان؟ هما الحسنان». (5)
روایت مورد بحث را جمعى از دانشمندان شیعه نیز از جابر بن عبداللَّه نقل کردهاند. (6)
شیخصدوق رحمهاللَّهعلیه نیز در معانىالاخبار این حدیث را ذکرنموده است بااین تفاوت که بجاى کلمهى «اهتدوا» کلمهى «اقتدوا» آورده است. در اکثراین روایات که از شیعه و سنى منقول است گفتار پیامبر با این جمله خاتمهمىیابد: «کتاب خدا و عترت من بهم پیوسته است و هرگز از یکدیگر جدانمىشوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند» (7)و خود این مطلب موضوعبسیار فوقالعاده و مهمى است. (8)
از روایات مذکور کاملا روشن است کهحضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها در مراتب و مناقب گفته شده، همردیف رسولاکرم، امیرالمومنین و حسنین علیهمالسلام است و در مقام تمسک،اهتدا واقتدا همانند آنان مىباشد، و اگر در ولایت عصمت نظیر پیامبر اکرم، على، وحسنین نبود، امر هدایت یافتن، و پیروى مردم از او، و توسل هر بشرى درمشکلات به او، کارى بیهوده و گزاف مىبود. حضرت زهرا علیهاالسلام یکىازذخائرى است که حضرت رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم بعد از خودباقى گذاشته است و در این باره مىفرماید:
«انى مخلف فیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتى». (9)
«من در میان شما دو وزنهى سنگین باقى مىگذارم، کتاب خدا و خاندان من».
وحضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها یک تن از عترت پیامبر، و زهرهاى است که درمدار عصمت و ولایت، با شمس و قمر و فرقدین همرتبه و همدرجه است، اگر چهنور شمس و قمر بر نور زهره غلبه دارد و با وجود خورشید و ماه نمىتوان نورزهره را مشاهده کرد، و گوئى پیامبر اکرم با تقدم و تاخر اسامى پنج تن درهمهى روایات و با ترتیب مشخص و معین مىخواهد بیان فرماید کهامیرالمومنین علیهالسلام از زهرا علیهاالسلام افضل است، و مقام زهرا تالىو بلافاصله بعد از امیرالمومنین است و اگر چنین نبود، شایسته بود که اولنام حضرت زهرا ذکر شود.
ترتیب اسماء پنج تن، در آسمانها، در عرش، درکرسى، در جنت و در سایر مواقف که نوشته شده و یا مورد خطاب خدایى بودهاندبه همین سبک و نسق بوده است. رسول خدا در هر جا که سخن از پنج تن است،ابتدا نام خودش را ذکر مىکند، بعد امیرالمومنین و سپس حضرت صدیقه را، ودر تمام اخبار و احادیث این ترتیب اسماء مراعات شده است، لذا معلوم مىشودکه مقام حضرت زهراء علیهاالسلام تالى و بلافاصله بعد از امیرالمومنین است،اگر چه، پنج تن در مناقب و فضائل و مطالبى که گفته شد، همردیف، همدرجه ویکسانند، با وجود این مقام آنان در مراتب و مدراج دیگر ممکن است با هماختلاف داشته باشد، ولى آنچه محققا از ترتیب اسامى آنها در کلام پیامبر مىتوان استفاده کرد، این است که رسول اکرم داراى عالیترین مقام، وامیرالمومنین پس از پیامبر، و حضرت زهرا سلاماللَّهعلیها بعد از او،حسنین پس از فاطمه، صاحب والاترین مقام در جهان آفرینش هستند.
و مااین مطلب را نیز ثابت خواهیم کرد که حضرت زهرا علیهاالسلام از یازده امامدیگرافضلتر و برتر مىباشد، و اگر جز این یک منقبت، فضیلت دیگرى در شاناو نبود، همین براى اثبات مقام ولایت آن حضرت کافى بود. پیامبر اکرم براىامت خود، نمونهها و یادگاریهاى پایندهاى بعد از خودش بر جاى نهاده است:یادگاریهاى پایندهاى بعد از خودش بر جاى نهاده است: یادگاریهایى که در هرزمان و مکان، در زمینههاى علمى، عملى، تمسکى، اقتدایى، و اهتدایى و...جوابگوى جمیع نیازهاى بشرى باشند.
حضرت صدیقه سلاماللَّهعلیها درتمام شئون مذکور سهیم و مشترک است، به عبارت دیگر چنان که على بن ابىطالبمقتداى ما، هادى ما، رهنماى ما، و ولى ماست، عینا حضرت زهراسلاماللَّهعلیها نیز همانگونه است، نه تنها براى ما مسلمانان، بلکه براىجمیع بشر از اولین و آخرین.
منبع : پایگاه اهل بیت (ع)
اقتدا و توسل به حضرت زهرا (سلام علیها )
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
بازگشت به “فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)”
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها