اقتدا و توسل به حضرت زهرا (سلام علیها )

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
-
پست: 1002
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵, ۷:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 350 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

اقتدا و توسل به حضرت زهرا (سلام علیها )

پست توسط HRG »

 منقبتىکه وجود مقدس حضرت زهرا سلام‏اللَّه‏علیها با پدر و همسر و فرزندانش مشترکاست، در اهتدا و اقتدا و تمسک است، یعنى هدایت یافتن و پیروى کردن مردم ازآنان و در موقع نیاز، متوسل شدن به آنان.
انس بن مالک روایت مى‏کند:
«صلىبنا رسول‏اللَّه صلى اللَّه علیه و آله و سلم صلوه الفجر، فلماانفتل منالصلوه اقبل علینا بوجهه الکریم، فقال: معاشر المسلمین، من افتقد الشمسفلیستمسک بالقمر، و من افتقد القمر فلیستمسک بالزهره، و من افتقد الزهره،فلیستمسک بالفرقدین. فقیل: یا رسول‏اللَّه، ما الشمس و القمر، و ما الزهرهو ما الفرقدین؟ فقال: انا الشمس و على القمر و فاطمه الزهره و الحسن والحسین الفرقدان، و کتاب اللَّه لا یفترقان حتى یردا على الحوض». (1)
«روزىپیامبر اکرم با ما نماز صبح بجاى آورد، و پس از فراغت از نماز روى مبارکشرا به سوى ما گردانید: و فرمود: اى جماعت مسلمانان، هر کس که آفتاب را ازدست بدهد، پس باید به ماه تمسک جوید، و در فقدان ماه دست به دامان زهرهشود، و اگر زهره را نیابد به دو ستاره‏ى فرقدان پناه آورد. از پیامبر اکرمسوال شد که یا رسول‏اللَّه مقصود از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان ( دوستاره نورافشان چیست؟ فرمود: من آفتابم، على ماه، و فاطمه زهره است و دوستاره حسنین هستند. آنان با کتاب خدا دو دستاویز بشرند و همواره بهمپیوسته‏اند و هرگز از یکدیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحقشوند».
روایت فوق را ابو اسحاق ثعلبى در عرائس نقل کرده است.
نطنزى نیز در الخصائص العلویه این روایت را بدینگونه نقل مى‏نماید که حضرت رسول فرمود:
«اطلبواالشمس، فاذا غابت، فاطلبوا القمر، و اذا غاب القمر فاطلبوا الزهره، و اذاغابت الزهره، فاطلبوا الفرقدین. قلنا: یا رسول‏اللَّه، من الشمس؟ قال:انا. و من القمر؟ قال: على. فمن الزهره؟ قال فاطمه. قلنا: فمن الفرقدان؟قال: الحسن والحسین». (2)
«آفتاب را بیابید، و اگر آفتاب غروب کرد،ماه را طلب کنید. در صورتیکه ماه از نظرها پنهان شد، زهره را بطلبید، واگر زهره ناپدید شد دو ستاره‏ى فرقدین رابجویید.سوال شد یا رسول‏اللَّهمقصود از شمس و قمر و زهره فرقدین چه کسانى هستند؟ فرمود: من آفتابم، علىماه، و فاطمه زهره است، و حسن و حسین دو ستاره فرقدان».
این روایت را صاحب «روضه الصفاء» (3) و «حبیب السیر» (4)
با عبارات دیگر از جابربن‏عبداللَّه نقل کرده‏اند که حضرت رسول فرمود:
«اهتدوابالشمس، فاذا غابت الشمس فاهتدوا بالقمر، و اذا غاب القمر فاهتدوابالزهره، و اذا غابت فاهتدوا بالفرقدین. فقیل: یا رسول‏اللَّه من الشمس؟قال: انا. من القمر؟ على بن ابى‏طالب، من الزهره؟ الزهراءسلام‏اللَّه‏علیها. و الفرقدان؟ هما الحسنان». (5)
روایت مورد بحث را جمعى از دانشمندان شیعه نیز از جابر بن عبداللَّه نقل کرده‏اند. (6)
شیخصدوق رحمه‏اللَّه‏علیه نیز در معانى‏الاخبار این حدیث را ذکرنموده است بااین تفاوت که بجاى کلمه‏ى «اهتدوا» کلمه‏ى «اقتدوا» آورده است. در اکثراین روایات که از شیعه و سنى منقول است گفتار پیامبر با این جمله خاتمهمى‏یابد: «کتاب خدا و عترت من بهم پیوسته است و هرگز از یکدیگر جدانمى‏شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند» (7)و خود این مطلب موضوعبسیار فوق‏العاده و مهمى است. (8)
از روایات مذکور کاملا روشن است کهحضرت صدیقه سلام‏اللَّه‏علیها در مراتب و مناقب گفته شده، هم‏ردیف رسولاکرم، امیرالمومنین و حسنین علیهم‏السلام است و در مقام تمسک،اهتدا واقتدا همانند آنان مى‏باشد، و اگر در ولایت عصمت نظیر پیامبر اکرم، على، وحسنین نبود، امر هدایت یافتن، و پیروى مردم از او، و توسل هر بشرى درمشکلات به او، کارى بیهوده و گزاف مى‏بود. حضرت زهرا علیهاالسلام یکى‏ازذخائرى است که حضرت رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله و سلم بعد از خودباقى گذاشته است و در این باره مى‏فرماید:
«انى مخلف فیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتى». (9)
«من در میان شما دو وزنه‏ى سنگین باقى مى‏گذارم، کتاب خدا و خاندان من».
وحضرت صدیقه سلام‏اللَّه‏علیها یک تن از عترت پیامبر، و زهره‏اى است که درمدار عصمت و ولایت، با شمس و قمر و فرقدین هم‏رتبه و هم‏درجه است، اگر چهنور شمس و قمر بر نور زهره غلبه دارد و با وجود خورشید و ماه نمى‏توان نورزهره را مشاهده کرد، و گوئى پیامبر اکرم با تقدم و تاخر اسامى پنج تن درهمه‏ى روایات و با ترتیب مشخص و معین مى‏خواهد بیان فرماید کهامیرالمومنین علیه‏السلام از زهرا علیهاالسلام افضل است، و مقام زهرا تالىو بلافاصله بعد از امیرالمومنین است و اگر چنین نبود، شایسته بود که اولنام حضرت زهرا ذکر شود.
ترتیب اسماء پنج تن، در آسمانها، در عرش، درکرسى، در جنت و در سایر مواقف که نوشته شده و یا مورد خطاب خدایى بوده‏اندبه همین سبک و نسق بوده است. رسول خدا در هر جا که سخن از پنج تن است،ابتدا نام خودش را ذکر مى‏کند، بعد امیرالمومنین و سپس حضرت صدیقه را، ودر تمام اخبار و احادیث این ترتیب اسماء مراعات شده است، لذا معلوم مى‏شودکه مقام حضرت زهراء علیهاالسلام تالى و بلافاصله بعد از امیرالمومنین است،اگر چه، پنج تن در مناقب و فضائل و مطالبى که گفته شد، هم‏ردیف، هم‏درجه ویکسانند، با وجود این مقام آنان در مراتب و مدراج دیگر ممکن است با هماختلاف داشته باشد، ولى آنچه محققا از ترتیب اسامى آنها در کلام پیامبر مىتوان استفاده کرد، این است که رسول اکرم داراى عالیترین مقام، وامیرالمومنین پس از پیامبر، و حضرت زهرا سلام‏اللَّه‏علیها بعد از او،حسنین پس از فاطمه، صاحب والاترین مقام در جهان آفرینش هستند.
و مااین مطلب را نیز ثابت خواهیم کرد که حضرت زهرا علیهاالسلام از یازده امامدیگرافضل‏تر و برتر مى‏باشد، و اگر جز این یک منقبت، فضیلت دیگرى در شاناو نبود، همین براى اثبات مقام ولایت آن حضرت کافى بود. پیامبر اکرم براىامت خود، نمونه‏ها و یادگاریهاى پاینده‏اى بعد از خودش بر جاى نهاده است:یادگاریهاى پاینده‏اى بعد از خودش بر جاى نهاده است: یادگاریهایى که در هرزمان و مکان، در زمینه‏هاى علمى، عملى، تمسکى، اقتدایى، و اهتدایى و...جوابگوى جمیع نیازهاى بشرى باشند.
حضرت صدیقه سلام‏اللَّه‏علیها درتمام شئون مذکور سهیم و مشترک است، به عبارت دیگر چنان که على بن ابى‏طالبمقتداى ما، هادى ما، رهنماى ما، و ولى ماست، عینا حضرت زهراسلام‏اللَّه‏علیها نیز همانگونه است، نه تنها براى ما مسلمانان، بلکه براىجمیع بشر از اولین و آخرین.
 
   
   
 منبع : پایگاه اهل بیت (ع) 
ارسال پست

بازگشت به “فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)”