البخاری فی المیزان !

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Bronze
Bronze
پست: 280
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 303 بار
سپاس‌های دریافتی: 794 بار

البخاری فی المیزان !

پست توسط amoonaser »


  بسم رب الحسین علیه السلام 

 سلام بر شما 

 در نزد اهل سنت و وهابیت ، صحیح ترین کتاب روایی و حدیثی آنان همانا "الجامع الصحیح المختصر " معروف به " صحیح بخاری " می باشد ..... 

 لزومی به بیان کلام بزرگان اهل سنت در مورد این کتاب و کتاب دیگر اهل سنت یعنی " صحیح مسلم " ، نمی باشد زیرا اظهر من الشمس است ! 

 در نزد اهل سنت ، بعد از قرآن کریم ، صحیح ترین کتابها ، صحیح بخاری و صحیح مسلم می باشد ... 

 حال بد نیست که ترجمه و شرحی از بخاری را در نزد علمای اهل سنت ببینیم : 

 شرح حال بخاری   : 

 1   - ذهبی ( امام الجرح و التعدیل ) نام بخاری را در کتاب " المغنی فی الضعفاء " ج 2 ص 557 آورده است . 

 " 5311 -  
 أبو عبد الله محمد بن إسماعيل البخاريمولى الجعفيين فحجة إمام ولا عبرة بترك أبي زرعة وأبي حاتم له من أجلاللفظ لأنه مجتهد في المسألة بل ومصيب    " 


 "  
 المغني في الضعفاء ، اسم المؤلف: الإمام شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي ، دار النشر : ، تحقيق : الدكتور نور الدين عتر    " 


 جالب است که مناوی ، به این کلام ذهبی اعتراض کرده و می گوید : 

 " 
  ومع ذلك غلب عليه الغض من أهل السنة     فقالفي كتاب الضعفاء والمتروكين : " ما سلم من الكلام لأجل مسألة اللفظ تركهلأجلها الراويان " هذه عبارته وأستغفر الله نسأل الله السلامة ونعوذ به منالخذلان   " 

 و در ادامه ، به کلام سبکی در ترجم ذهبی اشاره می کند که ذهبی بسیار متعصببوده و چه بسا بسیاری از جرحهای وی بر راویان متاثر از این تعصب بوده است . 

 "  
 فيض القدير شرح الجامع الصغير ج 1 ص 32 ،اسم المؤلف: عبد الرؤوف المناوي ، دار النشر : دار الكتب العلمية - بيروت، تحقيق : تصحيح أحمد عبد السلام    " 




 2   - ذهبی در " میزان الاعتدال " در ترجمه " عبد الله بن صالح بن محمد الجهيني المصري " چنین می گوید : 


 "  
 قلت وقد روى عنه البخاري في الصحيح على الصحيح ولكنه يدلسه فيقول حدثنا عبد الله ولا ينسبه   " 

 ( می گویم : بخاری از وی در کتاب صحیح خود روایت کرده است ولی تدلیس کردهو گفته : حدیث کرد ما را عبدالله ! ولی نسبت وی ( نام پدر یا کنیه و ... )را بیان نکرده است .) 

 "  
 ميزان الاعتدال في نقد الرجال ج 4 ص 122 ،اسم المؤلف: شمس الدين محمد بن أحمد الذهبي ، دار النشر : دار الكتبالعلمية - بيروت - 1995 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : الشيخ علي محمد معوضوالشيخ عادل أحمد عبدالموجود   " 




 3   - ذهبی در " میزان الاعتدال " در ترجمه " محمد بن سعيد المصلوب الشامي " که متهم به زندقه می باشد می گوید : 

 "  
 قلت وقد أخرجه البخاري في مواضع وظنه جماعة   " 

 بخاری از این زندیق روایت کرده است و نشان می دهد که وی اصلا آشنایی به احوالات راویان نداشته است ..... 

 "  
 ميزان الاعتدال في نقد الرجال ج6 ص 166 ،اسم المؤلف: شمس الدين محمد بن أحمد الذهبي ، دار النشر : دار الكتبالعلمية - بيروت - 1995 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : الشيخ علي محمد معوضوالشيخ عادل أحمد عبدالموجود    " 


 این معنا در دیگر سخنان ذهبی نیز مشخص است .... 





 4   - ذهبی در " تاریخ الاسلام " در ترجمه " خالد بن الجلاج العامری " چنین می گوید : 

 "  
 وقال البخاري : سمع من عمر   ،   والبخاري ليس بالخبير برجال الشام ، وهذه من أوهامه    " 

 ( یعنی بخاری بر احوالات اهل شام تسلط نداشته و این سخن وی ( نقل روایت خالد از عمر ) از اوهامات وی می باشد ) 

 "  
 تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام ج 7ص 354 ، اسم المؤلف: شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي ، دار النشر: دار الكتاب العربي - لبنان/ بيروت - 1407هـ - 1987م ، الطبعة : الأولى ،تحقيق : د. عمر عبد السلام تدمرى   " 





 5   - ذهبی در " سیر اعلام النبلا ء " در ترجمه " قاسم بن عبدالرحمن " چنین می گوید : 

 "  
 ذكر البخاري في تاريخه أنه سمع عليا وابن مسعود وهذا من وهم البخاري    " 

 ( بخاری در تاریخ خود گفته است که او از علی ( علیه السلام ) و ابن مسعود روایت نموده است و این سخن از اوهام بخاری می باشد ) 


 "  
 سير أعلام النبلاء ج 5 ص 194 شماره 72 ، اسمالمؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله ، دار النشر: مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيبالأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي   " 





 6   - ابن ابی حاتم رازی نام بخاری را در کتاب خود " الجرح و التعدیل " آورده و چنین می گوید : 

 " 1086 -  
 محمد بن إسماعيل البخاري أبو عبد اللهقدم عليم الري سنة مائتين وخمسين روى عن عبدان المروزي وأبى همام الصلت بنمحمد والفريابي وابن أبي أويس
سمع منه أبي وأبو زرعة ثم تركا حديثه عندما كتب إليهما محمد بن يحيى النيسابوري انه أظهر عندهم ان لفظة بالقرآن مخلوق
   " 

 وی به صراحت بیان می کند که پدرش ( ابوحاتم رازی ) و ابوزُرعه ، روایات بخاری را ترک کردند ..... 

 "  
 الجرح والتعديل ج 7 ص 191، اسم المؤلف: عبدالرحمن بن أبي حاتم محمد بن إدريس أبو محمد الرازي التميمي ، دار النشر :دار إحياء التراث العربي - بيروت - 1271 - 1952 ، الطبعة : الأولى   " 





 7   - ابن حجر عسقلانی ، نام بخاری را در لیست مدلسین آورده است . 


 "  
 23 ق س محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرةالبخاري الامام وصفه بذلك أبو عبد الله بن مندة في كلام له فقال فيه اخرجالبخاري قال فلان وقال لنا فلان وهو تدليس ولم يوافق بن مندة على ذلكوالذي يظهر أنه يقول فيما لم يسمع وفيما سمع لكن لا يكون على شرطه أوموقوفا قال لي أو قال لنا وقد عرفت ذلك بالاستقراء من صنيعه   " 

 "  
 طبقات المدلسين ص 24 ، اسم المؤلف: أحمد بنعلي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي ، دار النشر : مكتبة المنار -عمان - 1403 - 1983 ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : د. عاصم بن عبداللهالقريوتي    " 





 8   - از اَعلام و اکابر علمای اهل سنت ، در مورد اعتقاد بخاری ، با وی به مخالفت پرداخته اند .... 


 ذهلی  [SIZE=150] : یکی از علمایی است که در حق بخاری قدح می کرد و وی را بخاطر عقیده در مورد خلقت قرآن مرود ذم قرار می داد . 


 در نزد ذهلی ، بخاری از جهمیه هم پست تر است .... 

 "    وقال الحاكم أخبرنا أبو عبد الله محمد بنيعقوب بن الأخرم سمعت ابن علي المخلدي سمعت محمد بن يحيى ( ذهلی ) يقول قدأظهر هذا البخاري قول اللفظية واللفظية عندي شر من الجهمية   " 

 "  
 سير أعلام النبلاء ج 12 ص 459، اسم المؤلف:محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله ، دار النشر : مؤسسةالرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ,محمد نعيم العرقسوسي   " 


 و البته مخالفت ذهلی با عقیده بخاری نیز بعلت شدید التمسک بودن وی به سنتنبوی می باشد .... همچنان که ذهبی بیان نموده است ( سیر اعلام النبلاء ج12 ص 284 - 285 ) 



 احمد حنبل و ابی بکر الاعین و ابو زرعه   : 

 "  
 وأما البخاري فكان من كبار الأئمة الأذكياءفقال ما قلت ألفاظنا بالقرآن مخلوقة وإنما حركاتهم وأصواتهم وأفعالهممخلوقة والقرآن المسموع المتلو الملفوظ المكتوب في المصاحف كلام الله غيرمخلوق وصنف في ذلك كتاب افعال العباد مجلد فأنكر عليه طائفة وما فهموامرامه كالذهلي وأبي زرعة وابي حاتم وأبي بكر الأعين وغيرهم   " 

 " سير أعلام النبلاء ج 11 ص 511، اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بنقايماز الذهبي أبو عبد الله ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413 ،الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي " 





 ابن الطبری   : وی نیز قائل به مخلوق بودن کلام الله را کافر می داند یعنی بخاری کافر است ! 


 "  
 وقال محمد بن موسى المصري سألت أحمد بن صالحفقلت إن قوما يقولون إن لفظنا بالقرآن غير الملفوظ فقال لفظنا بالقرآن هوالملفوظ والحكاية هي المحكي وهوكلام الله غير مخلوق من قال لفظي به مخلوقفهو کافر   " 

 "  
 سير أعلام النبلاء ج 12 ص 177، اسم المؤلف:محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله ، دار النشر : مؤسسةالرسالة - بيروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقيق : شعيب الأرناؤوط ,محمد نعيم العرقسوسي   " 



 ********************************************** 

 برخی از علمای اهل سنت هم بر علیه بخاری کتاب تالیف کرده اند : 


 الالزامات و التتبع - دارقطنی  

 بیان خطا البخاری - ابی حاتم رازی 

 موضح الاوهام - خطیب بغدادی 


 ********************************************** 

 این بود گوشه ای ترجمه بخاری در نزد علمای اهل سنت  



 یا علی ع 
جدا شده از خدا

جدا شده از رسول

جدا شده از کتاب

[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
 
ارسال پست

بازگشت به “وهابیت”