آثار زيانبار شهوت ...
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
آثار زيانبار شهوت ...
1- آلودگى به گناه
شهوت پرستى انسان را به سوى انواع گناهان مىكشاند و در واقع يكى ازسرچشمههاى اصلى گناه و معصيت و نافرمانى خدا محسوب مىگردد،زيرا چشم وگوش انسان را بسته و به مصداق حديث نبوى
«حبك للشىء يعمى و يصم. [1]آدمى راكور و كر كرده و قدرت درك واقعيتها را از او مىگيرد و در چنين حال،زشتىها درنظر او زيبا و زيبايىها در نظر او زشت و بىرنگ مىشود.
به همين دليل، در روايات سابق(روايت هشتم) خوانديم كه امير مؤمنان عليه السلام درباره پيروى از شهوات هشدار داده و مىفرمايد: «از شهوات سركش بپرهيزيد كه شما را بهارتكاب انواع گناهان مىكشاند».
در حديث دهم،از همان حضرت نيز به اين نكته اشاره شد كه: «هواپرستى عقلانسان را فاسد مىكند»و در حديث نهم نيز فرمودند (اگر شهوت پرستى تشديد شود):
«دينانسان را بر باد مىدهد و حتى انسان را به بت پرستى مىكشاند».
در اين رابطه مفسران وارباب حديث، در ذيل آيات 16 و 17
سوره حشر،داستانى درباره عابدى از قوم بنى اسرائيل به نام «برصيصا» آوردهاند كه شاهد زندهاى براى اين مدعاست،
داستانگر چه معروف است، اما تكرارش خالى از صواب نيست:
...مرد عابد بنى اسرائيلى به خاطر سالها عبادتش، به آن حد از مقام قرب الهىرسيده بود كه بيماران با دعاى او سلامت خود را باز مىيافتند
و به اصطلاح مستجابالدعوه شده بود.
روزى، زن جوان زيبايى را كه بيمار بود، نزد او آوردند و به اميد شفاء در عبادتگاهاو گذاردند و رفتند.
شيطان به وسوسه آن عابد مشغول شد و آن قدر صحنه گناه را در نظرش زينت داد كه عنان اختيار را از كف او ربود،
آن چنان كه گويا عابد كر و كور گشته و همه چيز را به دست فراموشى سپرده است. ديرى نپاييد كه آن عابد دامان «عفت» خويش را به گناه بيالود.
پس ارتكاب گناه به خاطر اين كه احتمال داشت آن زن باردار شود و موجب رسوايى او گردد،
باز شيطان و هواى نفس به او پيشنهاد كرد كه زن را به قتل رسانده و درگوشهاى از آن بيابان وسيع دفن كند.
هنگامى كه برادران دختر، به سراغ خواهر بيمار خويش آمدند و عابد اظهار بىاطلاعى كرد،
آنان نسبت به عابد مشكوك گشته و به جستجو برخاستند و پس ازمدتى، سرانجام جسد خونين خواهر خويش را در گوشه بيابان از زير خاك بيرون كشيدند.
اين خبر در شهر پيچيد و به گوش امير رسيد. او با گروه زيادى از مردم به سوى عبادتگاه آن عابد حركت كرد تا علت اين قتل را بيابد.
هنگامى كه جنايات آن عابد روشن شد، او را از عبادتگاهش فرو كشيدند تا بر دار بياويزند.
در ادامه اين حكايت آمده است: هنگامى كه عابد در كنار چوبه دار قرار گرفت، شيطان در نظرش مجسم شد و گفت:
من بودم كه با وسوسههاى خويش تو را به اين روز انداختم، حال اگر آنچه را كه من مىگويم، اطاعت كنى، تو را نجات خواهم داد.
عابد گفت: چه كنم؟
شيطان گفت: تنها يك سجده براى من كافى است.
عابد گفت: مىبينى كه طناب دار را بر گردن من افكندهاند و من در اين حال توانايى سجده بر تو را ندارم.
شيطان گفت: اشارهاى هم كفايت مىكند.
عابد بيچاره نادان، پس از اين كه با اشاره، سجدهاى بر شيطان كرد، طناب دار گلويش را فشرد و او در دم جان سپرد.
آرى! شهوت پرستى باعث شد تا آن عابد، ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس انجام دهد و بعد دروغ بگويد و سرانجام مشرك گردد
و بدين ترتيب محصول سالها عبادت او بر باد رفته و نزد خاص و عام رسوا شود.
همه رنج جهان از شهوت آيد كه آدم زان برون از جنت آيد[2]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . بحارالانوار ج 74،ص 165.
[2] . ناصر خسرو
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: آثار زيانبار شهوت ...
2- فساد عقل
شهوت پرستى،پردههاى ضخيمى بر عقل و فكر انسان مىاندازد، حق را در نظر او باطل و باطل را در نظر او، حق جلوه مىدهد. در روايات گذشته نيز بيان داشتيم كه:
«طاعه الهوى تفسد العقل، [COLOR=#548dd4] پرستى عقل را فاسد مىكند».
[1] به همين دليل بسيارى ازشهوت پرستان به هنگام غلبه شهوت،
كارهايى انجام مىدهند كه بعد از فرو نشستن آتش شهوت، از آن عمل خويش سخت پشيمان شده و گاه تعجب مىكنند كه چگونه دست به انجام آن كار احمقانه و غلط زدهاند.
در حديث ديگرى امير مؤمنان على عليه السلام مىفرمايند:
[COLOR=#4f6128] «اذا ابصرت العين الشهوه عمىالقلب عن العاقبه، [COLOR=#548dd4] كه چشم، مظاهر شهوت را ببيند، عقل از مشاهده عاقبت كارباز مىماند» [2]
--------------------------------------------------------------------------------
[COLOR=#974806] [1] . شرح غرر الحكم، حديث 5983.
[2] . همان مدرك، حديث 4063.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: آثار زيانبار شهوت ...
3- تضعيف شخصيت اجتماعى انسان
شهوت پرستى، شخصيت و احترام اجتماعى انسان را در هم مىشكند و او را به ذلتمىكشاند،زيرا براى كاميابىهاى شهوانى بايد تمام قيد و بندهاى اجتماعى
را شكست وتن به هر پستى داد. بديهى است كه انسان با شخصيت، در كشاكش شهوات، بر سردو راهى قرار مىگيرد كه يا بايد به خواستهاى شهوانى
دل خويش برسد، يا شخصيت واحترام اجتماعى خود را حفظ نمايد كه اغلب جمع ميان اين دو غير ممكن است!
در حديثى از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است: «زياده الشهوه تزرى بالمروه،افزون شدن شهوت، شخصيت انسان را لكهدار مىكند». [1]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . همان، حديث 5507.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: آثار زيانبار شهوت ...
4-اسارت نفس
اسارت و بندگى در برابر خواستهاى نفسانى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است،زيرا انسان شهوت پرست چنان اسير شهوات خود مىشود كه بازگشت و دورى جستن از آنها، برايش مشكل و گاهى نيز غير ممكن مىگردد.
نمونه بارز آن، زندگى خفتبار معتادان به مواد مخدر است كه در ظاهر آزادند، ولى از هر اسيرى، اسيرترند.
زنجير اعتياد ناشى از شهوت پرستى نيز آن چنان دست وپاى انسان را مىبندد كه گويا هر گونه حركت و تلاش براى دورى جستن از خواستهاى رذيله، بسيار مشكل مىگردد،
مخصوصا اگر هوا پرستى، به سر حد عشقهاى جنونآميز جنسى برسد كه در اين حال اسارت انسان به اوج خود مىرسد.
حضرت امير مؤمنان على عليه السلام در اين رابطه مىفرمايند:
«عبد الشهوه اسير لا ينفكاسره، بنده شهوت چنان اسير است كه هرگز روى آزادى را نخواهد ديد». [1]
آن حضرت در تعبير ديگرى نيز مىفرمايند: «و كم من عقل اسير تحت هوى امير، چه بسيار عقلها و خردها كه شهوات بر آن حكومت مىكند». [2]
باز در حديث ديگرى مىفرمايند: «الشهوات تسترق الجهول، شهوتها، افراد نادانرا برده خود مىسازند.» [3]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . غررالحكم، حديث 6300
[2] . نهجالبلاغه، كلمات قصار، حديث 211.
[3] . نهجالبلاغه، حديث 922.
-
- پست: 2025
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸, ۲:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: آذربایجان
- سپاسهای ارسالی: 2903 بار
- سپاسهای دریافتی: 3754 بار
Re: آثار زيانبار شهوت ...
5-رسوايى و بىآبرويى
رسوايى، يكى ديگر از پيامدهاى شهوت پرستى است.
تاريخ بشر مملو از شرح زندگى كسانى است كه در جامعه داراى مقام و موقعيت ممتاز بودند، ولى هنگامى كهاسير «شهوت» و هواى نفس شدند، كارشان به رسوايى كشيد.
در اشعار شعرا نيز رابطه «عشق» و «رسوايى» يك رابطه معروف و مشهور است. [1]
رسواى عالمى شدم از فرط عاشقى
در داستان يوسف و همسر عزيز مصر نشان مىدهد كه چگونه همسر عزيز مصر با وجود احترام فراوان-به علت هواپرستى ـ رسواى خاص و عام شد.
يوسف به صبر خويش پيمبر شد رسوا شتاب كرد زليخا را [2]
به گفته شاعر عرب:
الهواى هو الهوان قلب اسمه فاذا هويت فقد لقيت هوانا [3]
هوا پرستى همان پستى است كه نام آن تغيير يافته، به همين دليل هر هوا پرستى پست مىشود.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . بر سر ميدان رسوايى عشق عالمى را همچو شيدايى ببين(عطار) عاشقان را چه غم از سرزنش دشمن و دوست يا غم دوست خورد يا غم رسوايى را(سعدى)
[2] . ناصر خسرو.
[3] . ادب الدنيا و الدين.