به نام خدا
بر سعيد عزيز
![تصویر](http://www.eteghadat.com/forum/images/smilies/rose.gif)
ميخواستم در تاپيكي جدا در اين موضوع بحث كنيم كه شما اينجا سوالت رو مطرح كردي
در مورد بحث موسيقي بايد خدمت شما عرض كنم كه اگر مي بينيد موسيقي در بعضي مراكز درماني تجويز و توصيه شده بايد اين نكته ها رو بهش توجه داشت كه موسيقي شايد در ظاهر و براي مدت بسيار كوتاهي به شما آرامش بده اما اين نكته رو هم در نظر داشته باشيد : يكي از دلايلي كه موسيقي رو ميبينيد از جانب شرع تحريم شده براي اين هست كه مضراتش بسيار بيشتر از اون چيزي هست كه براي ما در ظاهر مفيد هست .
دقيقا مثل مشروب كه در قرآن خداوند فرموده مضراتش بسيار بيشتر از سودش هست و براي همين هم تحريم شده.
علمي كه ميبينيد هر روز يك حرفي رو ميزنه و فردا بالعكسش نتيجه ميگيره ، رو نميشه بهش اعتماد كرد و ما كه شيعه هستيم و ميدونيم امام هاي ما معادن علم الهي بودند ، بايد از اين گوهر هاي پاك كه از هر اشتباهي مصون بودند استفاده كنيم و اگر دوست داريم به سعادت برسيم از راهنمايي هاي اون ها بهره ببريم.
پس بيايد نگاهي بندازيم به موسيقي از ديدگاه ائمه معصومين (عليهم السلام ) :امام صادق(ع) فرمودند: وقتی حضرت آدم (ع) رحلت نمود ابلیس و قابیل با رحلت او خوشحال شدند. آن دو در اجتماعی شرکت کردند و به نشانه شادی برای مرگ آدم (ع) تنبورها و وسایل لهو موسیقی استفاده کردند پس سرمنشاء ابزار موسیقی لهوی از آنجاست کسانی که در روی زمین از این وسایل لذت می برند از پیروان راه ابلیس و قابیلاند.
پیامبر(ص) فرمودند: ابلیس اولین کسی بود که آواز غنائی خواند.
امام صادق(ع) مىفرمایند: «استماع الغناء واللهو ینبت النفاق فى القلب کما ینبت الماء الزرع; شنیدن غنا و لهو، در دل نفاق مىرویاند; همان گونه که آب، زراعت را مىرویاند»
امام على(ع): «. . . کثرة الاستماع الى الغناء یورث الفقر; زیاد شنیدن موسیقى فقرآور است» .
ریان بن صلت در خراسان از امام رضا (ع) مىپرسد: سرورم، هشام بن ابراهیم عباسى مىگوید: شما به او اجازه دادهاید موسیقى بشنود و براى او حلال کردهاید . حضرت مىفرماید: «کذب الزندیق، انما سالنى عن ذلک فقلت له: ان رجلا سال ابا جعفر(ع) عن ذلک، فقال ابوجعفر: اذا میز الله بین الحق والباطل فاین یکون الغناء؟ ، فقال: مع الباطل، فقال له ابوجعفر: قد قضیت» ;
این مرد ریاکار دروغ مىگوید، در اینباره از من پرسید، به او گفتم: شخصى از حضرت باقر(ع) از این موضوع پرسید، و آن حضرت در پاسخش فرمود: «هنگامى که خدا حق و باطل را جدا کند غنا در کدام صف قرار مىگیرد؟ آن مرد پاسخ داد: غنا در صف باطل قرار مىگیرد . آنگاه امام باقر(ع) فرمود:
«[خوب] داورى کردى »امام صادق(ع) مىفرمایند: «بیت الغناء لا تؤمن فیه الفجیعة، ولا تجاب فیه الدعوة، ولا یدخله الملک; خانه غنا، خانهاى است که نه از مرگ ناگهانى در امان است و نه دعا در آن مستجاب است و نه فرشته در آن وارد مىشود.»
امام باقر(ع) : «مجلس الغناء مجلس لا ینظر الله (عزوجل) الى اهله، والغناء اخبث ما خلق الله (تعالى) والغناء یورث النفاق ویعقب الفقر; جلسه غنا، نشستى است که خدا به اهل آن، نظر [رحمت] ندارد و غنا خبیثترین چیزى است که خداى تعالى آفریده است و نفاق مىآورد و فقر [و فلاکت] در پى دارد.»
اين فقط بخش بسيار بسيار كوچكي از احاديثي بود كه در رد غنا ( كه در زبان يوناني موسيقي خونده ميشه ) گفته شده.موسیقی واژه ای یونانی معادل غنا :الف) اصوات و نغمه های موزون طبیعت و اشیا و حیوانات مثل صدای برگها هنگام باد و آواز پرندگانب) آواز خوش حنجره آدمیج) صدای آلات موسیقیاون بخشي از موسيقي كه به انسان آرامش ميده همون بخش اول هست كه ما مجاز به گوش كردنش هستيم و همه به اين موضوع اعتراف دارند كه صداي طبيعت و آواز پرنده ها و ... به انسان آرامش خاصي ميده كه اين يك لطف بسيار بزرگ الهي هست.در مورد دومي { به تنهايي يعني فقط صدا باشه نه آهنگ } شرايط زير رو بايد در نظر داشت :غنا، آوازی است که در گلو غلتانیده (چهچهه) و باعث طرب می شود و مناسب با مجالس لهو و خوشگذرانی و فساد انجام گیرد. آواز با این مشخصه، خواندن و استماعش حرام است؛ خواه در کلام حق باشد یا باطل.آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید، طرب انگیز بودن و غلتاندن در گلو را شرط نمی دانند. البته آیات عظام تبریزی و سیستانی محتوا (کلام) را هم در حرمت غنا موثر می دانند. (سایر مراجع حکم غنا را مربوط به قالب (صوت) دانسته اند.)آیت الله تبریزی محتوای باطل را شرط می داند و اگر محتوای آن کلام صحیح و حق باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر محتوای آن کلام باطل، و یا قرآن ، ذکر و دعا باشد، خواندن و استماعش حرام است.در گوش دادن به غنا، نیت خواننده مهم نیست؛ اگر شنونده آن را غنا بداند، گوش دادن به آن جایز نیست. همین طور اگر خواننده طفل، ایرانی یا خارجی، دارای مجوز از وزارت ارشاد یا هر نهاد دیگری باشد. مورد سومي كه حرام هست { بخاطر دلايل بالا و بسياري دلايل ديگه كه در پايين تر ميگم انشاءالله}=-=-=-=-=-==-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
توجه: گوش دادن به موسیقی حرام جایز نیست؛ هر چند... 1. همراه با عدم توجه به محتوا و عدم شناخت زبان خواننده باشد. 2. در شخص تاثیری نداشته باشد. 3. با محتوای اشعار مذهبی و اسلامی باشد. 4. به قصد تفریح، تفنن و گران اوقات فراغت باشد. 5. ریتم تند نداشته باشد و ایجاد حالت رقص نکند. 6. باعث نیرو گرفتن و علاقه پیدا کردن به کار شود. 7. غم انگیز باشد. 8. کوتاه باشد. 9. برای امری مهم تر مثل مقابله با تهاجم فرهنگی و سیاسی غرب (برای مدتی و یا مردم منطقه ای) استفاده شود. 10. زن و شوهر به خاطر تمایل به یکدیگر و افزایش شهوت بخواهند گوش دهند. 11. محل پخش آن نظامی اسلامی باشد. (مثل صدا و سیما) 12. محل تولید آن جایی خاص (داخل یا خارج کشور) باشد. 13. از نوعی خاص (اصیل، سنتی، محلی و...) باشد.توجه: ملاک تشخیص موسیقی حرام، نوع مردم (متدین) است؛ نه شخص مکلف كه دليلش رو پايينتر { همراه با يك سوال } بهت ميگم .بعضي اشخاص ميگن كه بابا ما موسيقي گوش ميكنيم ، هيچ حالت و لذتي بهمون دست نميده اين كه اشكالي نداره .
ميدوني مثل چي هست ؟
مثل اين هست كه يه نفر ميره زير دوش آب سرد و ميخواد از سرما بميره
![Mr.Green :grin:](./images/smilies/Mrgreen.gif)
ولي بعدش كه يه چند دقيقه زير دوش آب صبر ميكنه ، بدنش به اون آب عادت ميكنه و اصلا تشخيص نميتونه بده كه اون آب سرد هست.
![تصویر](http://www.eteghadat.com/forum/images/smilies/happy.gif)
-حالا منظورم از جمله بالا چي بوده ؟
بخون »
ميخواستم از جمله بالا به اين نتيجه {ها } برسم كه كسي كه زير دوش آب سرد هست ، مثل همون شخصي هست كه داره براي دفعه اول به موسيقي گوش ميكنه و حقيقتا روش تاثير داره و براش لذت بخش هست و مثال اون صبر كردن زير دوش آب ، مثال اون شخصي هست كه موسيقي رو براي چندين دفعه گوش ميكنه و اون حالت اوليه رو از دست داده و قدرت تشخيص حرام و يا حلال بودن موسيقي از دستش رفته پس نميتونه خود اون شخص تشخيص بده كه موسيقي اي كه داره گوش ميكنه درسته يا غلط و بايد به شخصي مراجعه كنه كه با موسيقي انس نداشته باشه { افراد متدين } .
=-=-=-=-=-=
اين هم ضرر هاي موسيقي دربرابر اون سود هاي مشكوكش
1. ایجاد عدم تعادل و توازن بین اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک که بی نظمی در این دو اعصاب مشکلات زیر را به همراه دارد :
{ 1. اضطرابات گوناگون
2. عصبانیت
3. سستی
4. بی ارادگی
5. سرگیجه
6. صداع
7. مالیخولیا
8. نفخ معده
9. تحریکات قلبی
10 . طپش قلب
11. بی نظمی
12. آنژین صدری
13. انقباضات عروقی
14. اختلالات غدد مترشحه داخلی مخصوصا ( تیروئید و تخمدان )
15.اسپاسم لوله گوارش
16. آسم ( تنگی نفس )
17.نزله ی انقباضی و............ .
سندش :تاثیر موسیقی بر روان و اعصاب صفحه 38
( كه اين ضررها طي تحقيقات دانشمندان كشف شده ) }
2. مرض مانی ( نوعی جنون است که درجات گوناگونی دارد ).
3. مرض سیکلموتی ( نوعی بیماری روانی است که شخص بیمار گاهی میخندد و بعضی از اوقات از خود ترشرویی نشان میدهد و گاهی گرفته و غمگین است ) .
4 . کوتاهی عمر
5 . مرض پارانویا ( نوعی مرض روحی است که شخص ادعاهای بی مورد کرده و خود را شریف تر و بالاتر از همه می داند )
6. ضعف اعصاب
7. اختلالات دماغی ( اغتشاشات مغزی هیجانات روحی و جنون )
8. تاثیرات قلبی
9. واسطه انتحار و خودکشی
10. بیماری فشار خون
11. عامل فحشا
12. تضعیف و تضییع حس شنوایی ( سامعه )
13. تضعیف و تضییع حس بینایی ( باصره )
14. هیجان
15. سلب راده و شکست شخصیت
16. سلب غیرت
17. عامل جنایت
18. جلب توجه غیر طبیعی
19. از دست دادن نیروی فکری
20. تضییع نیروی قضاوت
21. افسردگی و خمودگی
22. تهییج عشق
( یک نوع بیماری روانی است که مورد بحث و توجه روانکاوان است . گاهی شدت این بیماری به جایی میرسد که طرف خودش برای هلاکت خودش قیام کرده خویش را به آب و آتش می اندازد مسموم میکند خود را زیر اتومبیل معشوقه اش رها میکند و ..... و این بیماری گاهی شخص را به تیمارستان میکشاند)23. شکست عمر و جوان مرگی
24. زنجیر بردگی
25 . روش لغو
26 . اتلاف وقت
البته ضررها به اين ها محدود نميشه و ميتونم به جرات بگم كه هر زماني كه ميگذره ما با نتايج علمي به حقيقت كلام ائمه معصومين (عليهم السلام ) بيشتر از پيش ، پي مي بريم.اين نكته رو هم خالي از لطف نيست بگم : روزي سيگار به عنوان يك چيز خوب و با كلاس توسط خود دكتر ها به مردم تجويز مي شد.ميتوني اينجا مطلبش رو ببيني:
[External Link Removed for Guests]اين هم يه سري از عكس هاش { كه بقيه عكس هاش رو از صفحه مربوطه ميتوني ببيني }![تصویر](http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8707/smoking-04-neg.jpg)
![تصویر](http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/pose/8707/smoking-05-neg.jpg)
اما حالا
![تصویر](http://www.eteghadat.com/forum/images/smilies/nishkhand.gif)
:
اولين كلمه اي كه در گوگل سرچ ميكني درباره
سيگار ، ميبيني نوشته : مضرات سيگار ، راه هاي ترك سيگار ، شكلات ترك سيگار
![Mr.Green :grin:](./images/smilies/Mrgreen.gif)
، چرا سيگار نكشيم ؟ ، روش هاي ترك سيگار ، سيگار و بيماري ها و .....
كه شايد اگر قبلا در مورد سيگار سرچ مي كردي ، به نتايج كاملا متفاوتي مي رسيدي .
از كساني كه الان سيگار مي كشن اگر بپرسي چرا سيگار ميكشي ؟ بهت ميگه دوست دارم ! شايد هم بگه احساس بزرگي ميكنم و احتمالش هم هست كه اون طرف از روي ناداني به دام سيگار افتاده و الان نميتونه تركش كنه.
حالا ميخواي بدوني كه چرا اين مثال رو زدم ؟
ميخوام بگم كه به گفته ها و نتايج تحقيقات دانشمندان { تا وقتي كه مطابقت با اون چيزي كه در دينمون نيامده باشه } نميشه كرد.
شخصي كه موسيقي گوش ميده هم به دام اون افراد سيگاري مبتلا شده .هر روز پزشكان ، دانشمندان و محققان دارند به اشتباهاتي كه در تصميم گيري ها و تحقيقاتشون داشتند ، پي مي برند ولي چه كسي ميفهمه كه آخر كار تمام گفته هاي درست مساوي هست با گفته ائمه ما ؟ { فقط شيعيان واقعي } و چه كسي پي ميبره به اشتباهاتش ؟ {كساني كه از قرآن و ائمه عليهم السلام فاصله گرفتند }اگر روزي پزشكان و دانشمندان ثابت كنند كه خوردن مشروب براي انسان بسيار بسيار مفيد هست ، آيا ما بايد به گفته هاي اون ها كه بر خلاف گفته قرآن و ائمه (عليهم السلام ) هست اطمينان كنيم ؟
نميدونم تا اينجا چطور اين همه مطلب رو تايپ كردم و يا گير آوردم
ولي ميشه گفت اولا لطف خدا و ائمه (عليهم السلام ) بوده و اين بخشي از اطلاعاتي بود كه درباره حرمت موسيقي داشتم و اگر كساني سوالاتي داشته باشند در رابطه با موسيقي ، كه جوابش در اين مقاله نبوده باشه { كه فكر نميكنم اينطور باشه } انشاءالله جواب ميدم تا رفع شبهه بشه .اين مقاله رو { خواهش ميكنم } خوب و بادقت بخون و در هر چيزش فكر و تامل داشته باش.راستي : ميشه بدون موسيقي هم زندگي كرد { حتي خيلي خيلي خيلي بهتر از گذشته } نمونش خودمم ( جاي دور نرو
)آخرين مرحله براي گوش نكردن به موسيقي ميشه : مبارزه با نفس سركش كه دوست داره هر چيزي رو به نفع خودش تمام كنه حتي اگر با توجيه كردن خودش باشه .التماس دعا
![تصویر](http://www.eteghadat.com/forum/images/smilies/rose.gif)
ياعلي