چگونگی خواندن نماز
مدیر انجمن: شورای نظارت
-
- پست: 43
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۷ دی ۱۳۸۹, ۷:۴۲ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 308 بار
- سپاسهای دریافتی: 45 بار
چگونگی خواندن نماز
در نماز صبح به ما می گویند نماز را بلند بخوانید و در نماز ظهر اهسته و یا تسبیحات اربعه را اهسته بگویید و ... ولی در ایه 110 سوره اسراء خداوند صراحتا به پیامبر می فرماید نماز را نه بسیار بصدای بلند بخوان و نه بسیار اهسته بخوان پس این تضاد احکامی را چطور می توان اجرا و یا برطرف کرد?
-
- پست: 31
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹, ۱۲:۱۴ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 8 بار
- سپاسهای دریافتی: 48 بار
Re: چگونگی خواندن نماز
[HIGHLIGHT=#92d050]به نام خدای بزرگوار
سلام
نماز های صبح و مغرب و عشا احکامش مطابق با این آیه هست یعنی نه بلند بخوانیم و نه آهسته . منظور از صدای بلند در این آیه صدایی هست که گوش خراش باشد و یا صدا چنان بلند باشد که تمام خانه به لزره در بیاد. یعنی طوری نباشه که اهل خانه بگن چه خبرته بچه . چرو اینقدر بلند میگی.؟!!
در کل صدا باید در حد [HIGHLIGHT=#ff0000]متعارف و حد میانه باشد .
سلام
نماز های صبح و مغرب و عشا احکامش مطابق با این آیه هست یعنی نه بلند بخوانیم و نه آهسته . منظور از صدای بلند در این آیه صدایی هست که گوش خراش باشد و یا صدا چنان بلند باشد که تمام خانه به لزره در بیاد. یعنی طوری نباشه که اهل خانه بگن چه خبرته بچه . چرو اینقدر بلند میگی.؟!!
در کل صدا باید در حد [HIGHLIGHT=#ff0000]متعارف و حد میانه باشد .
-
- پست: 49
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۹, ۲:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 45 بار
- سپاسهای دریافتی: 67 بار
Re: چگونگی خواندن نماز
این آیه با هر دو تعبیر ظاهرش مشکل دار می شه پس یا باید بگیم که قطعا تمام علما
که این بعیده
چون بالاخره
توی علما
آیا نباید یکی پیدا می شد که
دنبال حق باشه و از گفتن حق
ابائی نداشته باشه؟
: پس اگر هست
چرا حرفی نزده ؟
و یا این که باید ببینیم مقصود آیه چیه
خب ما با این تحلیل که مواجه می شیم
قسمت دوم رو منطقی تر می بینیم که
: آیه باید مفهوم دیگه ای داشته باشه
: حالا به سراغ فهم درست آیه می ریم
به سراغ کلام اهل بیت می ریم
می بینیم
: اهل بیت
در مورد ترجمه ی این آیه
این رو فرمودند که
سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها
قَالَ الْمُخَافَتَةُ مَا دُونَ سَمْعِكَ وَ الْجَهْرُ أَنْ تَرْفَعَ صَوْتَكَ شَدِيداً
سماعه می گه
از امام در مورد این قول خداوند متعال پرسیدم که فرموده
وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها
نه به جهر بخون و نه به اخفات
حضرت در پاسخ فرمودند که
جهر یعنی صدایت را شدیدا بالا ببری
( یعنی داد بزنی )
و اخفات یعنی این که اون قدر آهسته بخونی که خودت هم نشنوی
برای نماز
مشکل دارن
خدا اینجا می فرماید
نماز رو باید بین این دو حالت خوند
: حالا توی کدوم نماز چطوری باید بخونیم
: این آیه دیگه نمی خواد اون رو بگه
فقط می گه
نه داد بزن
نه طوری بخون که خودت هم نشنوی
یه چیزی بین این دو بخون
که این بعیده
چون بالاخره
توی علما
آیا نباید یکی پیدا می شد که
دنبال حق باشه و از گفتن حق
ابائی نداشته باشه؟
: پس اگر هست
چرا حرفی نزده ؟
و یا این که باید ببینیم مقصود آیه چیه
خب ما با این تحلیل که مواجه می شیم
قسمت دوم رو منطقی تر می بینیم که
: آیه باید مفهوم دیگه ای داشته باشه
: حالا به سراغ فهم درست آیه می ریم
به سراغ کلام اهل بیت می ریم
می بینیم
: اهل بیت
در مورد ترجمه ی این آیه
این رو فرمودند که
سَمَاعَةَ قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها
قَالَ الْمُخَافَتَةُ مَا دُونَ سَمْعِكَ وَ الْجَهْرُ أَنْ تَرْفَعَ صَوْتَكَ شَدِيداً
سماعه می گه
از امام در مورد این قول خداوند متعال پرسیدم که فرموده
وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها
نه به جهر بخون و نه به اخفات
حضرت در پاسخ فرمودند که
جهر یعنی صدایت را شدیدا بالا ببری
( یعنی داد بزنی )
و اخفات یعنی این که اون قدر آهسته بخونی که خودت هم نشنوی
برای نماز
مشکل دارن
خدا اینجا می فرماید
نماز رو باید بین این دو حالت خوند
: حالا توی کدوم نماز چطوری باید بخونیم
: این آیه دیگه نمی خواد اون رو بگه
فقط می گه
نه داد بزن
نه طوری بخون که خودت هم نشنوی
یه چیزی بین این دو بخون
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 51
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸, ۱:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 134 بار
- سپاسهای دریافتی: 32 بار
Re: چگونگی خواندن نماز
سلام
منبع اطلاعات فقهی فقط مصحف نیست
سنتم هست در نتیجه با مراجعه به هر میتونین اشکال کنین.
امید وارم کافی باشه
یا علی
منبع اطلاعات فقهی فقط مصحف نیست
سنتم هست در نتیجه با مراجعه به هر میتونین اشکال کنین.
امید وارم کافی باشه
یا علی
-
- پست: 280
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶, ۳:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 303 بار
- سپاسهای دریافتی: 794 بار
Re: چگونگی خواندن نماز
رب الحسین علیه
بر
در کلام الهی و سنت نبوی و سیره اهل بیت علیهم السلام هرگز تناقض وجود ندارد ....
در احکام الهی تعبد داریم ....
از باب بیان اینکه تناقضی میان آیه شریفه و کلام اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد ، به سخن یکی از علمای شیعه اشاره می کنم .
حلی در " المعتبر " ج 2 ص 178 چنین می گویند :
" ولو استدل على التخيير في الجهر والإخفات بقوله تعالى ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) أمكن الجواب بأن ظاهره غير مراد إذ ظاهره نفي الجهر والإخفات وهو غير ممكن بل المراد نفي الجهر الزائدة عن العادة والإخفات القاصر عن السماع ، ودل على ذلك رواية سماعة ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ( سألته عن قوله تعالى ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها قال : المخافة دون سمعك ، والیجهر أن ترفع صوتك شديدا " ) .
والجهر والإخفات من أحكام القراءة ، وما عداها من أركان الصلاة فأنت فيه بالخيار ، روى ذلك علي بن جعفر ، عن أخيه موسى بن جعفر عليه السلام قال : ( سألته عن التشهد والقول في الركوع والسجود والقنوت للرجل أن يجهر به ؟ قال : إن شاء جهر ، وإن شاء لم يجهر ) . "
( اگر استدلال شود که بر اساس آیه شریفه ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) انسان مخیّر در جهر و اخفاء می باشد ، می توان اینگونه جواب داد که ظاهر آن مراد و هدف نیست زیرا ظاهر آیه نفی جهر و اخفاء می باشد و این امر غیر ممکن است بلکه مراد از آیه همانا نفی از جهر زیاد و غیر عادی و اخفاء زیاد تا جایی که صدایش سخت شنیده شود می باشد . روایت سماعه بر این امر دلالت دارد که از قول امام صادق علیه السلام می گوید : از ایشان در مورد آیه ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) سوال کردم . امام علیه السلام فرمودند : - نه آنقدر آرام - که صدایت را نشنوی ، و نه آنقدر بلند بخوان که صدایت زیاد بالا برود .
جهر و اخفاء ار احکام قرائت در نماز می باشد و غیر آن از ارکان نماز می باشد . پس تو در آنها مخیّر هستی . در اینمورد نیز از علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر علیهما السلام روایت شده است که فرمود : از امام علیه السلام سوال کردم در مورد اینکه مرد در تشهد و رکوع و سجود و قنوت می تواند بلند بخواند ؟ امام علیه السلام فرمودند : اگر خواست بلند بخواند و اگر نخواست آرام بخواند )
که دوست عزیزمان فرمودند ، باید در این امور به سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مراجعه نماییم تا تاویل و تشریح آیات را برای ما روشن نمایند ....
[SIZE=200] علی
بر
در کلام الهی و سنت نبوی و سیره اهل بیت علیهم السلام هرگز تناقض وجود ندارد ....
در احکام الهی تعبد داریم ....
از باب بیان اینکه تناقضی میان آیه شریفه و کلام اهل بیت علیهم السلام وجود ندارد ، به سخن یکی از علمای شیعه اشاره می کنم .
حلی در " المعتبر " ج 2 ص 178 چنین می گویند :
" ولو استدل على التخيير في الجهر والإخفات بقوله تعالى ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) أمكن الجواب بأن ظاهره غير مراد إذ ظاهره نفي الجهر والإخفات وهو غير ممكن بل المراد نفي الجهر الزائدة عن العادة والإخفات القاصر عن السماع ، ودل على ذلك رواية سماعة ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : ( سألته عن قوله تعالى ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها قال : المخافة دون سمعك ، والیجهر أن ترفع صوتك شديدا " ) .
والجهر والإخفات من أحكام القراءة ، وما عداها من أركان الصلاة فأنت فيه بالخيار ، روى ذلك علي بن جعفر ، عن أخيه موسى بن جعفر عليه السلام قال : ( سألته عن التشهد والقول في الركوع والسجود والقنوت للرجل أن يجهر به ؟ قال : إن شاء جهر ، وإن شاء لم يجهر ) . "
( اگر استدلال شود که بر اساس آیه شریفه ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) انسان مخیّر در جهر و اخفاء می باشد ، می توان اینگونه جواب داد که ظاهر آن مراد و هدف نیست زیرا ظاهر آیه نفی جهر و اخفاء می باشد و این امر غیر ممکن است بلکه مراد از آیه همانا نفی از جهر زیاد و غیر عادی و اخفاء زیاد تا جایی که صدایش سخت شنیده شود می باشد . روایت سماعه بر این امر دلالت دارد که از قول امام صادق علیه السلام می گوید : از ایشان در مورد آیه ( ولا تجهر بصلاتك ولا تخافت بها ) سوال کردم . امام علیه السلام فرمودند : - نه آنقدر آرام - که صدایت را نشنوی ، و نه آنقدر بلند بخوان که صدایت زیاد بالا برود .
جهر و اخفاء ار احکام قرائت در نماز می باشد و غیر آن از ارکان نماز می باشد . پس تو در آنها مخیّر هستی . در اینمورد نیز از علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر علیهما السلام روایت شده است که فرمود : از امام علیه السلام سوال کردم در مورد اینکه مرد در تشهد و رکوع و سجود و قنوت می تواند بلند بخواند ؟ امام علیه السلام فرمودند : اگر خواست بلند بخواند و اگر نخواست آرام بخواند )
که دوست عزیزمان فرمودند ، باید در این امور به سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام مراجعه نماییم تا تاویل و تشریح آیات را برای ما روشن نمایند ....
[SIZE=200] علی
جدا شده از خدا
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
جدا شده از رسول
جدا شده از کتاب
[COLOR=Blue]هر که ز حیدر جداست
-
- پست: 331
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۸۸, ۱۲:۵۹ ق.ظ
- محل اقامت: زمین پهناور خدا (أرضُ اللّٰه الواسعة)
- سپاسهای ارسالی: 218 بار
- سپاسهای دریافتی: 311 بار
سلام . ممنون از همگی . کلی چیز یاد گرفتم . دست همگی سلامت قیامتتون بی ملامت
دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.
باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا