كيفر گناهان

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
-
پست: 1002
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۵, ۷:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 350 بار
سپاس‌های دریافتی: 389 بار

كيفر گناهان

پست توسط HRG »

 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]قبل از آنكه به كيفر گناهان سه گانه « زنا » و « لواط » و « مساحقه » اشاره شود توجه شما را به مقدمه اى جلب مى نماييم : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]وجودمبارك حضرت حق در وجود انسان غرايزى قرار داده است كه در چرخش چرخ زندگىشخصى و اجتماعى او نقش مهمى را ايفا مى كند . از آنجا كه انسان يك موجوداجتماعى است و زندگى روزمرّه اش بدون ارتباط با هم نوعان امكان پذير نيست، اين غرايز مورد نظر به طور معجزه آسايى او را در زندگى بهتر ، يارى مىكند . بدون ترديد انسانِ بدون غريزه و تمايلات درونى در مسير زندگى خود بهمشكلات و معضلات سختى دچار مى شود و هرگز به بهرهورى صحيح از زندگى موفقنمى شود . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]كىاز نيرومندترين غرايز درونى انسان « غريزه جنسى » است كه در نوع زندگى بشرو چگونگى آن دخالت مستقيمى دارد . از آنجا كه انسان يك موجود لذّت گراست وبه طور كلى نمى تواند از امور لذّت انگيز متنفر باشد ، خداى متعال اينغريزه را در وجود او به امانت گذاشت . از ثمرات مهم اين غريزه بقاى نسلبشر ، آرامش و آسايش و بهره بردارى از لذايذ صحيح انسانى است . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]باتوجه به آنچه ذكر شد اگر اين غريزه و غرايز ديگرى كه در وجود انسان نهفتهشده است به تعديل در نيايد ; به طور قطع او را دچار خسارت هاى جبرانناپذيرى مى نمايد . تحريك يا تعطيل اين غريزه و ساير غرايز درونى بشر ،مايه ركود و سقوط حتمى او را فراهم مى آورد و زندگى شخصى و اجتماعيش را بهجهنمى از اضطراب و وحشت تبديل مى نمايد . در روايات رسيده تصرح شده است كهپيروى بى چون و چراى از غرايز درونى و نفس اماره ، ارزش و قيمت انسان رااز بين مى برد . از وجود مبارك امير عارفان حضرت على (عليه السلام)پرسيدندكه : آيا انسان بهتر است يا ملائكه ؟ حضرت فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]إنَّاللهَ عزّوجلّ ركَّبَ فىِ الْمَلائكةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَة وَركَّبَ فىِالْبَهائِمِ شَهْوَةً بَلا عَقْل وَرَكَّبَ فىِ بَنى آدَمَ كِلْتَيْهِما ،فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلائِكَةِوَمَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهائِمِ [بحارالانوار : 57/299 ، باب 39 ، حديث 5] . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«خداى متعال در فرشتگان فقط عقل را نهاده است بدون شهوت و در حيوانات شهواترا بدون عقل و در فرزندان آدم هر دو را ( عقل و شهوت ) نهاده است . پس كسىكه عقلش بر شهوتش غالب شود از فرشتگان بهتر است ، و كسى كه شهوتش بر عقلشچيره شود ازحيوانات بدتر است » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سركوب كردن   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نكتهمهم ديگرى كه لازم به ذكر است اين است كه اسلام هرگز با سركوب كردن غريزهجنسى موافق نيست و در راه استفاده صحيح از آن تأكيد كرده است . آنچه درمورد برخورد با اين غريزه نيرومند مطرح است و اسلام با آن مخالفت شديد خودرا اعلام كرده است بهره بردارى غير مجاز از اين نعمت الهى است . اگر اسلامزنا ، استمناء و لواط و . . . را حرام كرده است در مقابل ، تمام دختران وپسران جوان را به ازدواج ( دائم يا موقت ) دعوت كرده است . اين همه تأكيدو پافشارى بر تشكيل خانواده و ازدواج نشانه اهميّتى است كه اسلام براى اينغريزه ارزشمند قايل شده است . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اسلامجوانى كه عذب است و تن به ازدواج نداده را از نظر دينى شخص ناقصى معرفىكرده و در مقابل ، كسى را كه به امور مقدس ازدواج پرداخته از نظر دينىكامل دانسته است . اسلام نماز جوان مجرد را با نماز جوان متأهل برابر نمىداند و خلاصه اسلام احترامى را كه براى جوان متأهل قايل است هرگز براى شخصمجرد قايل نيست . اين همه ، نشانه اهميّت و ارزش غريزه جنسى در نگاه اسلاممى باشد .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]علل و عوامل تحريم مفاسد   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مهمترينعلت تحريم مفاسد جنسى ، متلاشى شدن نقطه لذّت انسان است . توضيح اينكهبراى هر انسانى در خور خواسته هاى درونى ، نقطه اوجى براى لذت درونش قرارداده شده است ، به عنوان مثال اگر كسى با يك منزل كوچك به اوج لذّت مى رسدو ديگرى با ساختمانى مرتفع ، هر دو از نظر لذّت در يك سطح قرار دارند ونقطه اوج لذّتشان يكى است . با توجه به اين مثال در مورد غريزه جنسى اگرقرار باشد حد و مرزى در كار نباشد ، شخصى كه با ازدواج با يك دختر متوسطاز نظر زيبايى به اوج لذّت مى رسيد ، با آزادى بى قيد و شرط نقطه لذّتش بههم مى خورد و ديگر از چنين همسرى به اوج لذّت نمى رسد . اين نكته داراىريشه هاى عقلى و فلسفى است كه در اين مقال فرصت بررسى تمام جوانب آن نيست، بنابراين خوانندگان محترم را به فكر و مراجعه به تفاسير قرآن كريم ارجاعمى دهيم . تنها در اين قسمت به اين نكته اشاره مى كنيم كه به هم پاشيدننقطه اوج لذّت انسان ، داراى خسارات جبران ناپذيرى است كه مى توان مهمترينآن را با هرج و مرج و تبديل زندگى انسان به جنگل حيوانات برشمرد . شاهدنكته فوق زندگى غريبان و غرب گرايان است كه بر هيچ انسان با انصافى پوشيدهنيست . با توجه به آنچه ذكر شد اينك توجه شما را به كيفر گناهان سه گانهمورد بحث جلب مى كنيم .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1 ـ زنا
درروايات آمده است ، كه هر گناهى كه در قرآن به آن وعده عذاب داده شده «كبيره » است ، و چون در كتاب خدا به گناه زنا صريحاً وعده عذاب داده شده ،در كبيره بودن آن هيچ ترديدى نيست . 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]درباره اين عمل خطرناك در قرآن مى خوانيم : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](وَالَّذِينَ لاَ يَدْعُونَ مَعَ اللهَ إِلهاً آخَرَ وَلاَ يَقْتُلُونَالنَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَ يَزْنُونَ وَمَنيَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثَاماً * يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَالْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً )(1) .
« و آنان كه معبودديگرى را با خدا نمى پرستند ، و كسى را كه خدا خونش را حرام كرده است ، جزبه حق نمى كشند ، و زنا نمى كنند ; و كسى كه اين اعمال را مرتكب شود بهكيفر سختى برسد . * روز قيامت عذابش دو چندان شود ، و در آن با خوارى وسرشكستگى جاودانه ماند » . 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]درتفسير « منهج الصادقين » و برخى از تفاسير ديگر آمده است كه : « اَثاماً »در آيه شريفه ، نام محلى در جهنم است كه زناكاران را در آن كيفر مى دهند وگفته اند : چيزى است مانند چرك و خون كه از بدن دوزخيان جارى شود . اما «اثم » و « اثام » در اصل به معناى اعمالى است كه انسان را از رسيدن بهثواب دور مى نمايد و در اينجا منظور جزاى گناه است(1) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ نكته مهمى كه در اين آيه شريفه مطرح است اين است كه خداى متعال مىفرمايد : كسانى كه مرتكب اين گناهان من جمله « زنا » شوند ، در قيامت عذابو مجازاتشان مضاعف است . در اينجا دو سؤال پيش مى آيد : نخست اينكه چراعذاب اين گونه افراد مضاعف است ؟ و چرا به اندازه گناهشان مجازات نمى شوند؟ و آيا اين با عدالت سازگار است ؟ دوم اينكه در اينجا سخن از خلود وجاويدان ماندن در عذاب است ، در حالى كه مى دانيم خلود تنها به كفار مربوطاست و از سه گناهى كه در آيه شريفه مطرح است تنها گناه اول كفر است ; امادرباره قتل نفس و زنا چرا خلود مطرح شده است ؟. [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مفسراندر پاسخ سؤال اول مى فرمايند : گاه يك گناه سرچشمه گناهان ديگراست ، مانندكفر كه سبب ترك واجبات و انجام محرمات مى گردد ; اما در مورد زنا مضاعفبودن مجازات و عذاب فردى كه مرتكب آن شده است را مى توان به آثار اجتماعىآن سوق داد . گرچه شخص زناكار يك گناه مرتكب شده است ; اما از آنجا كه اينگناه اثر مستقيمى در بروز آثار شوم و خطرناك اجتماعى دارد و زمينه بروزگناهان ديگر مى شود ، مجازاتش دو برابر است . شاهد نكته فوق آيه 31 سورهاسراء است كه مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]( وَلاَ تَقْرَبُوا الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً ) . « نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد بدراهى است » . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]خداىمتعال در اين آيه نمى فرمايد « زنا نكنيد » بلكه مى فرمايد : « نزديك زنانشويد » اين تعبير علاوه بر تأكيدى كه در عمق آن نسبت به خود عمل نهفتهشده است اشاره لطيفى دارد كه آلودگى به زنا غالباً مقدماتى دارد كه انسانرا به طور تدريجى به آن نزديك مى كند، به عنوان مثال : چشم چرانى يكى ازمقدمات آن است و يا بدحجابى و برهنگى نيز مقدمه ديگر آن مى باشد . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نكته مورد نظر در آيه فوق اين است كه در جمله ( إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلاً ) . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]سهتأكيد نهفته شده است كه همه دليل بر عظمت گناه است ( اِنَّ ، و استفاده ازفعل ماضى ، و تعبير به فاحشة موارد تأكيد است . ) و جمله « ساءَسبِيلاً »بيانگر اين واقعيت است كه عمل زنا راهى به مفاسد ديگر در جامعه مى باشد . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امادر پاسخ از سؤال دوم مى توان گفت كه بعضى از گناهان به قدرى شديد است كهسبب بى ايمان از دنيا رفتن مى شود . در مورد زنا مخصوصاً اگر زناى محصنهباشد نيز ممكن است چنين باشد . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اين احتمال نيز وجود دارد كه خلود در آيه مربوط به هر سه گناه (شرك، قتل و زنا) باشد.  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]فلسفه تحريم زنا :  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ پيدايش هرج و مرج در نظام خانواده و از ميان رفتن رابطه فرزندان و پدران .  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اميرمؤمنان (عليه السلام) در مورد فلسفه تحريم زنا فرموده است : « خداى متعالزنا را براى حفظ اصل و نسب و لواط را براى زياد شدن نسل حرام كرده است » . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همچنيناز امام رضا (عليه السلام) نقل شده است كه فرمود : « علت تحريم زنا مفاسدىمانند : قتل نفس ، از بين رفتن اصل و نسب ، ترك تربيت كودكان ، تباه شدنموضوع ارث و ميراث ، كه در آن وجود دارد مى باشد » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2ـ اين عمل ننگين سبب انواع برخوردها و كشمكش هاى فردى و اجتماعى در ميان هوسبازان است .   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3ـ علم و تجربه نشان داده است كه اين عمل زشت سبب بيمارى هاى فراوانى است .   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]4ـشيوع عمل منافى با عفت مهمترين عامل و از موانع بزرگ ازدواج و تشكيلخانواده به شمار مى رود . نبايد فراموش كرد كه تنها فلسفه ازدواج اشباعغريزه جنسى نيست ; بلكه اشتراك در تشكيل زندگى ، انس روحى و آرامش روانى وتربيت فرزندان و همكارى در تمام زمينه هاى زندگى از آثار ازدواج است كه درصورت عدم تحريم زنا ، انسان از اين مواهب الهى محروم مى ماند .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]آثار زنا در روايات
1ـ در روايتى امام باقر (عليه السلام) براى زنا شش اثر ذكر كرده اند : سهدر دنيا و سه در آخرت ، اما آثار دنيايى : از بين رفتن آبرو ، كم شدن رزق، نزديك كردن مرگ . اما آثار آخرتى : غضب حق ، سختى در حساب ، دخول درجهنم و خلود در آن(1) . 
 
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2 ـ و نيز فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«كسى كه با زن مسلمان ، يا يهودى يا نصرانى يا مجوسى ، آزاد يا كنيز زناكند و توبه نكرده ، با اصرار بر اين عمل از دنيا برود ، خداى متعال درقبرش سيصد در از عذاب باز مى كند كه از هر در مارها و عقرب ها و افعى هايىاز آتش بيرون مى آيد و تا روز قيامت مى سوزد »(1) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3 ـ از قول امير مؤمنان (عليه السلام) نيز نقل شده است كه فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«در قيامت به دستور خدا بوى متعفنى وزيده مى شود كه تمام اهل محشر ناراحتمى شوند ، در حدى كه تنفس بر آنها سخت مى گردد ، منادى ندا مى دهد : مىدانيد اين بوى متعفن از چيست ؟ مى گويند : نه ، ولى سخت ناراحتيم ; مىگويد : اين بوى زناكاران است كه بدون توبه از دنيا رفته اند ، پس آنها رالعنت كنيد كه خدا لعنتشان كرده است ، نمى ماند در محشر كسى ، مگر اينكهآنان را نفرين كرده و از خدا مى خواهند زناكاران را لعنت كند »(2) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]4 ـ رسول خدا (صلى الله عليه وآله) خطاب به امير مؤمنان (عليه السلام) فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«اى على ! زنا شش پيامد دارد : سه در دنيا و سه در آخرت . پيامدهاى دنيايشاين است كه : 1 ـ آبرو را مى برد . 2 ـ مرگ را شتاب مى بخشد . 3 ـ روزى راقطع مى كند . و پيامدهاى آن در آخرت عبارت است از : 1 ـ سختى در حساب رسى2 ـ خشم خداى رحمان 3 ـ جاودانگى در آتش »(3) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]5 ـ قال الصادق (عليه السلام) : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]الذُّنُوبُ الَّتِى تَحْبِسُ الرِّزْقَ الزِّنا(1) . « از گناهانى كه جلوى روزى را مى گيرد زناست » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]6 ـ قال على (عليه السلام) : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]الزِّنا يُورِثُ الْفَقْرَ(2) . « زنا فقر را به بار مى آورد » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]7 ـ قال الصادق (عليه السلام) :   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مَنْوَطِىءَ فُرُشَ امْرِء مُسْلِم وُطِىءَ فِراشُهُ ،كَما تَدِينُ تُدانُ(3). « كسى كه به همسر مرد مسلمانى خيانت كند به همسرش خيانت كنند ، به هردستى بدهى از همان دست پس مى گيرى » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2 ـ لواط
همجنسگرايى ( لواط و مساحقه ) از گناهان بزرگ است و در اسلام براى هر دو حدشرعى قرار داده شده است . حد همجنس گرايى در مردان ، خواه فاعل باشد يامفعول رجم ( سنگسار ) است ، البته اثبات اين گناه بايد از راه هاى معتبر وقاطعى كه در فقه اسلامى و روايات معصومان (عليهم السلام) ذكر شده است صورتپذيرد . اما حدّ همجنس گرايى در زنان كه در فقه اسلامى و روايات از آن به« مساحقه » ياد شده است ، پس از اثبات ، صد تازيانه است . 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif] تكان دهنده است كه با مطالعه آن هر كس احساس مى كند گناهى در قباحت و زشتى ، به پاى آن نمى رسد . به يك روايت توجه كنيد :  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]لماعَمِلَ قَوْم لُوْط ما عَمِلُوا بَكَتِ الاْرْضُ اِلى رَبِّها حتىبَلَغَتْ دُمُوعُها اِلىَ السَّماءِ وَبَكَتِ السَّماءُ حتى بَلَغَتْدُمُوعُهَا الْعَرْشَ ، فَاَوحَى اللهُ اِلىَ السَّماءِ أَنْاَحْصِبيْهِمْ واَوْحِى اِلَى الاَْرْضِ اَنْ اَخْسِفىِ بِهِمْ(1) . «هنگامى كه قوم لوط آن اعمال ننگين را انجام دادند ، زمين آنچنان گريست كهاشك هايش به آسمان رسيد و آسمان آنچنان گريست كه اشك هايش به عرش رسيد ،در اين هنگام خداى متعال به آسمان وحى كرد كه آنها را سنگباران كن و بهزمين وحى كرد كه آنها را فرو بر »(2) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2 ـ علت تحريم همجنس   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مهمترينعلت تحريم اين عمل ننگين اين است كه : انسان به صورت طبيعى و سالم تمايلجنسى به جنس مخالف دارد و اين ميل از ريشه دارترين غرايز انسان است كهضامن بقاى نسل اوست ; بنابراين هر گونه كارى كه اين ميل را از مسير خودمنحرف نمايد ، يك نوع بيمارى و انحراف روانى در انسان ايجاد مى كند . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مردىكه تمايل به جنس موافق دارد و يا مردى كه تن به چنين عملى مى زند هرگز مردكاملى نيست . در كتابهاى امور جنسى اين ميل زشت به عنوان يكى از مهمترينانحرافات انسانى شمرده شده است و ضمن آن به اين نكته نيز توجه شده است كهادامه همجنس بازى ، تمايلات جنسى را نسبت به جنس مخالف در انسان به صورتتدريجى از بين مى برد و در مورد كسى كه تن به اين كار مى دهد احساساتزنانه اى پيدا مى شود و كم كم هر دو گرفتار بيماريهاى جنسى مى شوند . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اسلام يكى از مجازاتهايى را كه براى چنين افرادى برشمرده آنست كه ازدواج خواهر ، مادر و دختر شخص مفعول را بر فاعل حرام نموده است . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ازقرآن مجيد و روايت حضرت صادق (عليه السلام) و امام هشتم (عليه السلام)كبيره بودن آن استفاده مى شود ; بلكه از آثار اسلامى برمى آيد كه عقوبتلواط از زنا سخت تر است .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چند   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]« بدى گناه لواط از زنا بيشتر است ، خداوند قومى را به خاطر اين عمل ، هلاك كرد ; ولى كسى را به زنا هلاك ننمود »(1) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2ـ پيامبر بزرگ مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«لواط كار ، درحال جنابت وارد محشر مى شود ، و آب دنيا او را پاك نمى كند ،خدا بر او خشمگين و لعنتش كرده و دوزخ برايش آماده است و بد جايگاهى است»(2) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3ـ و نيز پيامبر عزيز اسلام فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«هرگاه كسى مرتكب لواط شود ، عرش خدا به لزره افتد ، و خداوند او را لعنتكرده ، بر او غضب نمايد ، و جهنم برايش آماده است ، و شخصى كه تن به اينعمل داده و خودفروشى كرده ، در كنار جهنم نگاهش مى دارند تا حساب خلايق  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]تمام شود ، آنگاه او را در عذاب انداخته و در طبقات دوزخ براى هميشه معذّب خواهد بود »(1) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]4ـ امام ششم (عليه السلام) فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«حلال داننده لواط يا مقرّ بر او نمى ميرد مگر آن كه به وقت مرگ ، سنگى ازهمان سنگ هايى كه بر قوم لوط ، به عنوان عذاب ، باريد بر او بخورد ، مرگوى با همان سنگ است و براى اينكه رسوا نشود ، خدا آن سنگ را پنهان مى دارد»(2) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]5ـ حضرت رضا (عليه السلام) فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]« بترس و زنا و لواط را ترك كن ، لواط بدتر از زناست ، اين دو گناه موجب هفتاد و دو گونه درد در دنيا و آخرت است »(3) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3 ـ مساحقه(4)
زنىبه حضرت صادق (عليه السلام) عرض كرد ، زنانى كه با يك ديگر مساحقه مى كنندحدّشان چيست ؟ امام فرمود : حدّ زنا ، به راستى چون قيامت شود آنان را مىآورند ، و لباس هايى از آتش بريده شده بر آنها مى پوشانند ، و مقنعه هاىآتشين به سرشان مى بندند ، و زيرجامه هاى آتشين به بدنشان قرار مى دهند وعمودهاى آتش در جوفشان فرو كرده ، و آنان را به جهنم مى اندازند . اولين  
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ملتىكه مساحقه در آنان رواج يافت ، قوم لوط بود ، كه مردان به مردان سرگرمشدند و زنان بى شوهر به يكديگر اكتفا كردند ، و به وقت نزول عذاب مرد و زنيك جا هلاك شدند(1) . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امام صادق (عليه السلام) در جواب زنى درباره زنان مساحقه گر فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«در جهنم اند ، چون قيامت شود چادرهايى از آتش بر آنان پوشيده شود ، وعمودهاى آتشين در باطن و عورتشان داخل كنند ، و آنها را در جهنم اندازند .عرض كرد : در قرآن از اين مسئله ياد شده ؟ فرمود: آرى ، عرض كرد : كجا ؟فرمود اصحاب الرس »(2) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]4 ـ قيادت
قيادت ، رساندن مرد و زن به يكديگر براى زنا ، يا مرد و مرد براى لواط است و در حرام بودن آن و به گفته بعضى كبيره بودنش شكى نيست . 
 
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دو روايت  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]يامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«هر كس براى زنا بين مرد و زنى واسطه شود ، خداوند بهشت را بر او حرام كردهو جايش در دوزخ است ، كه دوزخ بدجايى است ، و دائم مورد خشم خداست تابميرد »(3) . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امام ششم (عليه السلام) مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«در قيامت خداوند با سه كس سخن نمى گويد ، و به آنان نظر رحمت نمى كند ، وايشان را پاكيزه نمى نمايد ، و براى آنان عذاب دردناكى است : پير زناكار ،ديّوث ، زن شوهردارى كه زنا دهد »(1) .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]5 ـ قذف(2)
قذفاز بدترين گناهان ، و قاذف فردى فاسق و پليد و تبهكار است ; زيرا كسى كهدر يك جامعه ، يا يك محل و منطقه به يك مرد و زن نسبت زنا يا لواط بدهد ،و بدون سبب آبروى يك مسلمان را در بين مردم ببرد ، انسان نيست . 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ريختنآبروى مردم با زبان قابل مقايسه با شكم پاره كردن و زخم زدن با اسلحه نيست! مردم در حريم حرمت آبرو ، داراى يك زندگى آرام و با امنيت اند ، كسى كهحافظ زبان خود نيست و با آبروى مردم بازى مى كند ، از حيوان درنده بدتراست ، و اينكه در بسيارى از روايات آمده ، عده كثيرى از مردم در قيامت بهخاطر زبان معذب به بدترين عذابند جداً يك مسئله حقّى است !  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2ـ در كتاب « حدود » بابى تحت عنوان « حد قذف » مطرح شده است . « قذف » (بر وزن حذف ) در لغت به معناى پرتاب كردن به سوى نقطه دور دستى است ; ولىدر اين گونه موارد ، مانند كلمه رَمْى ، كنايه از متهم كردن كسى به يكاتهام ناموسى است . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]هدفاز قراردادن حدود قذف اولاً : حفظ آبروى انسان است و ثانياً : جلوگيرى ازمفاسد فراوان اجتماعى و اخلاقى است كه در اين راستا دامان جامعه را لكهدار مى كند ; چرا كه اگر افراد فاسد آزاد باشند و هر نسبت ناروايى را بههر كس كه بخواهند بدهند ، آبرو و نواميس مردم همواره در معرض خطر قرار مىگيرد . و كانون گرم خانواده به جهنمى سوزان تبديل مى شود .  [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]رسولاكرم و امام صادق و موسى بن جعفر و حضرت رضا و امام جواد (عليهمالسلام)قذف را از گناهان كبيره دانسته و قرآن مجيد به اين گناه وعده عذابحتمى داده است ، آنجا كه مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُـحْصَنَاتِ الْغَافِلاَتِ الْمُؤْمِنَاتِلُعِنُوا فِى الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظيمٌ * يَوْمَتَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَاكَانُوا يَعْمَلُونَ )(1) . « بى ترديد كسانى كه زنان عفيفه پاكدامنباايمان را [ كه از شدت ايمان از بى عفتى و گناه بى خبرند ] متهم به زناكنند ، در دنيا و آخرت لعنت مى شوند ، و براى آنان عذابى برزگ است . * [در ] روزى كه زبان ها و دست ها و پاهايشان بر ضد آنان به گناهانى كههمواره انجام مى دادند ، شهادت دهند » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نظر ديگران
يكى از دانشمندان اسلامى در يكى از مقالاتش مى نويسد : 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«منظور از تشريع حدّ قذف ، و فاسق شمردن قاذف ، و اينكه پس از ارتكاب اينعمل خائنانه كه بازى با آبروى مردم است نبايد به هيچ وجه گواهى او را قبولكرد ، حفظ عفت و عزت جامعه اسلامى و پرورش روح غيرت و بزرگوارى در افرادمسلمان است ; زيرا در اجتماعى كه چنين دشنام هاى زننده و تهمت هاى گزندهشايع و رايج و بدون كيفر بماند ، روح عزت و غيرت خواهد مرد ، و پرده عِرْضو آبرو دريده خواهد شد ، و محتاج به توضيح نيست كه چون قومى در چنين ورطهانحطاط سقوط كرد هيچگاه قادر بر حفظ كيان ملى و استقلال قومى و دفاع ازوطن نخواهد بود » . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]و ديگرى مى گويد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«براى جلوگيرى از تهمت هاى ناروا و شيوع افترا ، اسلام كسى كه زنان پاكدامنرا متهم سازد و نتواند چهار شاهد بياورد را با حكم خوردن هشتاد تازيانه ،محروم شدن از اطمينان مردم مسلمان به او ، و عدم قبول شهادت او كيفر مىدهد ، و اين براى اين است كه بازار تهمت و شايعه و دروغ گرم نشود و اضطرابو ناراحتى در ميان مردم و خانه ها شايع نگردد و به جاى اطمينان و اعتماد ،شك و ترس در اجتماع رونق نيابد » . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نبايدفراموش شود كه قذف به طور مطلق حرام و از گناهان كبيره است ، خواه قذفكننده راستگو باشد ، خواه دروغگو ; يعنى اگر با چشم خود زنا و لواط راببيند حق گفتن ندارد مگر چهار شاهد عادل بياورد ، بنابراين بر فرض ديدنوقوع زنا يا لواط حق گفتن ندارد و اگر بگويد قذف كرده و به قول قرآن ملعونو مستحق كيفر دنيايى و عذاب آخرتى است ! ! [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]امام پنجم (عليه السلام) مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«كسى كه به زن پاك دامنى نسبت زنا بدهد ، خداى متعال كردار نيكش را نابودمى كند و در قيامت هفتاد هزار ملك مأمور مى شوند او را از پس و پيشتازيانه بزنند ، آنگاه او را به آتش دوزخ دراندازند »(1) . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مضرات انسانى ، اقتصادى ، اجتماعى ، اخلاقى ، مادى و معنوى مسكرات احتياج به توضيح ندارد . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]كدام انسان در كره زمين ، ضربه ها و خطرات هولناك مسكرات را انكار   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ شراب خوارى و ميگسارى در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام بسيار رواجداشت و به صورت يك بلاى عمومى در آمده بود . آنقدر گرايش مردم عرب به شرابزياد بود كه برخى از مورخان مى گويند : عشق عرب جاهلى در سه چيز خلاصه مىشد : شعر ، شراب و جنگ . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]همچنين از روايات استفاده مى شود كه حتى بعد از تحريم شراب مسئله ممنوعيت آنبراى بعضى از مسلمانان بسيار گران و مشكل بود ، تا آنجا كه مى گفتند : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ما حَرَّمَ عَلَيْنا شَىءٌ اَشَدُّ مِنَ الْخَمْرِ « ما هيچ حكمى بر ما سنگين تر از تحريم شراب نبود » . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بههر تقدير خداى متعال با اين بلاى عمومى به مبارزه برخواست و نخست با ذكرزشتى و قباحت و پليدى شراب و سپس بايك حركت قاطع حرمت آن را از طريق رسولخدا (صلى الله عليه وآله)اعلام و عمومى نمود .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]آثار شوم شراب خوارى   
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ به موجب آمارى كه در انگلستان درباره جنون الكى انتشار يافته است چنينبه دست آمده كه از 2249 ديوانه اى الكى تنها 53 نفر از آنها بر اثر حوادثديگر به اين درد مبتلا شده اند . ( سمپوزيوم الكل : 65 )  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2ـ به موجب آمار ديگرى كه از تيمارستان هاى آمريكا به دست آمده است 85% ازبيماران روانى آنها را معتادان به الكل و شراب تشكيل مى دهند . ( سمپوزيومالكل : 65 )  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]3 ـ در فرانسه هر روز 440 نفر جان خود را براثر مصرف الكل از دست مى دهند . ( بلاى اجتماعى قرن ما : 205 )  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]4ـ به موجب آمارى كه توسط يكى از دانشمندان به نام « هوگر » به مناسبتبيستمين سالگرد جمله علوم ابراز شد 60% از قتل هاى عمدى ، 75% ضرب و جرح ،30% جرايم ضد اخلاقى مانند زنا ، 20% از جرايمى مانند سرقت مربوط به كسانىبوده كه شراب خوارى مى كردند . بنابر آمار همين مشخص 40% از كودكان مجرم ،داراى سابقه شراب خوارى بوده اند . ( سمپوزيوم الكل : 66 ) مى كند ؟ آيامشروب خوار واقعاً نمى داند پس از مستى و تعطيل عقل و تخدير اعصاب ، منشأچه جناياتى است ؟ !  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نكته اى از الميزان
صاحب « تفسير الميزان » ، رضوان الله عليه مى فرمايد : 
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«رجس و شيطانى بودن شراب و ساير محرّمات در آيه قرآن ، از اين جهت است كهاين كارها ، آدمى را به ارتكاب عمليات زشتى كه مخصوص شيطان است مى كشانند، و شيطان هم جز اين كارى ندارد كه وسوسه هاى خود را در دل ها راه دهد ودل ها را گمراه كند ، چنانچه در آيه 91 سوره مائده مى فرمايد : [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]«مسلماً شيطان مى خواهد با شراب و قمار ، ميان شما دشمنى و كينه [ سخت ]اندازد ، و از ياد خدا و نماز بازتان دارد ; آيا شما [ از اين امور باهمه زيان ها وخطراتى كه دارد ] خوددارى خواهيد كرد »(1) . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]واين كه در اين آيه دشمنى و خشم را تنها از آثار شراب و قمار دانسته از اينجهت است كه : اين اثر در آن دو ظاهرتر است ، چه معلوم است كه نوشيدن شرابباعث تحريك سلسله اعصاب شده و عقل را تخدير و عواطف عصبى را به هيجان مىآورد ، به طورى كه اين هيجان اعصاب ، اگر در راه خشم و غضب به كار رودمعلوم است چه ثمرات تلخى به بار مى آورد » .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مفاسد شراب خوارى
شراب زمينه بزرگترين جنايت ، حتى جنايتى كه درندگان هم مرتكب آن  
 
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]1ـ ( إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَوَالْبَغْضَاءَ فِى الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِاللهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ) ] مائده (5) : 91[ .  
 [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]نمىشوند را براى آدم مست فراهم مى كند ، و اگر در مسير شهوت و بهيميّت قرارگيرد معلوم است كه به رسوايى كشيده مى شود ، هر فسق و فجورى را ، چهدرباره مال و عرض خود ، و چه درباره ديگران باشد در نظرش زينت داده و اورا به هتك جميع مقدسات دينى و اجتماعى وا مى دارد . [FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]دزدى، خيانت ، دريدن پرده محارم خود ، فاش كردن اسرار ، ورود به خطرناك ترينورطه هاى هلاكت و امثال آن را در نظرش ناچيز جلوه مى دهد . چنان كه آمارممالك به ظاهر متمدن ، كه نوشيدن هر نوع مشروب در ميانشان رواج دارد نشانمى دهد كه بزرگترين ارقام جنايت ، حوادث ناگوار ، فسق ، فجور و اعمالننگين و شرم آور محصول نوشيدن شراب است ! !  
   
   
   از کتاب بر بال اندیشه   
ارسال پست

بازگشت به “اخـلاق”