به‌مناسبت بعثت حضرت محمد(ص)"قصیده برده بوصیری" رونمایی میشود

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 2503
تاریخ عضویت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶, ۳:۰۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 7581 بار
سپاس‌های دریافتی: 6236 بار
تماس:

به‌مناسبت بعثت حضرت محمد(ص)"قصیده برده بوصیری" رونمایی میشود

پست توسط مائده آسمانی »

به نام خدا



 تصویر 

قصیده برده بوصیری به قلم علاءالدین تبریزی، فردا یکشنبه 28 تیر، در آیین گرامی‌داشت بعثت رسول اکرم(ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک رونمایی می‌شود.

این نسخه خطی در مراسم گرامی‌داشت بعثت پیامبر اسلام (ص) که طبق وقف‌نامه مرحوم حاج‌حسین آقاملک هر سال برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

قصیده «برده»، سروده شرف‌الدین محمد بوصیری (694 ه.ق 1212 م) مشهورترین مدیحه نبوی در ادبیات عربی و شامل 161 بیت در ده بخش، درباره فضایل و ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام است.

این اثر از نخستین سال‌ها بعد از سروده شدن، مورد توجه گسترده ادیبان، شاعران، هنرمندان و توده عظیم امت مسلمان در سراسر جهان قرار گرفته و اکنون پس از گذشت هفت قرن هنوز چون الماسی درخشان بر تاج زرین ادبیات عرب می‌درخشد.

طی سده‌های گذشته، آثار گرانقدری درباره این قصیده مبارک پدید آمده و افزون بر تلاش‌های وسیع ادیبان عرب زبان، در شرح آن، می‌توان به ترجمه یا شرح قصیده به زبان‌های مختلف از جمله، فارسی، ترکی، اردویی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسلاوی و بوسنیایی اشاره کرد. در عربی شاعران زیادی در اسلوب و لفظ و مضمون از آن پیروی کرده‌اند و برخی در مقام رقابت و معارضه با آن، قصائدی سروده‌اند.

خوشنویس این نسخه، علاءالدین محمد بن شمس‌الدین محمد حافظ تبریزی ملقب به ملا علا بیک یا علاءالدین تبریزی از استادان خطوط ششگانه به‌ویژه در خطوط ثلث، نسخ و رقاع در نیمه دوم قرن دهم و نیمه اول قرن یازدهم بوده است.

وی شاگردان صاحب‌نامی چون عبدالباقی تبریزی و علیرضا تبریزی عباسی را تربیت کرده و از آثارش کتیبه‌هایی در عمارت‌های مختلف شهر تبریز بوده که غالبا در اثر گذشت زمان از بین رفته است.

علا بیک، شاگرد شمس‌الدین محمد تبریزی، نویسنده فرمان شاه‌طهماسب است و عبدالباقی تبریزی که بعضی از کتیبه‌های مسجد امام (مسجد شاه یا مسجد سلطانی) اصفهان را به امر شاه عباس نوشت از شاگردان وی بوده است.

مراسم گرامی‌داشت بعثت حضرت محمد(ص) و رونمایی قصیده برده بوصیری به قلم علاء‌الدین تبریزی، یکشنبه 28 تیر ماه، ساعت 16 تا 18 در محل کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک در خیابان امام خمینی، سر در باغ‌ملی، خیابان ملل متحد، واقع است.

منبع : [External Link Removed for Guests]
تصویر
ارسال پست

بازگشت به “اخبار مذهبي”