غدير شناسى ( پاسخ به 72 سئوال پيرامون غدير )

مدیر انجمن: شورای نظارت

ارسال پست
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 37: پيامبر (ص) در روز غدير به چه كسانى هشدار داد؟


پاسخ : رسول خدا(ص) به همه مسلمانان حاضر در روز غدير هشدار داد كه مبادا تسليم قدرت طلبان شوند و حماسه غدير را فراموش كنند

و فرمود: معاشرالناس ! انه سيكون من بعدى ائمه يدعون الى النار و يوم القيمة لا ينصرون .معاشرالناس ! ان الله تعالى و انا بريئان منهم .

معاشرالناس ! انهم و انصارهم و اشياعهم ، و اتباعهم ، فى الدرك الاسفل من النار، و لبس مثوى المتكبرين ، الاانهم اصحاب الصحيفه ،

فلينظر احدكم فى الصحيفه !! فذهب على الناس الاشر ذمه منهم امر الصحيفة
.

پس از من رهبران فاسدى خواهند آمد كه مردم را بسوى آتش جهنم مى كشانند. و در روز قيامت ياورى نخواهند داشت ، اى مردم !

همانا خدا، و من از آنان بيزاريم اى جمعيت انسانها!همانا آن رهبران فاسد و اطرافيان و پيروان و يارانشان در پائين ترين جايگاه آتش قرار دارند،

و چه بد جايگاهى براى متكبران است .آگاه باشيد: آنان پديد آورندگان طومارى (صحيفه و نامه اى در مخالفان امامت على (ع) مى باشند. پس

بر همه شما لازم است كه در آن طومار ننگين بنگريد، اكثر مردم جز اندكى از صحيفه غفلت كردند و همه را از مخالفت كردن و سرپيچى از فرمان

امام على (ع) هشدار داد.


سئوال 38: چه كسانى را پيامبر (ص) در روز غدير لعنت كرد؟

پاسخ : پيامبر اسلام (ص) به افراد زير در روز غدير لعنت كرد:

1 - كسانى كه امامت امام على (ع) را انكار كنند.

2 - كسانى كه امامت امام على (ع) را غصب كنند. ((و العن من انكره ، واغضب على من جحد حقه .))


سئوال 39: چرا امام امت اسلامى را خدا بايد تعيين كند؟

شرايط و ويژگيهايى دارد كه شناخت انسان كامل ، و شناسائى آن ويژگيها، براى انسانها ممكن نيست . انسان موجودى است ناشناخته ،

و كشف راز درون انسانها براى مردم امكان ندارد، حال كه انسانها در انتخاب و شناخت رهبر كامل عاجزند بايد خداوند خالق بشر به كمك

انسانها آمده و رهبران كامل را معرفى فرمايد كه : ((الله اعلم حيث يجعل رسالته .))(خدا آگاه تر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد.)

از اين رو امام على (ع) را خداوند برگزيد و در روز غدير به بيعت همگانى با آن حضرت ، فرمان داد.


سئوال 40: اگر امام را خدا انتخاب مى كند، پس بيعت مردم چه نقشى دارد؟

هدايت مى كند همانگونه كه خوبيها و بديها را معرفى كرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد. امام حق را نيز معرفى مى كند.

اما انسانها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب كنند و به سعادت برسند و يا مخالفت كنند و گمراه شوند. آنگونه

كه در ديگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه ديگر منحرف گشتند.

پس از حادثه غدير نيز گروهى امامت امام على (ع) را انكار و غصب كردند و گروهى بر ولايت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند،

و انواع شكنجه ها را به جان خريدند. پس اعلام وحى تضادى با اختيار انسان ندارد.

( ادامه دارد ...)
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 41: بيعت مردم چه ره آوردهايى دارد؟

پاسخ : چون امام و رهبر جامعه بايد در ميان مردم زندگى كند، امر و نهى داشته باشد به خوبيها فرمان دهد، و مردم را براى پاكسازى

و تصفيه دلها و جامعه از پليديها بسيج كند، بايد مردم او را قبول داشته و با او بيعت كنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.اگر مردم به

علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعايت نكنند يا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمين

مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت .


سئوال 42: آيا تنها در روز غدير ولايت اميرالمؤ منين (ع) اعلام شد؟

کلام ولايت امام على (ع) پيش از غدير بارها و بارها توسط پيامبر اسلام (ص) مطرح گرديد. بريده بن خضيب اسلمى مى گويد:

روزى رسول خدا(ص ) به جمعى و به من امر فرمود ((ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير))كه : ((سلمو اعلى

على با مره المؤ منين .))(11)((به على كنيد)) ما به او به لفظ يا اميرالمؤ منين ، سلام كرديم ، با آنكه رسول الله زنده و در كنار ما بود.


رسول خدا(ص) بارها از امامت امام على (ع) و يازده فرزند او، و امامان معصوم (ع) سخن گفت ، در روز غدير براى امامت امام على (ع)

و ديگر امامان معصوم (ع) بيعت گرفته شد كه فرمود:فامرت ان اخذ البيعه منكم و الصفقه لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على

اميرالمؤ منين ، و الاوصياء من بعده الذين هم منى و منه امامه فيهم المهدى الى يوم يلقى الله الذى يقدر و يقضى .


پس از طرف خداى عزيز و بزرگ ماءمورم كه براى على اميرالمؤ منين (ع) از شما بيعت بگيرم ، و براى امامان پس از او نيز بيعت كنيد.

امامانى كه همگان از من و تن على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عج) است تا روز قيامت كه به حق قضاوت خواهند شد.


سئوال 43: اگر در گذشته ولايت امامان معصوم (ع) اعلام و ابلاغ شد، پس در روزغدير واقعيتى شكل گرفت ؟

پاسخ : در روز غدير همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(ص) با امام على (ع) بيعت كردند. و همه به امامت ديگر امامان معصوم (ع)

تا حضرت قائم (عجل الله) اعتراف و اقرار كردند. و امامت آنان را تا رجعت و قيامت پذيرفتند.


سئوال 44: با بيعت عمومى مردم كدام اصل ازاصول آزادى و دموكراسى ثابت مى گردد؟

پاسخ : اصل شركت مردم در سرنوشت خويش اصل آزادى مردم در حكومت اسلامى حادثه غدير زيباترين جلوه آزادى در حكومت اسلامى

است با اينكه امام حق را خدا برگزيد، و پيامبر خدا (ص) او را معرفى فرمود ؛ حق بيعت به مردم داده شده است

ادامه دارد ...
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 45: آيا در روز غدير تنها روز بيعت با اميرالمؤ منين (ع) است ؟

پاسخ : خير بلكه روز غدير روز بيعت با دوازده امام معصوم (ع) است .روز غدير اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شيعيان است .

اميرالمؤ منين و يازده امام ديگر از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(ص) فرمود: معاشرالناس ! فبايعوا الله و با يعونى و با يعوا

عليا اميرالمؤ منين ، والحسن والحسين والائمه منهم فى الدنيا والاخره كلمه طيبه باقيه يهلك الله من غدر و يرحم من و فى . فمن

نكث فانما يتكث على نفسه و من اوفى بما عاهد عليه الله فسيوتيه اجرا عظيما


اى جمعيت انسانها: پرهيزگار باشيد، و بيعت كنيد با على امير مؤ منان ، و حسن و حسين و امامان پس از آنان ، كه كلمه طيبه جاودانه

هستند، خدا نيرنگ باز را هلاك مى كند، و رحمت خدا را مى نگرد كسى كه وفاى به عهد كند و كسى كه پيمان شكند، پس بر زيان خود عمل كرده است.


سئوال 46: اگر امامت نباشد چرا رسالت پيامبر ناقص است ؟

پاسخ : هر چيزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نيازمند است .1 - اصل علل پيدايش 2 - اصل علل پايدارى و حفاظت .

طراحى اختراعى را به ثبت برساند و برود ، و ديگر كسى آن اختراع را مطرح نكند به توليد انبوه نرساند، آن را حفظ نكند، چون اصل

تداوم و پايدارى با اصل پيدايش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از ياد مى رود، نابود مى شود. در حفظ و نگهدارى

يك ساختمان يك كتاب ، يك طرح اقتصادى ، نيز اين واقعيت جارى است .

در مسائل فكرى و عقيدتى نيز به دو اصل نيازمنديم : 1 - اصل پيدايش ((علت محدثه )) و پديد آورنده . 2 - و اصل پايدارى و حفاظت

((علت مبقيه )) و نگهدارنده. مكتب را معرفى كند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پديد آورد، و پس از دورانى از دنيا برود

و علت پايدارى و حفاظتى نباشد كه راه و رسم او را تداوم دهد، و مكتب او را از انواع تحريف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود

و پس از اندك زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولايت و امامت نا تمام است .


سئوال 47: چرا مخالفان ولايت در روز غدير به آخر خط و به بن بست رسيدند؟

خالفان سياسى كه با يكدگر پيمان سياسى ، نظامى بستند معتقد بودند كه : تا پيامبر (ص) زنده است آنها نمى توانند به اهداف سياسى

خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پيامبر نگهداشتند تا رسول خدا(ص) بر منبر مدينه يا در كوچه و خيابان ، يا در

اجتماعات معمولى ، از امامت امام على (ع) و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.

روز غدير خم بدنبال سالها تذكر و رهنمود، از نظر كاربردى وارد نهايى ترين مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظيم براى امام على (ع) بيعت

گرفت . زيرا احاديث و روايات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست فراموشى سپرد، اما بيعت 120 هزار زن و مرد حاجيان از حرم بازگشته را

چگونه مى شود بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاك كرد؟ از ذهن ها و دلها شست ؟ اينجا بود كه چاره اى جز حركت نظامى و

رسوائى خود نديدند.


سئوال 48: اول كسى كه آشكارا مخالفت كرد چه كسى بود؟

پاسخ : شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. كه با تحريك ديگر مخالفان جرئت كرد تا آشكارا مخالفت كند و با رسول خدا به مجادله پردازد.

ادامه دارد ...
 تصویر 
New Member
New Member
پست: 11
تاریخ عضویت: جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶, ۲:۳۰ ب.ظ

پست توسط saeed786 »

سوال:
اگه غدیر اینقدر اهمیت داره چرا تو قرآن نیومده؟
و باز اگه اهمیت نداره چرا اصول دین هستش؟
Old-Moderator
Old-Moderator
پست: 1950
تاریخ عضویت: جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶, ۲:۵۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2988 بار
سپاس‌های دریافتی: 5531 بار
تماس:

پست توسط محدثه »

saeed786 نوشته شده:سوال:
اگه غدیر اینقدر اهمیت داره چرا تو قرآن نیومده؟
و باز اگه اهمیت نداره چرا اصول دین هستش؟


« بسم الله الرَّحمن الرَّحیم »


با سلام به دوست گرامی

در مورد اهمیت این واقعه عظیم ، اولا لازم به ذکر است که آیاتی در آن روز نازل شده که همه مسلمین اعم از شیعه و سنی اتفاق نظر دارند

که آن دو آیه در همین روز نازل شده و در شأن اتفاق غدیر هم نازل شده .

از طرف دیگر حدیث غدیر یک حدیث متواتر است . متواتر به این معناست که آن قدر راویان این حدیث زیاد بوده اند و طرق نقل آن بسیار ،

که دیگر هیچ شکی در وجود چنین واقعه ای وجود ندارد و از طرف دیگر همانطور که در بالا اشاره شده این واقعه در محلی اتفاق افتاده به نام

« جحفه » که تمام حاجیان پس از بازگشت از مراسم حج ، ابتدا باید از آنجا عبور می کردند و سپس روانه شهرها و کشورهای خود می شدند

و در این اجتماع بزرگ وقوع چنین حادثه عظیمی باعث شده روایت غدیر به صورت متواتر نقل شود و بین مردم تا زمان حال همچنان ثابت و باقی

بماند و اما دو آیه ای که همه بر آن اتفاق نظر دارتد که در غدیر خم نازل شده ، آیات زیر است :

1 – زمانی که رسول خدا (ص) در راه بازگشت از حجة الوداع بودند ، جبرئیل بر ایشان نازل شد و آیه 67 از سوره مائده را بر ایشان فرود آورد

و پیامبر (ص) را مأمور کرد تا امر مهمی را که خداوند به او فرمان داده انجام دهد که در غیر این صورت رسالتش را تمام نکرده است !

« يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (67) »


که پس از نزول این آیه شریف ، پیامبر اکرم (ص) به تمام کاروانها دستور توقف دادند و مقرر فرمودند تا همه در همانجا فرود آمده و پیش رفتگان

را فراخوانند و از طرفی منتظر بمانند تا واپس ماندگان از راه برسند و به ایشان بپیوندند .

و در ادامه ایشان به ایراد خطبه غدیر و بیان این امر مهمی که خداوند به ایشان دستور داده پرداختند و سپس باز هم در ادامه این حدیث متواتر

( چه در روایات شیعه و یا روایات مکتب خلفا ) بیان شده که هنوز این دو نفر یعنی پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) از هم جدا نشده بودند

که آیه 3 سوره مائده نازل شد :

« الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (3) »

که در این آیه خداوند می فرماید : « امروز دینم را بر شما کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و دین اسلام برای شما برگزیدم ... »


در اهمیت این مسئله همین بس که اگر دقت کنید درباره هیچ اصل دیگری از اصول دین چنین آیه ای نازل نشده ، که معنای اکمال و اتمام دین

را داشته باشد .


پس در انتهای بحث این نتیجه گرفته می شود :

اولا :

آیاتی در قرآن هست که بر وجود و اهمیت واقعه غدیر تأکید داشته باشد تا آنجا که این واقعه آن قدر مهم بوده که خداوند به پیامبرش فرمان داده

که اگر این امر مهم را انجام ندهی ، اصلا رسالتت را تمام نکرده ای !!، پس این یکی از دلایل اهمیت بالای این مطلب در قرآن ؛


ثانیا :

پس از ابلاغ این رسالت عظیم در میان آن جمع مسلمین ، سریعا این آیه دوم نازل می شود که خداوند امروز دینش را بر شما کامل کرد و نعمتش

را بر شما تمام نمود . این هم دلیل دومی از قرآن بر اهمیت این واقعه بسیار مهم تاریخ اسلام.

پس هم در قرآن آمده ، هم مهم است و هم از اصول دین .


( در پایان ذکر این نکته ضروری است :
تمام این مطالبی که عرض شد چه در کتب شیعه و چه در کتب مکتب خلفا یه صورت متواتر به آنها تصریح شده است)


.
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 49: چه افرادى پس از بيعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟

پاسخ : آنانكه نقشه ترور پيامبر را ريختند. آنانكه پس از 75 روز به خانه امام على (ع) هجوم آوردند.(12) آنانكه امامت را از اهل بيت (ع) غصب كردند.

سئوال 50: چرا پس از غدير، عذرى براى كسى باقى نماند؟

پاسخ : زيرا هم ابلاغ فرشته بود و هم اعلام رسول خدا.

انتخاب الهى بود و هم بيعت آشكارى پيامبر (ص) با على (ع) و سرانجام بيعت عمومى مسلمانان با امامان معصوم (ع) از امام على (ع)

تا حضرت مهدى (ع). زبانى و بيعت علمى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پيامبر اسلام (ص) آيا ديگر عذرى براى انكار غدير باقى

خواهد ماند؟ هرگز!! كه حضرت زهرا (س) بارها اين حقيقت را مطرح مى كرد كه فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدير خم من حجه و لا عذر.(13)

(خداوند بزرگ پس از حادثه غدير خم ((كه ولايت على (ع ) اعلام گرديد)) براى هيچكس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است)


سئوال 51: اولين مخالف غدير كه عذاب شد به پيامبر چه گفت ؟

پاسخ: حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشكار خطاب به رسول خدا(ص) گفت : (اى محمد! ما را به خدا خواندى پذيرفتم ، نبوت خود را

مطرح كردى ، لااله الاالله و محمد رسول الله گفتيم ، ما را به اسلام دعوت كردى اجابت كرديم ، گفتى ، نماز در پنج وقت بخوانيد خوانديم ،

به زكات و روزه و حج و جهاد سفارش كردى اطاعت كرديم ، حال پسر عموى خود را امير ما ساختى كه نمى دانيم اين حكم از طرف خداست

يا با اراده شخصى شما پيدا شده است ؟)(14) رسول خدا(ص) پاسخ داد سوگند به خدا كه جز او پروردگارى نيست ، اين دستور از طرف اوست .


سئوال 52: اولين مخالف غدير چگونه عذاب شد؟

پاسخ : حارث بن نعمان فهرى خود تقاضاى عذاب كرد و آنقدر مغرور بود كه مى پنداشت كه قدرتى وجود ندارد تا او را كيفر دهد. وقتى رسول خدا(ص)

به او فرمود اعلام ولايت اميرالمؤ منين (ع ) و فرمان بيعت عمومى به دستور خدا انجام گرفت و من وظيفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتم .

نعمان پس از شنيدن اين جواب ، خشمناك شده سر به آسمان بلند كرد و گفت : (خدايا اگر آنچه را كه محمد درباره على مى گويد از طرف تو است ،

و به امر توست ، سنگى از آسمانى بر من فرود آيد و مرا عذاب كند) هنوز سخنان حارث بن نعمان به پايان نرسيده بود كه از آسمان سنگى بر او فرود

آمد و او را به هلاكت رساند كه آيات 1 و 2 سوره معراج نازل شد.

ادامه دارد ...
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 53: كدام آيه قرآن به كيفر مخالف غدير اختصاص دارد؟

پاسخ : آيه 1 و 2 سوره معارج

سئل سائل بعذاب واقع للكافرين ليس له دافع .(15)


سئوال 54: فاطمه زهرا(ع) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟

پاسخ : حضرت زهرا(س) نگاهى معنادار به امام على (ع) نمود و فرمود: اتظن يا الحسن ان هذا الرجل وحده ؟!

والله ما هو الا طليعه قوم لا يلبئون ان يكشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه
.(16)

(اى ابوالحسن ! آيا گمان مى كنى در مى كنى در مخالفت با غدير، اين مرد تنهاست ؟

سوگند به خدا او پيشگام قومى است كه هنوز نقاب از چهره هايشان فرو نيافتاده است و

آنگاه كه فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشكار خواهد ساخت)

على (ع) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پيامبر را انجام مى دهم و به خدا توكل مى كنم كه بهترين يارى دهنده است .


سئوال 55: چند آيه به مخالفان غدير اختصاص دارد؟

پاسخ : 1 - آيه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى

2 - آيه 67 مائده به كل مخالفان ارتباط دارد كه فرمود: و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين .

(خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى كند همانا خدا مردم كافر را هدايت نخواهد كرد.)


سئوال 56: مخالفان غدير چه توطئه هاى را طراحى كردند؟

پاسخ : توطئه هاى فراوانى را طرح كردند كه مهمترين آنها به شرح زير است :

1 - مخالفت آشكار

2 - طرح ترور رسول خدا(ص ) در جاده هاى كوهستانى بين راه مدينه

3 - پيمان سياسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت

4 - نوشتن طومار دروغين و نفرين شده


ادامه دارد ...
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 57: اولين برخورد مسلحانه پس از غدير چگونه شكست خورد؟

پاسخ: مخالفان ولايت اميرالمؤ منين (ع) كه فكر مى كردند در بن بست كاملى قرار كه تصميم نهايى را گرفتند، و آن ترور پيامبر (ص) بود

كه بگونه اى طبيعى با رم دادن شتر آن حضرت در ((عقبه)) كه راه كوهستانى ، و دره هاى عميق داشت به اهداف خود برسند، با يكديگر

گفتند: بر سر راه كوهستانى ((عقبه)) كمين كرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى كه صداهاى وحشتناك توليد كند، شتر پيامبر (ص) را رم

مى دهيم تا سقوط كند و در آن دره هاى عميق فرو غلتد ، آنگاه از تاريكى شب بهره جسته فرار مى كنيم ، و فردا همه جا مى گوئيم كه

مرگ پيامبر يك حادثه طبيعى بود. رفتند و بر سر راه كمين كرده و منتظر رسيدن شتر پيامبر (ص) و همراهان شدند. رسول گرامى اسلام

به وسيله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى يافت ، چون به عقبه نزديك شدند، به حذيفه بن يمان ، و عمار ياسر فرمود تا يكى عنان شتر را

در دست گيرد، و ديگرى شتر را هدايت كند.


منافقان كمين كرده ، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون سعى كردند، شتر را رم دهند كه به امر خدا هيچ تزلزلى در

حركت شتر پديد نيامد، و ترور نافرجام ماند.

ترور پيامبر (ص) اين فرصت طلايى را نمى توانستند از دست بدهند كه با شمشيرهاى برهنه ، خود به پيامبر (ص) حمله كردند، ولى با مقاومت

بى نظير عمار ياسر و حذيفه
روبرو شدند.اگر اندكى درنگ مى كردند ديگر ياران پيامبر (ص) كه پيوسته و آهسته در يك كاروان بزرگ در حركت بودند

سر مى رسيدند و كار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار كردند.

حذيفه گفت يا رسول الله آنها چه كسانى بودند؟ پيامبر فرمود نگاه كن : در آن هنگام برقى جهيد و چهره آنان آشكار ديده شد كه حذيفه با شگفتى

آنها را شناسايى كرد.(17)

ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندركاران ، اولين زنگ خطر در امت اسلامى به صدا در آمد كه مخالفان به آخر خط رسيدند، و از هيچگونه اقدامى

دست بردار نيستند، كه اندوهى بر دل ياران پيامبر (ص) نشست ، و با نگرانى و با مراقبت شديدترى در حفظ جان رسول خدامى كوشيدند. همه

مى دانستند چه اختلافاتى پديد خواهد آمد.

و به روشنى ، حوادث تلخ آينده را مى نگريستند. كه نگرانيها و گريه هاى رسول خدا در آستانه رحلت ، براى تنهاى على (ع) و اهل بيت گرامى او بر

همين اساس شكل مى گرفت .


سئوال 58: تشكل هاى سياسى پس از غدير چه اهدافى داشتند؟

پاسخ : پس از بيعت عمومى مسلمانان با على (ع) و نگرانى سخت مخالفان ، هر لحظه احتمال مى رفت كه از غدير خم تا مدينه ، در آن راه

طولانى تشكل هاى شيطانى شكل گيرد، و دست به يك سلسله حركات مذبوحانه بزنند كه براى جهان اسلام ، و وحدت امت اسلامى ناخوشايند باشد.

از اين رو پيامبر (ص) دستور داد تا منادى اعلام كند كه : ((در طول راه به امر رسول خدا تا رسيدن به شهر مدينه ، دو نفر يا سه نفر حق ندارند گردهم

آمده و در گوش يكديگر زمزمه كنند.))


با اين فرمان تشكيل هاى شيطانى ضربه خورد، و اجتماعات توطئه آميز لغو گرديد، مخالفان ديگر نتوانستند در طول راه نقشه اى را سامان دهند يا طرح

خطر ناكى را تحقق بخشند.


سئوال 59: اولين طومار ننگين را چگونه و براى چه نوشتند؟

پاسخ: آنها به فكر تهيه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولايت على (ع) اعلام دارند، و بگويند كه مخالفت ما سازمان يافته و مستحكم است .

از اين رو در خانه ابابكر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان ، عهدنامه اى با خط سعيدبن عاص نوشتند كه با بررسى امضاء تاييد كنندگان اين طومار،

عمق كينه توزى قريش و مخالفان على (ع) به اثبات مى رسد كه نام : ابوسفيان ، و فرزند ابى جهل ، و صفوان بن اميه در راس همه امضاها به چشم

مى خورد. يعنى سردمداران شرك و كفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشيد ولايت را انكار كنند.(18)


سئوال 60: پيامبر (ص) كدام آيه از قرآن را در افشاى طومار ننگين قرائت كردند؟

پاسخ : پيامبر (ص) پس از مشاهده ابو عبيده جراح چون آگاهى به توطئه پنهانى آنان داشت آيه 79 سوره بقره را تلاوت فرمود:

فويل للذين يكتبون الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عندالله

(واى بر كسانى كه كتاب را با دستان خود مى نويسند و آن را براى اينكه به بهاى اندك بفروشد به خدا نسبت مى دهند)


ادامه دارد ...
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 61: اولين آيات مربوط به روز غدير كدام است ؟

پاسخ : اولين آيه اى كه بر رسول خدا(ص) نسبت به حادثه عظيم غدير نازل شد آيه 67 سوره مائده است كه فرود:

يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك.

(اى پيامبر! آنچه بر تو نازل شد - نسبت به ولايت على (ع) - از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ كن) .


سئوال 62: چند آيه قرآن به حادثه عظيم روز غدير اختصاص دارد؟

پاسخ : چهار آيه به ماجراى عظيم غدير اختصاص دارد:

1 - آيه 67 سوره مائده اولين آيه ((يا ايهاالرسول بلغ))

2 - آيه 3 سوره مائده . ((اليوم اكملت لكم دينكم))

3 - آيه 1 و 2 سوره معارج ((سال سائل بعذاب واقع)) نسبت به عذاب كردن حارث بن نعمان فهرى

4 - آيه 79 بقره . ((فويل للذين يكتبون الكتاب )) (نسبت به پيمان نامه سياسى ابابكر و عمر و عثمان و ابوعبيده و سالم ،

كه پيمان نامه را در اختيار ابوعبيده گذاشتند و پيامبر صبح فردا خطاب به او اين آيه را خواندند.)


سئوال 63: چرا در روز غدير دين كامل شد؟

ين به نبوت و امامت بستگى دارد زيرا پيامبران دين الهى را به مردم ابلاغ مى كنند و تشكيل ملت و دولت توحيدى مى دهند و عامل

((محدثه)) آورنده دين مى باشند و امامان معصوم (ع) دين الهى را پس از پيامبران با همان اصالت و سلامت به عصرها و نسل هاى

آينده انتقال مى دهند، حفظ مى كنند و عامل جاودانگى و حفظ دين خداوند، چون در غدير بيعت با ولايت تحقق يافت و اصل امامت در

پرتو اصل نبوت سامان گرفت دين تكميل شد كه فرمود: اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دنيا.

(امروز ((روز غدير)) دين را براى شما كامل كردم ، و نعمت من بر شما تمام شد و رضايت دادم كه اسلام دين شما باشد.)


سئوال 64: چرا نعمت هاى خدا بر انسانها در روز غدير به اكمال رسيد؟

پاسخ : همه نعمت ها، و خوبيها، صلح و آرامش ، امنيت و رفاه ، همه و همه در سايه حاكميت اسلام است ، و حاكميت اسلام پس از

رسول خدا(ص) در پرتو ولايت عترت است ، پس نعمت ولايت از همه نعمت ها برتر است كه در روز غدير با تحقق بيعت عمومى براى

ولايت عترت ، نعمت پروردگارى كامل شد. ((و اتممت عليكم نعمتى))


ادامه دارد ...
 تصویر 
Iron
Iron
پست: 371
تاریخ عضویت: شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 446 بار

پست توسط زهـرا »

[External Link Removed for Guests]

سئوال 65: حضرت زهرا(س) چگونه حادثه غدير را مطرح مى فرمايد؟

پاسخ: حضرت زهرا(س) فرمود: و اعجباه انسيتم يوم غدير خم ؟ سعمت رسول الله يقول : على خير من اخلفه فيكم ، و هو الامام و الخليفه بعدى ،

و سبطاى و تسعه من صلب الحسين (ع ) ائمه ابرار لئن اتبعتوهم وجدتموهم هادين مهديين و لئن خالفتموهم ليكون الاختلاف فيكم الى

يوم القيامه
.

فرمود: (شگفتا! آيا حادثه عظيم غدير خم را فراموش كرده ايد؟ شنيدم كه پيامبر گرامى اسلام فرمود: و على بهترين كسى است كه او را جانشين

خود در ميان شما قرار مى دهم على (ع ) امام و خليفه بعد از من است و دو فرزندم حسن و حسين (ع) و نه نفر از فرزندان حسين (ع) پيشوايان و

امامانى پاك و نيك اند. اگر از آنها اطاعت كنيد شما را هدايت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزيد، تا روز قيامت بلاى تفرقه و اختلاف در ميان شما حاكم

خواهد شد)(19)


سئوال 66: امامان معصوم (ع) چگونه غدير را تبليغ مى كردند؟

پاسخ : امامان معصوم (ع) پس از رسول خدا(ص) همواره در بحث و مناظرات سياسى ، عقيدتى خود مردم را به ياد غدير مى انداختند و

مى فرمودند اگر اعتراف داريد كه روز غديرى وجود دارد، و بيعت با ولايت در آن روز تحقق يافت ، پس چرا حكومت غير ما را پذيرفته ايد؟

پس از حضرت زهرا (س) كسى كه روش مناظره با حديث غدير را از نظر كاربردى مطرح فرمود على (ع ) است . در بسيارى از مواقع حساس ،

و در روز شورى و تا ((سال 23 هجرى)) كه امام فرمود:

فانشد كم باالله هل فيكم احد قال رسول الله (ص) من كنت مولاه فعلى مولاه ، الهم وال من والاه ، و عاد من عاداه وانصر من نصره ،

ليبلغ الشاهد الغايب غيرى ؟


در ميان شما غير از من كسى هست كه پيامبر (ص) درباره او فرمود باشد:((هر كس را كه من مولى او هستم ، على مولى اوست ،

خدايا دوست دار دوستان او را، دشمن دار دشمنان او را، يارى كن يارى كنندگان او را، پس بايد حاضران به غائبان خبر دهند)) همه گفتند:

نه غير از تو كسى نيست (قالواللهم لا)(20)

و پس از حضرت اميرالمؤ منين (ع) حضرت امام مجتبى (ع) و عمار ياسر و عبدالله بن جعفر و قيس بن سعد با ياد حماسه غدير با دشمنان

ولايت على (ع) بحث و مناظره كردند.

از حديث غدير را ديگران از حضرت زهرا (س) ياد گرفتند، كه آغازگر اين راه بود، و با دشمنان ولايت بر اساس حماسه غدير بحث و مناظره مى كرد

كه يكى از آنها اصبغ نباته است . اصبغ يكى از رجال بنام و از ياران حضرت على (ع) است كه براى مذاكره با معاويه به شام فرستاده شد. معاويه

وارد شدم ديدم عمروبن عاص و جمعى از سران بنى اميه در اطراف معاويه حلقه زدند، و ابوالدرداء در پيش روى او قرار دارند. تا چشم او به من

افتاد، گفت : عثمان مظلوم كشته شد و چرا على (ع) قاتلان عثمان را به من تحويل نمى دهد؟ در جواب معاويه گفتم : اى معاويه ، ما و هم

مى دانى كه دروغ مى گويى ، تو عثمان را بهانه قرار دادى كه به حكومت دست يابى . بعد به ابوهريره گفتم : تو را به خدائى كه مى پرستى سوگند

مى دهم در روز غدير خم كجابودى ؟ ابوهريره گفت : در ميان جمعيت بودم . پرسيدم ، رسول خدا در آن روز درباره على (ع) چه فرمود؟ ابوهريره گفت

شنيدم كه رسول خدا فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم و ال من والاه و عادمن عاداه و انصر من نصره و خذله .

گفتم اى ابوهريره ! تو كه اين سخنان را با گوش خود از پيامبر شنيدى پس چرا على (ع ) را دشمن مى دارى ؟ ابوهريره فقط گفت :

انالله و انا اليه راجعون .

چون معاويه ديد كه روش مناظره من در حاضران مجلس تاءثير كرد فرياد زد و با سخنان بى مورد مرا ساكت كرد.(21)

حماسه غدير آنقدر والاست كه دشمنان امام نيز در بحث و مناظره خود از حديث غدير ياد مى كردند مانند: عمروعاص كه براى غلبه بر

معاويه عمربن عبدالعزيز براى پيروزى بر مخالفان و ماءموران براى پاسخ دادن به علماء فرق سلامى ، را مى توان نام برد.


سئوال 67: از ديدگاه امامان شيعه بزرگترين عيد اسلامى كدام است ؟


پاسخ : پس از حادثه عظيم غدير يكى از مسئوليت هاى سياسى اجتماعى مسلمين اين بود كه از ديدگاه امامان شيعه بزرگترين عيد ملت

اسلام عيد غدير است . امام رضا (ع) فرمود: و هو يوم الزينه فمن تزين ليوم الغدير غفرالله كل خطيئه عملها صغيره او كبيره .(22)

(روز غدير، روز زينت و آراستن است ، كسى كه براى روز غدير خود را بيارايد خدا گناهان او را چه كوچك باشد چه بزرگ مى آمرزد.)


سئوال 68: چرا غدير همه چيز شيعه مى باشد؟

پاسخ : زيرا غدير يعنى بيعت با ولايت ، و ولايت همه چيز امت اسلام است ، اگر ولايت عترت نباشد، دين ناقص است و نبوت پيامبر (ص)

ناتمام و نعمت هاى الهى نيز تمام نيست .


ادامه دارد ...
 تصویر 
ارسال پست

بازگشت به “خطابه غدیر”