اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

مدیر انجمن: شورای نظارت

قفل شده
Senior Member
Senior Member
پست: 100
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار
تماس:

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط Seyyed Ali »

باسمه تعالی
درود بر دوستان عزیز :razz:

معصومین اجازه ندادند مفهوم خداشناسی خارج از مبادی و اصولی که آنها تعیین کردند باشد لفظ مهم نیست مفهوم و معنی اهمیت دارد آیا معصومین مخالف تحقیق عقلی در عقاید و خداشناسی با انطباق تفکرات عقلی بر شریعت بودند؟ یا موافق و مؤید؟

کلام معصوم نور است شکی نیست اما آیا خشکه مقدس های منافق گذاشتند معصوم تمام مفاهیم ناب توحیدی را برای بشریت و شیعه بازگو کند؟ وقتی حضرت امیر فرمود بپرسید از من قبل از آنکه از میان شما بروم من راه های آسمان را بهتر از راه های زمین می دانم آن خر انسان نما گفت علی اگر راست می گویی بگو بدن من چند تار مو دارد؟

در مورد کنه و ذات خدا فهم عقلی و شهود قلبی حتی برای معصومین هم مقدور نیست اصلا مقدور نیست نه اینکه فقط مجاز نیستند انسانها ولی خداشناسی غیر از کنه و ذات خدا عامل تکامل و هدف خلقت انسان است.

پذیرش سخن اهل فن باید با تفکر و دلیل باشد ولی نباید خودمان هم فریب بدهیم و فکر کنیم ما هم سطح عالمی که سالها دود چراغ خورده و زحمت کشیده و از نوابغ است هستیم و به اشتباه اظهار نظر کنیم. واجب در فلسفه جزء الله نیست مطمئن باشید اگر بتی مد نظر شماست بفرمایید.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
Member
Member
پست: 65
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط reza141414 »

Seyyed Ali نوشته شده:باسمه تعالی
درود بر دوستان عزیز :razz:

معصومین اجازه ندادند مفهوم خداشناسی خارج از مبادی و اصولی که آنها تعیین کردند باشد لفظ مهم نیست مفهوم و معنی اهمیت دارد آیا معصومین مخالف تحقیق عقلی در عقاید و خداشناسی با انطباق تفکرات عقلی بر شریعت بودند؟ یا موافق و مؤید؟

اتفاقا برعکس لفظ خیلی مهم است... بکار بردن لفظی برای خداوند به این معنی است که برای او اسمی یا صفتی قرار دادیم. . قرار دادن اسم و صفت برای خداوند غیر از اسامی و صفاتی که در کتاب و عترت آمده به شدت نهی و مذمت شده... اگر امر بفرمایید حدیثش رو هم خدممتون خواهم آورد...بحار ج 4 رجوع شود...باب جوامع توحید
Seyyed Ali نوشته شده:کلام معصوم نور است شکی نیست اما آیا خشکه مقدس های منافق گذاشتند معصوم تمام مفاهیم ناب توحیدی را برای بشریت و شیعه بازگو کند؟ وقتی حضرت امیر فرمود بپرسید از من قبل از آنکه از میان شما بروم من راه های آسمان را بهتر از راه های زمین می دانم آن خر انسان نما گفت علی اگر راست می گویی بگو بدن من چند تار مو دارد؟

آنچنان که در احادیث کافی شریف آمده اهل بیت علیهم السلام آنچه نیاز بشر بوده آورده اند."آیا معصومین تمامی مفاهیم ناب را بیان کرده اند...." آری آورده اند...همان توحید نهج البلاغه کافیست که عقول در درک و مفاهیم آن بماند... اگر هم بگوییم آن مفاهیم ناب را بیان نکرده اند، خوب تکلیف مشخص است... چرا در آن چیزی که بیان نشده ما بایستی وارد شویم... آنهم در توحید که برعکس به شدت نهی شده... مگر امر نشده که در آخر الزمان سوره توحید و آیات آخر سوره حدید خوانده شود...(مجدد تاکید میکنم که به اندازه نیاز اهل بیت علیهم اسلام مطالب را به ما انتقال داده اند که اگر اینگونه نباشد آنها مردان و زنانی را که در اصلاب الرجال بوده و آنها را ندیده اند از نعمت هدایت بی بهره کرده اند.)
Seyyed Ali نوشته شده:در مورد کنه و ذات خدا فهم عقلی و شهود قلبی حتی برای معصومین هم مقدور نیست اصلا مقدور نیست نه اینکه فقط مجاز نیستند انسانها ولی خداشناسی غیر از کنه و ذات خدا عامل تکامل و هدف خلقت انسان است.

جواب این قسمت هم داده شد... تازه اگر شما با این کلام برای خدا جزئ و یا بعض قائل شوید که واویلا....
Seyyed Ali نوشته شده:پذیرش سخن اهل فن باید با تفکر و دلیل باشد ولی نباید خودمان هم فریب بدهیم و فکر کنیم ما هم سطح عالمی که سالها دود چراغ خورده و زحمت کشیده و از نوابغ است هستیم و به اشتباه اظهار نظر کنیم. واجب در فلسفه جزء الله نیست مطمئن باشید اگر بتی مد نظر شماست بفرمایید.

هیچ کس ادعای عالمی نکرد سید عزیز... مهم ایمه که کلام بزرگان در بوته ی نقد کتاب و عترت قرار بگیره و نه چیز دیگری...
و جدا یاز این یه موضوع دیگه... واقعا چرا ما باید کلام بزرگان را مطالعه کنیم... وقتی متن کلام معصوم را داریم و خود معصوم را هم داریم(امام زمان عج که زنده هستند) پس چه لزومی به بررسی کلام دیگران است...
از استاد نهی نمیکنم... ولی میگویم ابتدا کلام خود معصوم را یک دور بخانیم... هر جا متوجه نشدیم به خود اهل بیت برگردانیم... و صبر کنیم تا احادیث دیگر آنها را برایمان قابل فهم کند(واگر در این مسیر عالمی هم ما را به فهم حدیثی کمک کرد از او استلال حدیث بخاهیم تا خدایی نکرده در باب ضلال او نیفتیم)
این قسمت آخر رو نقد نکن عزیز دل که از بحث توحید دور میشیم...
به همون موضوع اصلی بگردیم... تعاریف اصالت و ماهیه و واجب الوجود رو در کتاب و عترت بیان کنید...
Senior Member
Senior Member
پست: 114
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 41 بار
سپاس‌های دریافتی: 72 بار

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط سارا/سینا »

چه تناقض اشکاری
از طرفی می گویند استدلال عقلی
از طرفی اصرار بر تبعیت بزرگان می کنند
و گاها هم تبعیت از کافران و نجاساتی مثل ابن عربی و یا قیصری

حال که معصوم فرموده :ایاک ان تنصب رجلا دون الحجه و تصدقه فی کل ما قال
کلام معصوم را قبول کنیم یا فلاسفه ایی که خود در اوج اختلاف با یکدیگر هستند
کلام معصوم را قبول کنیم یا فلاسفه ایی که شبهه کفر شان وجود دارد ----بعضی از فلاسفه و عرفا -- تا انجا که در کتاب عظیم فقهی عروه و مستمسک ان از نجاست ایشان بحث می شود
کلام معصوم را قبول کنیم یا .................

بهتر است از موضوع خارج نشویم تعاریف خود را از کلمات اصالت وجود ماهیت و واجب الوجود را بیان کنید و مستدل بیان کنید که آیا قران و روایات هم تایید می کنند یا خیر؟
Senior Member
Senior Member
پست: 100
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار
تماس:

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط Seyyed Ali »

باسمه تعالی
درود بر دوستان عزیز :razz:

از متن تایپیک ها کاملا مشهود است که چه کسی عصبانی است و از ضیق دلیل و برهان دست به تکفیر و نجس دانستن این و آن به خیال دفاع از معصوم می‌زند. عرض می‌کنم شما معصوم را هم نشناختید و از ساختهٔ خیال خود دفاع می‌کنید باور ندارید حضرت امیر در جنگ با معاویه خطاب به یارانش فرمود شما حق ندارید به معاویه و یارانش توهین و فحاشی کنید منظور علی این بود که اگر آنها کافرند شما که مسلمانید پس ملاحضه می‌کنید هنوز ما الفبای تبعیت از معصوم و اخلاق بحث را هم نمی‌دانیم و داعیه دفاع از ایشان را در سر می‌پرورانیم.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
Member
Member
پست: 65
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط reza141414 »

Seyyed Ali نوشته شده:باسمه تعالی
درود بر دوستان عزیز :razz:

از متن تایپیک ها کاملا مشهود است که چه کسی عصبانی است و از ضیق دلیل و برهان دست به تکفیر و نجس دانستن این و آن به خیال دفاع از معصوم می‌زند. عرض می‌کنم شما معصوم را هم نشناختید و از ساختهٔ خیال خود دفاع می‌کنید باور ندارید حضرت امیر در جنگ با معاویه خطاب به یارانش فرمود شما حق ندارید به معاویه و یارانش توهین و فحاشی کنید منظور علی این بود که اگر آنها کافرند شما که مسلمانید پس ملاحضه می‌کنید هنوز ما الفبای تبعیت از معصوم و اخلاق بحث را هم نمی‌دانیم و داعیه دفاع از ایشان را در سر می‌پرورانیم.




سلام سید عزیز...
سلام سینا/سارا...
بهتره به بحث اصلی بگردیم وگرنه تا قیامت همین جور بحث حاشیه ای میکنیم ...
سارا/سینا شما هم بهتر بود به این زودی بعضی از مطالب رو نمیفرمودید(نجاست و کفر و....)
سید عزیز : این تکفیر و نجس دانستن یا از روی ضیق دلیل و برهان است یا از روی شفافیت زیاد بحث... چه آنکه وقتی در حاشیه عروه توسط بزرگانی این مطلب آورده میشود نشان از شفافیت است... هزچند من خود مخالف این مطلب هستم که بگوییم چون فلان اشخاص یا فلان کتب اینچنین نوشته اند پس اینچنین است...
برای همین رجوع به احادیث باید کرد... که در متن احادیث نیز مثلا فرموده اند: نحن منهم برا... من عبد الاسم و المعنی فقد اشرک... فقد کفر...
پس این الفاظ در متن احادیث است...
پس نه توهین است نه فحاشی و نه خارج از سنت اهل بیت علیهم السلام...
هرچند معتقدم بحث نجاست و کفر هنوز زود بود....

گل پسر بیا تک تک اون واژه ها رو با احادیث برسی کنیم...
اول شما احادیث و آیات موید این کلمات رو بیارین من هم احادیث و آیات مربوط به رد اونها را میارم...
New Member
New Member
پست: 4
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹, ۲:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط mahdim »

شايد در اينگونه مباحثات پيش رفتن جمله به جمله بهتر نتيجه بدهد و بحث به جايي برسد.

هر لفظ و اسمي اشاره به يك مفهوم ميكند. «الله يك» مفهوم در بردارد و «واجب الوجود» منظور و تعريف و مفهومي ديگر. نمي شود با بيان ساده انگارانه و با مثال «لفظ هاي مختلف آب» گفت كه مهم نيست لفظ چه باشد. اگر اينگونه بيانديشيم نتيجه اين مي شود كه : به هر چيزي و هر مفهومي ،‌ مي شود هر لفظي گفت. مثلا من اگر به «آب» بگويم «خون» و سيد علي بگويد«نفت» و ديگري به «نفت» بگويد «هوا» و ... چه بلبشويي مي شود!!
Senior Member
Senior Member
پست: 100
تاریخ عضویت: دوشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 23 بار
سپاس‌های دریافتی: 71 بار
تماس:

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط Seyyed Ali »

باسمه تعالی
درود بر دوستان عزیز :razz:

دوست عزیزم آقای   , متاسفانه بحث با کاربر سارا/سینا به حاشیه کشیده شد و علاوه بر آن قرار نیست اینجا بحثهای ما به جدل و معصیت خدای نکرده کشیده بشود چون در هر حال همه با هم برادر ایمانی هستیم و مهم نتیجه‌ای است که باید از بحثها گرفته شود و قرار نیست اینجا من یا شما به هر قیمت حرف خود را به کرسی بنشانیم مطمئنا شما و دوستان دیگر هم موافقند که در درجه اول رعایت اخلاق مباحثه در نتیجه گرفتن علمی اهمیت دارد لذا در کمال آرامش و با استدلال موضوع را ادامه می‌دهیم:

شما می‌گویید اثبات مطالب من و شما با روایات، مشکلی نیست اما دوست عزیز این دیگر برهان نیست این روش تعبدی است البته شیعه مخالف اخباریون بوده که می گفتند فقط تعبد و هرچه آیه و روایت گفته ما حق تفسیر و استدلال عقلی نداریم همچنانکه ملاحضه می کنید علم اصول فقه همانند فلسفه یک علم ابداعی شیعه است و اتفافا علم برهانی هم هست اما نمی‌دانم چرا کسی به اصول فقه گیر بی خودی نمی‌دهد که یک کلمه از اصطلاحاتش در روایات و آیات ما نیست.

دوست عزیز   , هر لفظی در هر علم یا در هر زبانی ثابت است اینطور نیست که آب به زعم برخی آب باشد و به زعم برخی دیگر خاک یا در زبان انگلیسی Water باشد ابتدا برای برخی و برای برخی Angel لذا اینطوری که فرمودید منظورم نبود.
قسم به جان خودم آن کس که فهم مطالب تمهید القواعد و شرح قیصری بر فصوص الحکم و فتوحات مکیه (اثر محی الدین ابن عربی) و مصباح الانس و اشارات و تنبیهات و شفاء (اثر ابن سینا) و اسفار (اثر ملاصدرا) روزی​اش نشده فهم تفسیر انفسی آیات قرانی و جوامع روایی روزی​اش نشده است.


فرازی از فرمایشات استاد علامه حسن زادهٔ آملی
Member
Member
پست: 65
تاریخ عضویت: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸, ۳:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 76 بار

Re: اصالت وجود یا اصالت ماهیه؟

پست توسط reza141414 »

Seyyed Ali نوشته شده:باسمه تعالی
شما می‌گویید اثبات مطالب من و شما با روایات، مشکلی نیست اما دوست عزیز این دیگر برهان نیست این روش تعبدی است البته شیعه مخالف اخباریون بوده که می گفتند فقط تعبد و هرچه آیه و روایت گفته ما حق تفسیر و استدلال عقلی نداریم همچنانکه ملاحضه می کنید علم اصول فقه همانند فلسفه یک علم ابداعی شیعه است و اتفافا علم برهانی هم هست اما نمی‌دانم چرا کسی به اصول فقه گیر بی خودی نمی‌دهد که یک کلمه از اصطلاحاتش در روایات و آیات ما نیست.

سلام
مشکل همینجا است که شما احادیث را برهان نمیدانید!!! وقتی حرف از حدیث میشود یعنی برهان!!!
آیا مردم آن زمان نمیدانستند برهان یعنی چه؟
بحث تعبد در احادیث در اصول مطرح نیست!!!
آیا معصوم با ابن ابی العوجا که بحث میکرده برهان نمی آورده و او میخاسته تعبدی قبول کنه... (رجوع شود باب توحید کافی شریف)
آیا امام رضا علیه السلام با سران یهود و نصاری با برهان و با کتب خودشان تکلم نمیکرده...
آیا کتاب شریف احتجاج مملو از احتتجاجات معصومین با غیر شیعیان نیست...
این تهمت بزرگ و ناروا و کج فهمی و بی سوادی بزرگی است که کسی بگوید تمامی مباحث معصومین تعبدی است...
انتم افقه الناس اذا عرفتم معانی کلامنا...


سید عزیز گفتم که فقط در مورد موضوع بحث کنیم... علم اصول و اخباری گری هرکدام مباحث جدا میطلبد...
Seyyed Ali نوشته شده:دوست عزیز   , هر لفظی در هر علم یا در هر زبانی ثابت است اینطور نیست که آب به زعم برخی آب باشد و به زعم برخی دیگر خاک یا در زبان انگلیسی Water باشد ابتدا برای برخی و برای برخی Angel لذا اینطوری که فرمودید منظورم نبود.


من با mahdim موافقم... مسمی غیر از اسم است... سوال اینجاست :
آیا ما حق داریم بر روی هر مسمایی (هر معنایی) هر اسمی بگذاریم؟
سید عزیز من هنوز منتظر احادیث و آیاتی هستم که در آنها کلمات اصالت وجود و ماهیه و واجب الوجود باشه ها...
اگه حدیث و آیه ای داری یا علی... اگه نداری که بحث دیگه تمومه...
لطفا در پست بعدی خود فقط آیات و احادیث مربوطه را بیاورید نه چیز دیگری...
قفل شده

بازگشت به “خدا شناسی”