سوال هایی که بشر در مسیر شناخت باید از خود بپرسدمحمد صالحی – 12 / 7 / 88
انسان در طول تاریخ ، هرگاه فرصتی پیدا کرده نقبی به درون خود بزند ، خود را با هزاران سوال از ناشناخته های درون و برون خود ، روبرو دیده که هرچه بیشتر تلاش کرده کمتر به نتیجه رسیده است . در این تلاش و جستجو بوده که همواره روی لبه تیغ سقوط یا صعود حرکت کرده و با کوچکترین خطا ، از صراط مستقیم صعود تا بارگاه الهی 1 به چاه ویل انحراف در افتاده است .
آنچه مسلم به نظر می رسد ، اگر انسان بتواند سوال های اساسیی که مسیر خلقتش را تحلیل می کند ، پیدا نماید ، اولین و مهمترین گام را در شناخت حقیقت این سیر برداشته و در ادامه ، اگر توفیق پیدا کردن پاسخ درست آنها را نیز داشته باشد می تواند مطمئن باشد که کوتاهترین راه به سمت هدف که جایی جز " عند ملیک مقتدر2 " نیست را یافته است .
اما آیا آن سوال های اساسی چیست ؟ و پاسخ درست آنها را در کجا باید جستجو کرد ؟
در ادامه سعی می شود با استفاده از سخنرانی استاد گرانمایه حسین الهی قمشه ای 3 که از شبکه 4 سیما پخش شد ، اجمالا به آن مبحث پرداخته شود :
الف ) سوال های اساسی انسان در مرحله شناخت :
چه درآموزه های دینی ما مسلمانان و چه در ، یافت های انسان های حقیقت جو ، سه سوال زیر به عنوان اصول اساسی و مبنایی درک بشر در شناخت هدف ربانی از خلقت او بیان شده است :
1 – از کجا آمده ام ؟ ( من این ؟ ) 4
2 – در کجا هستم ؟ ( فی این ؟ )
3 – به کجا می روم ؟ ( الی این ؟ )
جمله ای كه از اميرالمؤمنين... نقل شده است : " رحم الله امرء عرف من اين وفی اين والی اين " خدای رحمت كند كسی را كه بداند از كجا و در كجا و به كجاست. 5
و یا آن گونه که کانت فیلسوف غربی بیان کرده است :
1 – من چه می توانم بدانم ؟
2 – من چه می توانم بکنم ؟ ( باید )
3 – من به چه می توانم امیدوار بشوم ؟
ب ) پاسخ های اجمالی به سوالات فوق :
جواب سوال 1 : و فی انفسکم ، افلا تبصرون 6
اولین گام " اندیشه در خود " است .
در این اندیشیدن است که انسان می فهمد ، وجود دارد . اما با وجود ناقص ؛ پس باید به کمال برسد .
و نهایتا این گزاره ، منتج به آن می شود که " کاملی در جهان هست که تصور و اندیشه من انسان به او تعلق دارد 7 " . جمله " من عرف نفسه فقد عرف ربه " ، هر كس خود را شناخت خدا را شناخته است " ، 8 كه از پيامبر اسلام و اميرمومنان و ديگر ائمه اطهار(ع ) نقل شده است و بسيار معروف است و شيعه و سني آن را نقل كرده اند .
از طرف دیگر ، هستی یعنی بودن ، و بودن از عدم بوجود نمی آید و نابود هم نمی شود . پس من همیشه بوده ام و جاودانه هم خواهم بود 9 . و عالم امروزین ، یک از هزاران ( بقولی 18000 ) عالمی است که داشته و بعدا خواهم داشت ، تا به پیش پروردگار برسم 10 و 11 .
حتی انسان های کافر هم آخر کار به سرابی می رسند که متوجه خواهند شد راه به غلط رفته اند و تازه خدا را پیدا می کنند و به آن سو راه عوض می نمایند 12 و 13 . 14
نتیجه پاسخ سوال 1 : در جهان هستی یک کامل داریم و یک ناقص که شوق کمال دارد .
جواب سوال 2 :باید از نقصان بسوی کمال حرکت کنم .
حال هر کاری که انسان را از نقصان بکاهد ، صواب است و خوب ، و غیر آن گناه است و بد .
جواب سوال 3 :
در تلاش برای رسیدن به کمال است که این کمال حاصل خواهد شد و رضایت از دخول در بهشتی که همنشین خداوند خواهد بود 15 .
اما کمال چه مفهومی داشته و چگونه ارزیابی می گردد ؟
کمال در سه چیز خلاصه می شود : زیبایی ، دانایی و نیکویی
زیبایی :
اینکه انسان از زیبایی لذت می برد ، نشان می دهد که انسان خاطراتی از قبل ، از زیبایی در وجودش هست 16 .
( با تولد در این دنیا ، از قبل آورده است . )
یعنی زیبایی هایی را قبلا دیده و داشته است و الان معیار ارزیابی آنها را دارد که حالا محک می زند و مقایسه می کند و نمره می دهد .
دانایی :
رفتن بسوی علم بیشتر و رسیدن به کمال بالاتر 17 .
نیکویی :
آنچه که با نام عمل صالح خوانده شده ، مانند " کارهای نیک " ، " خدمت به دیگران " ، " کاهش آلام مردمان " و .... که باعث رضایت درونی انسان شده و او را گام به گام به پله های بالاتر بسوی کمال رهنمون می کند . 18
.................................................................................
زیر نویسها :
1و 2 - فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر – سوره قمر – آیه 55
3- سخنرانی استاد از شبکه 4 سیما – 29/6/88
4 – بقول مولوی :
روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا میروم آخر ننمایی وطنم
مانده ام سخت عجب کز چه سبب ساخت مرا یا چه بوده است مراد وی از این ساختنم
5 - زن در آئینه جلال و جمال، جوادی آملی ، عبدالله؛
6– سوره ذاریات – آیه 21
7 - شخصي نزد پيامبر گرامي اسلام (ص ) آمد و عرض كرد كه راه شناخت حق چيست ؟ فرمود : شناخت خود ." فقال يا رسول الله كيف الطريق الي معرفه الحق ؟ فقال (ص ) معرفه النفس " ، (مستدرك الوسائل , ج 11, ص 138).
[External Link Removed for Guests]
8 - (بحارالانوار, ج 2, ص 32)
9 – انا لله و انا الیه راجعون – سوره های حج و نور و سجده و ص – آیات 41 و 11 و 5 و 25
10 – الی ربک یومئذ المساق – سوره قیامت ، آیه 30
11 - الى ربك يومئذ المستقر.- سوره قیامت – آیه 12
12 – والذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه یحسبه الضمئان مائا حتی اذا جائه لم یجده شیئا و وجد الله عنده – سوره نور ، آیه 39
13 – ذلک متاع الحیات الدنیا والله عنده حسن ماب – سوره آل عمران – آیه 14
14 – به مطالب " نگاهي نو به نزول آدم به دنيا تا صعود او به بارگاه حق " و " تجسمی شماتیک از بهشت و جهنم تا جلوس در قرب الهی – 2 " مراجعه شود . آدرس های :
[External Link Removed for Guests] و [External Link Removed for Guests]
15 – یا ایتهاالنفس المطمینه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی - سوره فجر- آیه 27
16 – و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا – سوره اعراف – آیه 172
17 – انما یخشی الله من عباده العلما – سوره فاطر– آیه 28
18 – ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوالصالحات – سوره عصر – آیات 1 تا 3
[External Link Removed for Guests]
سوال هایی که بشر در مسیر شناخت باید از خود بپرسد
مدیر انجمن: شورای نظارت
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
ارسال پست
تعداد پست ها:1
• صفحه 1 از 1
پرش به
- بخش داخلی
- ↲ قوانين و اخبار سايت
- ↲ سوال ، پيشنهاد و انتقادها
- ↲ سرویس میزبانی وب - ETEGHADAT Web Hosting
- گنجینه ثـقلیـن
- ↲ قرآن مجید
- ↲ متن و ترجمه قرآن کریم
- ↲ تفسیر
- ↲ علوم قرآنی
- ↲ اهل بيت (عليهم السلام)
- ↲ پيامبر اکرم (صلّي الله علیه و آله و سلّم)
- ↲ اميرالمومنين علي (علیه السّلام)
- ↲ فاطمة الزهراء (سلام الله علیها)
- ↲ امام حسن مجتبی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسین (علیه السّلام)
- ↲ امام زین العابدین (علیه السّلام)
- ↲ امام محمد باقر (علیه السّلام)
- ↲ امام جعفر صادق (علیه السّلام)
- ↲ امام موسي کاظم (علیه السّلام)
- ↲ امام رضا (علیه السّلام)
- ↲ امام جواد (علیه السّلام)
- ↲ امام هادی (علیه السّلام)
- ↲ امام حسن عسکری (علیه السّلام)
- ↲ صاحب الزمان (عجّل الله تعالي فرجه الشّریف)
- ↲ حديث
- ↲ نهج البلاغه
- ↲ صحیفه سجادیه
- ↲ خطابه غدیر
- ↲ ادعيه و زيارات
- ↲ علوم حدیث
- اصـول ديــن
- ↲ خدا شناسی
- ↲ عدل
- ↲ پیغمبر شناسی
- ↲ امام شناسی
- ↲ مهدویت (عج)
- ↲ معاد
- فـروع ديـن
- ↲ احکام عبادات
- ↲ نماز
- ↲ روزه
- ↲ حج
- ↲ احکام معاملات
- ↲ ساير احکام
- اديـان و مـذاهب
- ↲ اسلام
- ↲ ره یافتگان
- ↲ نقد سایر اندیشه ها
- ↲ وهابیت
- ↲ بهائیت
- ↲ مسیحیت
- ↲ یهودیت
- ↲ زرتشت
- ↲ شیطان پرستی
- ↲ صوفیه
- سایر مباحث تخصصی
- ↲ اخـلاق
- ↲ آداب
- ↲ مهارت های زندگی
- ↲ زن و خانواده
- ↲ ازدواج و زناشویی
- ↲ کودکان و نوجوانان
- ↲ جوانان
- ↲ تاريخ
- ↲ شخصيت ها
- ↲ اخیار
- ↲ اشرار
- ↲ کتابخانه
- ↲ کتاب مخصوص ویندوز
- ↲ کتاب مخصوص موبایل
- ↲ کتابشناسي
- ↲ بخش ادبي
- ↲ شعر
- ↲ داستان
- ↲ قطعه ادبي
- ↲ نکته ها و لطایف
- ↲ پرسش و پاسخ
- بخش عمومی
- ↲ مناسبت و یادواره
- ↲ ماه مبارک رمضان
- ↲ اخبار مذهبي
- ↲ فعالیتهای جمعی
- ↲ نمایشگاه اعتقادات
- ↲ دیگر گفتگو ها
- صوت
- ↲ تلاوت
- ↲ دعا و زیارت
- ↲ مداحی و روضه
- ↲ مناسبت ها
- ↲ مولودی و همخوانی
- ↲ جلسات سخنرانی
- ↲ قصه
- ↲ دیگر نواها
- ↲ معرفی و بررسی آثار صوتی تصویری
- تصویر
- ↲ فیلم
- ↲ فلش
- ↲ اماکن مذهبی
- ↲ دیگر تصاویر
- ↲ گرافیک مذهبی
- ↲ آموزش و سوالات
- ↲ پشت زمینه
- ↲ طرح و ایده
- چندرسانه ای
- ↲ همراه مذهبی
- ↲ نرم افزارهای اسلامی
- ↲ معرفی پايگاه ها